Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Byta olja på bil men inte filtret  (läst 9041 gånger)

Skogsvilde

  • Inlägg: 16886
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Byta olja på bil men inte filtret
« Svar #20 skrivet: 21 mar-18 kl 07:45 »
Mercedes har haft insatsfilter sedan urminnes tider (åtminstone 50-talet) men gick över till burkfilter på vissa modeller på 80-talet. 102-motorn har t ex burkfilter då den sitter i en W201 men insatsfilter i W123. Det är möjligt att de har gått tillbaka mer konsekvent till insatsfilter senare, jag har själv sett insatsfilter i en Vaneo '02 (samma maskineri som i A-klasse).

Volvo hade insatsfilter förr men gick över till burkfilter 1962 då B18-motorn kom. Sedan tycks de ha gått tillbaks till insatsfilter igen i slutet av 90-talet, jag har stött på sådana på bl a V40 och S80 från omkring '99-00.

Skoda gick över från insats- till burkfilter omkring 1985, och övriga VAG-märken har vad jag vet i stort sett enbart burkfilter.

På Ford, Opel och franska och italienska bilmärken förekommer i stort sett bara burkfilter. Japanerna använder gärna insatsfilter på MC-motorer men nästan uteslutande burkfilter på personbilar.

För övrigt är det insatsfilter i sambon Skoda
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Byta olja på bil men inte filtret
« Svar #21 skrivet: 21 mar-18 kl 10:48 »
För övrigt är det insatsfilter i sambon Skoda

Är det någon större bensinmotor, eller diesel? De moderna Skoda jag har haft att göra med, har haft 1,2-1,4 l bensinare.

Landet

  • Inlägg: 803
    • Västerbotten
SV: Byta olja på bil men inte filtret
« Svar #22 skrivet: 21 mar-18 kl 11:19 »
På min - 11 vw är det insats, 1.9 diesel. På - 03 jag hade innan, 2.5 diesel var det plåt.

Har heller aldrig varit med om att inte få loss filtret. Skruvmejsel genom är som någon tidigare skrev en dålig lösning, ev en sista lösning om man vore långt från civilisation och verktyg.

Skickat från min AGM X1 via Tapatalk


Skogsvilde

  • Inlägg: 16886
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Byta olja på bil men inte filtret
« Svar #23 skrivet: 21 mar-18 kl 11:31 »
Är det någon större bensinmotor, eller diesel? De moderna Skoda jag har haft att göra med, har haft 1,2-1,4 l bensinare.

1,2 L mojot.. 
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Byta olja på bil men inte filtret
« Svar #24 skrivet: 21 mar-18 kl 12:56 »
Nog fan kan oljefilter sitta fast.
Skrotade en Volvo 740 och där satt det så det bara blev slören av filtret när det skulle skruvas bort och de ville att det skulle bort på skroten.

Försökte med spett och slägga men kom inte åt.
Tur det fanns en grävare med hammare, som kunde slå bort filtret, i och för sig rök en bit av blocket, men va gör det när det ska till skrot

 

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Byta olja på bil men inte filtret
« Svar #25 skrivet: 21 mar-18 kl 13:47 »
På min - 11 vw är det insats, 1.9 diesel. På - 03 jag hade innan, 2.5 diesel var det plåt.

Har heller aldrig varit med om att inte få loss filtret. Skruvmejsel genom är som någon tidigare skrev en dålig lösning, ev en sista lösning om man vore långt från civilisation och verktyg.

Skickat från min AGM X1 via Tapatalk

Den enda gång jag har lossat ett oljefilter genom att slå skruvmejsel genom det, skadades gängorna på nippeln så jag fick byta den också. Saab 99 '83.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

568 gäster, 4 användare (1 dolda)
xaelanar, Själv är bäste dräng, Luffsen

* Forum

* Om tidningen Åter



- Bästa tidningen. Köper ingen annan än denna.
/Christina K

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser