Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Nyfiken på ymptång.  (läst 4188 gånger)

Fixasjälvkille

  • Gäst
Nyfiken på ymptång.
« skrivet: 03 mar-19 kl 10:11 »
Jag skickade efter en ymp tång (grafting tool) förra året från Kina men det dök ingen upp. Jag fick pengarna tillbaka.

Nu såg jag en Svensk firma (www.sneckenstrom.se) som hade dem för 345 kr. Lite dyrare än att skicka efter själv visserligen..

Man kan använda vanlig eltejp som ymtejp har jag sett på filmer.

En fråga:  Varför ska man ha ympkvistar i fuktig tidningspapper i en öppen plastpåse i kylskåpet?  Om man skickat efter dem så kan jag ju förstå att de ska förvaras på ett lämpligt sätt.

I filmerna tar de en gren från ett äppleträd ock sätter grenen på ett annat äppleträd omgående. Utan att ha grenen varit i kylskåpet i veckor/månader?

Fungerar det att ympa direkt på våren? 

Att ha grenar i kylskåpet som det står i böcker känns ju onödigt om man har alla träd i trädgården som man vill ympa i från. Ja annars kanske man har nåt träd från ett ödehus man vill testa. Men man är ju hemma efter en timma ock sätter igång med ympningen. Grenen hinner ju inte torka.

Någon som ympat direkt från gren till gren?   

En del ympar ju in olika färger  på syren. Stoppar de in grenar i kylskåpet innan? Jag tror inte det.

kretslopp

  • Inlägg: 2246
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Nyfiken på ymptång.
« Svar #1 skrivet: 03 mar-19 kl 10:19 »
Om  ympkvistarna är tagna på hösten eller tidigt på våren, så år dom i dvala och inte så vätskespända. vilket gör att dom vid ympningen suger upp vätska och lättare kommer igång.
kretslopp

Berberis

  • Inlägg: 1579
    • Närke
SV: Nyfiken på ymptång.
« Svar #2 skrivet: 03 mar-19 kl 10:37 »
Inte behöver du någon tång för att ympa! Det räcker med en bra kniv och något att binda om med. Sen kan du skydda ytorna med något slags vax eller sårbalsam. Tidningen Land hade en ganska beskrivning: https://www.land.se/tradgard/att-ympa-trad/

  • Gäst
SV: Nyfiken på ymptång.
« Svar #3 skrivet: 03 mar-19 kl 16:07 »
Tack för svar!

Jaha, Verkligen? Det är första gången jag hört det. Jag tror inte de förklarat det i någon bok jag kollat i.

Men det hindrar ju inte att man provar med färska grenar. Folk ympar ju allt möjligt. Rosor ock prydnadsbuskar mm.



Jag gillar att det blir ett speciellt hack i ympgrenen ock i den gren man ympar på. Att grenen låses fast. Det går väldigt fort. Man kan ju snacka om sekunder. (men jag har ju inte så bråttom) . Det kan vara lite åbäkigt att stå med en kniv ock göra snygga snitt på ett litet träd. Som att tälja nåt ock inget blir kvar till slut. Jag har försökt ympa men det var pillrigt ock ympen fastnade aldrig ordentligt.

Jo jag har sett filmen från Land hur man ympar. Med en sned skåra sådär.  I en annan film jag såg de ympade de rosor ock satte bara om en klädnypa som höll fast ympen.


Jag ska fundera+ kolla mer ympfilmer.


Kväll:

Jag kollade mer ymp-filmer. På svenska.  På odlingstv sades det:  Om man tar ympris sent. Eller i lägre odlingszoner kan man ympa direkt utan att ha riset i kylskåpet innan.
« Senast ändrad: 03 mar-19 kl 20:32 av Fixasjälvkille »

Fixasjälvkille

  • Gäst
SV: Nyfiken på ymptång.
« Svar #4 skrivet: 07 mar-19 kl 21:02 »
Jag kollar på ymptänger hela tiden. Allt vore enklare ock snabbare med en sådan. Än att stå ock pilla med en kniv i evigheter. Jag gillar en sort som heter Zenport grafting tool omega style.  Den skär även av "ögon" ock skär av ett hack på den gren man ska ympa ögat/knoppen  på. Verkar säljas i USA. strax under 400 kr på ebay. men jag är rädd att det kommer dyr tull ock andra avgifter. Så jag tvekar. Ja, om den nu kommer ända från USA. Det är ju inget EU land.


Så jag letar vidare. ska kolla Engelska Ebay. (Nyss kollade jag Svenska ebay.)


Jag har kollat på sveriges Pomologiska sällskapet. www.svpom.com
sökord: ympa.  Det var en del intressant att läsa där.

Jag har tyvärr fått ympa på hjärnan..



kretslopp

  • Inlägg: 2246
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Nyfiken på ymptång.
« Svar #5 skrivet: 07 mar-19 kl 21:16 »
Vad är det för träd du ska sätta ymp i? Fruktodlare som sätter många ympar använder en tunn vass kniv.
kretslopp

  • Gäst
SV: Nyfiken på ymptång.
« Svar #6 skrivet: 09 mar-19 kl 14:29 »
Jag vill prova på äppleträd, jag har en del olika träd ock vet vart det växer fina äppleträd. Dessutom har de i släkten äppleträd. Sen päronträd. Jag har 2 olika. Sen plommonträd.  Sen finns ju rosor. Jag har 2 stamrosor som övre delen fryst bort på. Man kunde prova på prydnadsbuskar ock träd med. Jag vet att man kan använda kniv men det är ju inte det som är grejen.


Kniv kan man använda om man ska barkympa. Trycka ner en tunnare pinne under barken på någon grövre pinne/stam.


Men när jag ska ympa 2 lika tjocka grenar/stammar  skulle det gå fort+ enkelt med en ymp tång.


Jag har fått nys på en ymptång på Tradera som skickas inom EU 291 kr. Postnord frakt 29 kr.

Den klipper 3 olika snitt. Men inga knoppar-"ympar" om jag fattar rätt.

Sen kan man ju undra om man kan ympa barrväxter.  Sockertoppgran på vanlig gran osv. Eller görs de av sticklingar?


Jag stöter på rätt mycket växtmaterial via jobbet. Så det finns pinnar att ta med hem.


Senare:  Det blev beställning via Sneckenströms. Det var så vimsigt på Tradera med inloggning mm. Jag var inne på ebay med. men jag hade ingen lust att beställa från Kina om det tar lång tid.


Nu skulle jag få den inom 5 dagar.  Tång 345 kr. 50 m. transparent ymptejp 69 kr. Frakt via DHL 79 kr.


Betalning via Klarna..det var smidigt. Bara trycka köp så var det klart med namn adress osv.

Kväll: Jag såg en ny ympteknik på Youtube: innesto a foro meccanico. Gubben pratar italienska.
Han klipper av grenar nära trädstammen ock borrar ett hål, Sen slår in en gren där ock lägger på ympvax eller vad han nu kletar på. Aldrig sett nåt liknande.


Turkiska ? filmer om ympning: Tarmisal egitim meyvelerde
« Senast ändrad: 09 mar-19 kl 22:36 av Fixasjälvkille »

Fixasjälvkille

  • Gäst
SV: Nyfiken på ymptång.
« Svar #7 skrivet: 13 mar-19 kl 21:01 »
Nu i kväll såg jag hur man gjorde ymp tejp i en rysk film. Man tar en typ gladpack rulle ock skär av med en vass kniv. Sån där kniv man bryter av bladet på .Hobbykniv kanske de kallas. Då det blir ungefär som en tejprulle i bredd.

Berberis

  • Inlägg: 1579
    • Närke
SV: Nyfiken på ymptång.
« Svar #8 skrivet: 16 mar-19 kl 18:47 »
Hela idén med ympning och okulering bygger på att det finns ett tillväxtlager precis under barken. Heter också kambiumlager. Det är där det skall bli en kontakt mellan stammen och ympkvisten.
Hur man gör rent praktiskt, är en smaksak. Det är bara roligt att du berättar om din tång. Får vi veta hur sen hur det gick?
Lycka till!

 

Fixasjälvkille

  • Gäst
SV: Nyfiken på ymptång.
« Svar #9 skrivet: 25 mar-19 kl 19:01 »
Ingen tång kommit än. De var försenade. Jag kan tänka mig att ympa på olika sätt. Jag är inte låst vid en ymp tång precis..men jag tyckte den var intressant.

Gika

  • Inlägg: 152
SV: Nyfiken på ymptång.
« Svar #10 skrivet: 27 mar-19 kl 11:44 »
Jag har alltid ympat direkt på våren med färska kvistar. Har fungerat varje gång.

Fixasjälvkille

  • Gäst
SV: Nyfiken på ymptång.
« Svar #11 skrivet: 07 apr-19 kl 09:43 »
Det låter bra. Blir väl så att jag provar det. Det har fortfarande inte kommit någon tång. Jag kunde ju lika gärna själv beställt från Kina om det ska ta sådan lång tid från en svensk affär.

Jag provar att beställa en del saker med nya Coopkortet. Man får en sammanräkning i månad slutet vad man ska betala.Man behöver inte sätta in pengar på Coop kortet i förskott som förr. Dessutom behöver man inte ringa ock öppna ock stänga kortet med telefon. Det är mycket smidigare nu. Jag hoppas det fungerar. Det ser man ju på denna månads inbetalning sen.


Man ser olika träd i växtaffärerna men man vet inte vilka grundstammar de använt. De måste väl vara släkt med varann för att det ska fungera. Jag har t. ex sett karagan på grundstam, Rosenmandel ock Benved.  Även krusbär, Har de använt någon annan stam än Krusbär kan man undra. Det kanske går att googla fram..

  • Gäst
SV: Nyfiken på ymptång.
« Svar #12 skrivet: 15 apr-19 kl 16:13 »
2019-04-14,

Äntligen kom ymptången. Jag har provklippt i en videkvist. Det blir fina hack,sen vänder man tången ock klipper själva ympen så den blir spetsig ock trycker ihop delarna.


Det blir alltså grenympning. tänkte prova på en hög vildrosstam att sätta en annan ros ganska högt upp. Men jag vet inte om det går så här tidigt på våren.

Sen ska jag nog sterilisera först med t-Röd ock sedan vira om med ymptejp. Den tejpen var precis som plastfolie.3cm.bred. Sen får jag nog ta på Lack balsam tror jag.

Ska fundera vilken ros jag ska ta.  Sen ska jag prova på körsbärsträd. Jag har vildstammar som kommer upp här ock var sedan lite olika körsbär till ympar.




En stund senare.
 Jag ympade en Gishlane de feligonde ros på en stam från en stamros som frysit i toppen. Det är jättepillrigt. Ymp"tejpen" har inget lim. jag drog om grön bindtråd det sista. Kanske en bit eltejp hade varit bättre att fästa med. Sen på med lackbalsam. Jag kanske får dra på mer då det torkat. Sterilisera struntade jag i.

Jag skulle vilja byta skär i tången till den som gör att grenar fastnar i varann, låses fast. Jag får kolla en film om det i kväll.

Sen blev det ett fint körsbär på ett rotskott av nåt annat körsbär. Det ympade jag nära marken.

Funderar att ta något annat nu.

Barkympning på träd kanske känns rejälare än dessa småpinnar jag sätter ihop. Eller klyvympning. Ska kolla efter en vass mattkniv.

2019-04-15

Ros-ympen ser torr ut. Jag satte den rätt högt 180 cm. upp. kanske var väl högt. Ingen sav där uppe kanske. De andra ser okey ut.



« Senast ändrad: 16 apr-19 kl 14:48 av Fixasjälvkille »

Gika

  • Inlägg: 152
SV: Nyfiken på ymptång.
« Svar #13 skrivet: 16 apr-19 kl 14:43 »
Kanske får sätta stöttor på vardera sida om ympstället. Som ett skelett liksom. Små pinnar på sidan av ympen som man virar fast och stagdar upp det hela.
När man ympar i barken så sätter man också en pinne som skydd för att fåglar inte ska sätta sig på ympen och förstöra den.

Fixasjälvkille

  • Gäst
SV: Nyfiken på ymptång.
« Svar #14 skrivet: 21 apr-19 kl 19:32 »
Jag har ympat i flera timmar i dag. Fint körsbär på rot skott av körsbär som dykt upp. Jag klyvympar, Det känns som om det vore ett snabbt sätt. Använder sekatör ock mattkniv+typ billig eltejp i gul färg sen lite lackbalsam på toppen av avklippta ympen.

Sen klyvympat olika rosor på vildros.
Jag försöker lära mig själv hur det går till.

Får se om jag hinner göra lite äpple ock plommon i kväll.
Jag kör med helt färskt ymp ris jag tog i går på en släktmiddag.

hannil

  • Inlägg: 3
    • Västergötland
SV: Nyfiken på ymptång.
« Svar #15 skrivet: 18 mar-20 kl 16:18 »
jag tycker att vulktejp funkar mycket bättre än eltejp, den blir inte stel och släpper aldrig. Hur har det gått för dig annars?
/Hasse

Ygdrasil

  • Inlägg: 61
    • Uppland
SV: Nyfiken på ymptång.
« Svar #16 skrivet: 25 mar-20 kl 23:06 »
Man kan ympa direkt från träd till träd. Det viktiga är att man gör det tillräckligt tidigt för att ytorna på träd och ymp skall hinna växa ihop innan lövsprickningen, annars torkar ympen ut och dör.

För att säkra upp att ytorna får kontakt med varandra använder man ymptape, t.ex, http://buddytape.com/. Den är lika töjbar som en kondom och när ympen börjar växa, då kan skotten gå rakt genom tapen och när ympen växer till sig ytterligare i tjocklek, då ramlar tapen av.

Ymptång och liknande används bara om man skall ympa upp väldigt stora mängder, t.ex. sätta ihop grundstam och ymp för vindruvsplantor som skall täcka en hektar eller mer, eller om man ympar äpple eller motsvarande med mellanymp (Ibland använder man sig av en mellanymp i kombination med en ymp, där mellanympens uppgift är att vara så bra ympbar att man minskar risken att grundstammen stöter bort den ymp som man egentligen vill sätta på plats.

För enstaka yppar funkar en vanlig brytbladskniv ypperligt. Mn kan kosta på sig en ympkniv, men det är absolut inte nödvändigt utan mer om man vill ha känslan att arbeta med något som är unikt framtaget för ympning. Fördelen med en brytbladskniv är att den alltid är vass och att man kan byta blad ofta, så att man inte sprider smitta från träd till träd


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

529 gäster, 7 användare
xaelanar, Anders Flix, Radar, alternaiv, e bergman, per.martinsson, ärt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Superbra tidning, väldigt intressanta artiklar.
/ Jimmy

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser