Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Att flytta får!  (läst 4366 gånger)

svekhult-ia

  • Inlägg: 569
    • Västergötland
    • Svekhult-ia
SV: Att flytta får!
« Svar #20 skrivet: 20 jul-09 kl 10:36 »
Jag använder också vallhund, dock Working Kelpie. Jag använde också Hinken i många många år och tyckte det gick bra, men så här i efterhand och jämförelse så gick det nog inte så himla bra ändå.....hela konceptet förutsätter ju att det man har i hinken är godare än det man passerar på vägen. Färgglada smaskiga blommor i trädgård. Mogen havreåker. Något som skrämmer. Så nog hände det ofta att man NÄSTAN var framme, när hela fårflocken bara vände på klacken och drog tillbaka hela vägen igen, så fick man börja om från början........... ::)
Glad människa med mindre finullsbesättning i Stenstorp utanför Falköping.

http://svekhultia.wordpress.com

Birgit

  • Inlägg: 2897
SV: Att flytta får!
« Svar #21 skrivet: 20 jul-09 kl 10:57 »
Jo, svekhult-ia, man måste ju vara snabb och fokuserad när man flyttar utan vallhund. Börjar man tveka tappar de snart fokus.

Det där med havre åkrar har jag aldrig haft problem med oavsett ras. Men mina tycker inte heller att spannmål och kraftfoder är gott ;) De har ju inte fått det.
Gutarna kan rymma ibland och vi + grannen odlar lite spannmål, men där undviker de att går. Dessutom gillar de kort gräs, spannmål är för hög.

vallhunden

  • Inlägg: 3009
    • Västergötland
SV: Att flytta får!
« Svar #22 skrivet: 20 jul-09 kl 14:47 »
"Snabb och fokuserad"
Betyder det att man måste springa fort och målmedvetet med hinken ;)?
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

Birgit

  • Inlägg: 2897
SV: Att flytta får!
« Svar #23 skrivet: 20 jul-09 kl 15:45 »
Nä, raska steg och inte "vela" ;D Det märker de direkt!

Sano

  • Inlägg: 851
    • Bohuslän
SV: Att flytta får!
« Svar #24 skrivet: 20 jul-09 kl 15:59 »
Jag har dessutom ett lockrop som jag lärt dem associera med godis (torkat bröd) som alltid finns i samma spann. Det enda som kan få dem på avvägar är vilsna lamm på fel sida stängslet och så.
Vad du gör gör fullt och helt, icke styckevis och delt.

elf

  • Inlägg: 147
  • Drefseryd Gård
    • Småland
    • Drefseryd Gård
SV: Att flytta får!
« Svar #25 skrivet: 20 jul-09 kl 18:28 »
En bäande bonde som visar vägen och en dräng som föser på eftersläntarna funkar bra här.  ;D

100 tackor + lamm fast å andra sidan flyttar vi inte så långt och gammeltackorna vet precis vad som gäller.
Om livet på landet i biosfärområde Östra Vätterbranterna & i vacker småländsk kulturbygd: http://drefseryd.wordpress.com Här finns förutom får, nötdjur och biodling även hund, katt, höns, vaktlar och hästar.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

380 gäster, 1 användare
ärt

* Forum

* Om tidningen Åter



- För moder jord skull!
/Henrik

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser