Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  "Fårbidrag"  (läst 8613 gånger)

Haglund

  • Inlägg: 144
    • Värmland
"Fårbidrag"
« skrivet: 24 feb-11 kl 19:54 »
Hej!!  Ni som söker bidrag för era får, måste man ha gårdsstöd innan man kan söka för fåren?
Katt, för många Värmlandsfår och en skock höns av okänt fabrikat...

JBF

  • Inlägg: 1568
    • Småland
SV: "Fårbidrag"
« Svar #1 skrivet: 24 feb-11 kl 21:11 »
Vilka bidrag tänker du på? Är det bidrag för bevarande av lantraser så behövs det inget gårdsstöd. Är det miljöersättning för att du betar hagar så behövs det inte heller. Jag har inget gårdsstöd utan bara miljöersättningar...
Roslagsfår, Ölandshöns, Fjällnära boskap och ett par Shetlandsponnier på gård i inre Småland.

Weasel

  • Inlägg: 1852
    • Skåne
SV: "Fårbidrag"
« Svar #2 skrivet: 24 feb-11 kl 21:50 »
Undrar också...
Har inga bidrag i övrigt. Vi har 9 finullstackor och en bagge, kan vi få några pengar för att ha dessa??
Bor i ett hus på landet med mina tre barn. Kuvasz, katter, nakenråttor och hamstrar. Oflar lite för husbehov.

Haglund

  • Inlägg: 144
    • Värmland
SV: "Fårbidrag"
« Svar #3 skrivet: 24 feb-11 kl 22:07 »
Vilka bidrag tänker du på? Är det bidrag för bevarande av lantraser så behövs det inget gårdsstöd. Är det miljöersättning för att du betar hagar så behövs det inte heller. Jag har inget gårdsstöd utan bara miljöersättningar...

Hej, borde formulerat mig lite bättre, men du svarade precis på vad jag ville veta  ;D bevarande av lantraser
Katt, för många Värmlandsfår och en skock höns av okänt fabrikat...

gimskogen

  • Inlägg: 1477
    • gimskogen.se
SV: "Fårbidrag"
« Svar #4 skrivet: 24 feb-11 kl 22:23 »
De man behöver är renrasiga djur med härstamningspapprena i ordning.  och du behöver vara ansluten till elitlamm..

http://www.jordbruksverket.se/amnesomraden/stod/miljoersattningar/hotadehusdjursraser.4.389b567011d9aa1eeab8000614.html

Du kan också få er sättning om du säker vallstöd och om du bor i stödområde så ingår tackor i kompensationsbidraget.
http://www.jordbruksverket.se/amnesomraden/stod/miljoersattningar.4.7850716f11cd786b52d8000485.html
Läs mer om vällstöd och kompensations bidraget här..
till höger under "mer information" kan du kolla in stödguiden " o se vilka andra stöd du kan söka.
Har man frågor så ring och prata med SJv eller länsstyrelsen
Mjölkbonde i norra hälsingland, Rödkullor, Fjällkor. Några Roslagsfår och Svärdsjöfår samt våra Linderödsgrisar och Gotlandskaniner o 3 Isländskafårhundar

Haglund

  • Inlägg: 144
    • Värmland
SV: "Fårbidrag"
« Svar #5 skrivet: 24 feb-11 kl 22:30 »
Aha, tack så mycket. tyvärr har jag för lite mark och har ingen lust att arrendera och köpa stödrätter osv. så jag tänkte hitta någon alternativ plan :-)   Är inte så mycket för att söka "bidrag" sånt, tycker det är mest jobbigt att sätta sig in i allt. Men men...
Katt, för många Värmlandsfår och en skock höns av okänt fabrikat...

Grimla

  • Inlägg: 4057
  • 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
SV: "Fårbidrag"
« Svar #6 skrivet: 25 feb-11 kl 00:11 »
De man behöver är renrasiga djur med härstamningspapprena i ordning.  och du behöver vara ansluten till elitlamm..
http://www.jordbruksverket.se/amnesomraden/stod/miljoersattningar/hotadehusdjursraser.4.389b567011d9aa1eeab8000614.html

Och
-Besättningar med får ska vara anslutna till förenklad kontroll eller program för bekämpning av viruset Maedi-Visna.
Och
-Får och getter ska ha satts in i avel för att ge rätt till ersättning.
Och
-Hondjur får bara betäckas eller semineras med renrasiga handjur av samma ras.
« Senast ändrad: 20 mar-11 kl 15:15 av Grimla »
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

JBF

  • Inlägg: 1568
    • Småland
SV: "Fårbidrag"
« Svar #7 skrivet: 25 feb-11 kl 07:54 »
Hondjur får bara betäckas eller semineras med renrasiga handjur av samma ras.

Nähä???  ;D  :o
Det blir ju onekligen så mycket lättare att bevara rasen om man håller sig till avelsdjur inom den egna rasen...  ;)
Roslagsfår, Ölandshöns, Fjällnära boskap och ett par Shetlandsponnier på gård i inre Småland.

svekhult-ia

  • Inlägg: 569
    • Västergötland
    • Svekhult-ia
SV: "Fårbidrag"
« Svar #8 skrivet: 25 feb-11 kl 09:22 »
Hur mycket är bevarande-bidraget i pengar nu?
Glad människa med mindre finullsbesättning i Stenstorp utanför Falköping.

http://svekhultia.wordpress.com

Grimla

  • Inlägg: 4057
  • 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
SV: "Fårbidrag"
« Svar #9 skrivet: 25 feb-11 kl 13:48 »
Nähä???  ;D  :o
Det blir ju onekligen så mycket lättare att bevara rasen om man håller sig till avelsdjur inom den egna rasen...  ;)

 ;D Visst blir det.
Men jag förstår att Jordbruksverket skriver sådär "extra tydligt", för det finns utro ras djurägare som betäcker tackorna med bagge av annan ras och tror att bidraget ges för att man har tackorna..

Hur mycket är bevarande-bidraget i pengar nu?

Ersättningen är 800 kr per år och djurslag. Och 150 kr per tacka/bagge.
« Senast ändrad: 25 feb-11 kl 14:05 av Grimla »
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

svekhult-ia

  • Inlägg: 569
    • Västergötland
    • Svekhult-ia
SV: "Fårbidrag"
« Svar #10 skrivet: 25 feb-11 kl 15:58 »
Tack!
Glad människa med mindre finullsbesättning i Stenstorp utanför Falköping.

http://svekhultia.wordpress.com

JBF

  • Inlägg: 1568
    • Småland
SV: "Fårbidrag"
« Svar #11 skrivet: 25 feb-11 kl 16:13 »
;D Visst blir det.
Men jag förstår att Jordbruksverket skriver sådär "extra tydligt", för det finns utro ras djurägare som betäcker tackorna med bagge av annan ras och tror att bidraget ges för att man har tackorna..

Ja jösses, det verkar finnas folk till allt Grimla  ;D Snart får väl SJV skriva dit att det krävs att djuren faktiskt tillhör en utrotningshotad ras... Eller räcker det att de är utrotningshotade på gården?
Roslagsfår, Ölandshöns, Fjällnära boskap och ett par Shetlandsponnier på gård i inre Småland.

ulfg

  • Inlägg: 1006
SV: "Fårbidrag"
« Svar #12 skrivet: 25 feb-11 kl 18:03 »
Min praktiska erfarenhet för att få ersättning till stöd av hotad lantras är att i starten är det ett nollsummespel. Bidraget ger dig ett täckningsbidrag för att bli med i Elitlamm och uppnå M1 status i Maedi Visna programmet. Det är nämligen ett krav att ha härstamningsdokumentation (Elitlamm) och friska djur (MV programmet) för att få bidrag. Efter år 1 får man njuta av bidraget minus avgiften till Elitlamm. Jag har gutar som inte är ett dugg hotade, eftersom det är den 3:e eller 4:e vanligaste rasen i Sverige, men det är en annan historia... :)
Mångsysslare med 12 gutefår norr om Varberg.

gnällvis

  • Inlägg: 154
    • Jämtland
SV: "Fårbidrag"
« Svar #13 skrivet: 25 feb-11 kl 18:11 »
Det blir summa noll ja, men man kan ju söka ändå för att bevarandet skall bli registrerat. Desto fler som ansöker desto tydligare syns det att detta stöd behövs vilket i sin tur kan ge mer postitiva effekter än en extra tusenlapp. Är man ansluten till allt som krävs så är det bara en extra blankett egentligen. Ok lite till då men ändå.

Kimma

  • Inlägg: 17138
  • De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
SV: "Fårbidrag"
« Svar #14 skrivet: 25 feb-11 kl 21:27 »
Man ska helst ha en 15-20 djur för att det ska löna sig, allmogeföreningen 275kr elitlamm 600kr(tror jag det var) och om man även vill vara med i fåravelsförbundet för att få gratis rådgivning så är det ytteliggare 750 (om jag minns rätt) så man behöver rätt många djur för att bidragen ska gå med plus. Vi har idag 6 individer och de senaste åren har vi itne gått plus om man säger så, men tanken är god för de som vill ha stora besättningar.
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Lorita

  • Inlägg: 1136
    • Bohuslän
    • Stall Gullöhagen
SV: "Fårbidrag"
« Svar #15 skrivet: 25 feb-11 kl 21:39 »
När jag räknar på bidraget så har jag kvittat det mot att klippa fåren  ;) då kan man få lite ekonomi i det hela  :-*
fyra hästar, fem Klövsjöfår i genbank nr 1458 och tre mysiga katter
Länk till mina lamm 2012
http://www.alternativ.nu/index.php?action=media;sa=album;in=389

Kimma

  • Inlägg: 17138
  • De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
SV: "Fårbidrag"
« Svar #16 skrivet: 25 feb-11 kl 21:41 »
När jag räknar på bidraget så har jag kvittat det mot att klippa fåren  ;) då kan man få lite ekonomi i det hela  :-*

Precis, därför klipper jag mina själv också och ökar långsamt på beståndet för var år :)
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

ulfg

  • Inlägg: 1006
SV: "Fårbidrag"
« Svar #17 skrivet: 26 feb-11 kl 07:51 »
För att se positivt på det hela så är det väl bra att få M1 status och härkomstpapper helt gratis tack vare bidraget.
Mångsysslare med 12 gutefår norr om Varberg.

Rosa

  • Inlägg: 3282
  • ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
SV: "Fårbidrag"
« Svar #18 skrivet: 23 mar-11 kl 04:41 »
En sak som aldrig näms i de här sammanhangen
är att man måste följa tvärvilkorsreglerna... även om man bara söker "bevarande av lantras" stödet.



« Senast ändrad: 23 mar-11 kl 12:33 av Rosa »
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

Lorita

  • Inlägg: 1136
    • Bohuslän
    • Stall Gullöhagen
SV: "Fårbidrag"
« Svar #19 skrivet: 23 mar-11 kl 05:33 »
tvärvilkorsreglerna  ???
fyra hästar, fem Klövsjöfår i genbank nr 1458 och tre mysiga katter
Länk till mina lamm 2012
http://www.alternativ.nu/index.php?action=media;sa=album;in=389


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

439 gäster, 2 användare (1 dolda)
Solrosen218

* Forum

* Om tidningen Åter



Bästa tidningen!
/Malin Eklöv

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser