Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  "Inlånade" får till sommarbete för landskapsvård, förekommer det?  (läst 1490 gånger)

eklo

  • Inlägg: 22
    • Bohuslän
Hej,

På den västkusts-ö där jag bor (södra Bohuslän) finns det sommartid kor och kvigor som betar landskapet i landskapsvårdande syfte, sedan jordbruken lagts ned. Korna ägs av en bonde på fastlandet, som kör ut dem med egen färja. Ö-befolkningen hjälps åt med stängsling och underhåll av stängsel.

Men kor är inte så bra på att beta sly, de betar mest på ängar och gamla hagar, och lanskapet behöver vård även utanför dem. Dessutom är kor så tunga djur, och de trampar lätt sönder de stigar och vägar som finns.

Nu undrar jag om ngn vet om det alls förekommer liknande "utlåning"/"inlåning" av får? Bonden som har korna får eu-bidrag för sin verksamhet, men har själv inga får. Vi funderar på om vi skulle kunna ordna det på ngt sätt ändå.

Jag är kass på djur och djurhållning, men skulle gärna veta mer.

Skulle även vilja veta om tre-trådigt elstängsel på översta höjd c:a 1 meter skulle räcka för att hålla fåren från våra odlingar?

tacksam för alla erfarenheter och råd
vänligen, Eklo

Ylven

  • Inlägg: 960
  • Ena foten i jorden och andra i datarymden!
    • Småland
    • Min blogg
Nu bor du ju på fel sida landet för mig, men jag hoppas själv kunna ha en sådan verksamhet med mina får om ett par år. Det är väl inte osannolikt att det finns någon i dina trakter med.

Det bästa stängslet är ett bra bete! Så har de bara bra bete så ska det verkligen inte behövas mer för att hålla dem från odlingarna.

Lycka till!
Om får, biodling, småbruk, husrenovering och tankar om världen omkring:

http://ylven.blogspot.com/

vallhunden

  • Inlägg: 3009
    • Västergötland
Det finns folk som kör ut sina får till öarna i västkusten, för bete.
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

eklo

  • Inlägg: 22
    • Bohuslän
Det finns folk som kör ut sina får till öarna i västkusten, för bete.

Låter bra, hur får man kläm på vilka dessa folk är, tro?

Johanna Sareklint

  • Inlägg: 615
    • Blekinge
    • Johannas hörna
Jo visst förekommer utlåning av sommarfår.
Jag och en grannfamilj har de senast sommarhalvåren lånat/skött en mindre grupp med får.
Annonsera i er hemtrakt så kanske ni får napp. Kom bara ihåg att skriva kontrakt om vem som amsvarar för vad!

Johanna
Tapetsararlärling. Genbank nr 7089 för Bohus-dals-svarthöns. Bronzekalkoner.  Sibirisk kattägare. Odlar-freak med kameran fastvuxen i handen :)
Titta gärna in i min nätbutik www.tildawinge.se och min websida www.sareklint.se/johanna

eklo

  • Inlägg: 22
    • Bohuslän
Tack för era svar. Någon som vet var det skulle vara bäst att annonsera om detta? Fåren skulle beta på en ö i Kungälvs kommun, men kanske kan en ev. fårägare även från någon grannkommun tänka sig sommarbete och transport?

Det kanske finns EU-bidrag för djurägaren att hämta för sådant, på samma sätt som det gör för den bonde som har sina kor på sommarbete här?

Tacksam för alla tips och erfarenheter.

PS: Det här skulle gälla med start nästa sommar.
« Senast ändrad: 29 maj-13 kl 08:15 av eklo »

Johanna Sareklint

  • Inlägg: 615
    • Blekinge
    • Johannas hörna
Tror att tidningen Land brukar ha annonser vid den här tiden på året, om just djur att hyra.
Tapetsararlärling. Genbank nr 7089 för Bohus-dals-svarthöns. Bronzekalkoner.  Sibirisk kattägare. Odlar-freak med kameran fastvuxen i handen :)
Titta gärna in i min nätbutik www.tildawinge.se och min websida www.sareklint.se/johanna


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

404 gäster, 3 användare (1 dolda)
Solrosen218, Tur-Johan

* Forum

* Om tidningen Åter



-  Nya tidningen "goare" att läsa. Innehållet lika intressant som det varit de 14 år vi haft den. Lycka varje gång den kommer i lådan ! :-D
/Magdalena Gustavsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser