Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Täljsten/gjutjärnskamin/ annan sten?  (läst 3965 gånger)

alex

  • Inlägg: 18
Täljsten/gjutjärnskamin/ annan sten?
« skrivet: 27 okt-19 kl 13:41 »
 Hallåj!
Jag är i tagen på att välja kamin till mitt nybygge /lösvirkeshus. Huset kommer byggas i skåne och ha bra isolering och en luft/ luft ( super duper) (Mitsubishi FH25)
Det är stora öppna ytor med  öppet upp till nock på nästan halva huset andra sidan ett loft. allt som allt ca 72 m2.

Jag vill kombinera den med en bra kamin som värmekälla!
Min önskan är att kunna använda luft luften så lite som möjligt och använda kaminen som enda värmekälla.


Rent estetiskt är gjutjärnskaminen och morsös  kaminer något jag verkeligen gillar skarpt, men vill man att värmen ska hålla längre kanske man bör välja någon kamin med sten ? 

Jag som alltid längtat så efter att få ha en vacker gjutjärnskamin😫

Är det så stor skillnad på gjutjärns kamin och täljstens kaminer då det gäller att hålla värmen som de säger i kamin affären ? 

Jag känner att jag måste börja titta och känna på kännslan Täljsten/ annan sten.
Förutom täljstens kaminer finns även andra sorts stenar och jag  undrar om de håller värmen lika bra?  vilka märken eller stenar är att rekomendera? 

känner någon till en kamin med gjutgärn och någon sten likt tälljstenen? 

( De flesta jag hittat är nämligen plåt och sten ) 


Tacksam för lite riktlinjer och info i detta kaminsnurrande.  🌻






 

malarmaster

  • Inlägg: 5256
    • Småland
SV: Täljsten/gjutjärnskamin/ annan sten?
« Svar #1 skrivet: 27 okt-19 kl 16:33 »
Täljsten håller värmen bra men skall du ha den som enda värmekälla gäller det ju att dimensionera storleken så du får ut värme hela dygnet. I ditt ställe skulle jag istället titta på kakelugn eller rörspis(kakelugn utan kakel). Då får du ett värmemagasin som håller över dygnet.  gjutjärn är kallt efter några få timmar. värmer duktigt när man eldar men svalnar snabbt.

antlina

  • Inlägg: 37
    • Södermanland
SV: Täljsten/gjutjärnskamin/ annan sten?
« Svar #2 skrivet: 28 okt-19 kl 08:07 »
Håller med föregående talare, ju större värmemagasin desto jämnare värme och färre eldningar. Plåt/gjutjärns kamin är inte optimalt om du vill använda den för normal uppvärmning över dygnet, den funkar bäst om du vill värma upp ett utrymme snabbt.

Anders


Vitis

  • Inlägg: 4111
    • Skåne
SV: Täljsten/gjutjärnskamin/ annan sten?
« Svar #4 skrivet: 28 okt-19 kl 17:19 »
Ett så litet och välisolerat hus kommer att bli överjävligt varmt om kaminvärmen ska värma rummet direkt, ett stort värmelager tror jag är viktigt för att buffra upp värmen när du eldar och avger den resten av dygnet.

Eftersom det är ett nybygge antar jag att det finns energiberäkningar gjorda. Då borde du kunna utläsa ett beräknat effektbehov och utifrån de se hur stor effekt kaminen ska ha, hur mycket av värmen som ska gå direkt ut och hur mycket som ska buffras i värmelagret.

Sen beror det ju också på vilka komfortkrav man har. Är det ok med 25 grader på kvällen och 16 på morgonen så blir det ju mycket enklare än om det måste vara exakt 22 grader dygnet runt.

Men tumregeln är nog att ju större värmelager desto enklare att hålla jämn temp över tid.''

Om det finns möjlighet i husets konstruktion så hade ju en hjärtmur med rökgaskanaler i varit det bästa. En rörspis det näst bästa.

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Täljsten/gjutjärnskamin/ annan sten?
« Svar #5 skrivet: 28 okt-19 kl 20:29 »
Är det så stor skillnad på gjutjärns kamin och täljstens kaminer då det gäller att hålla värmen som de säger i kamin affären ?

  vilka märken eller stenar är att rekomendera?

Absolut är det så.

När det gäller fabrikaten så finns svensktillverkade Contura med mycket hög kvalité, fast till överkomliga priser. (Nibe i Markaryd) Contura lagerhåller alla reservdelar som minimum 25 år efter att en kaminmodell upphört att tillverkas.
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

Kreacon

  • Inlägg: 563
    • Övriga världen
SV: Täljsten/gjutjärnskamin/ annan sten?
« Svar #6 skrivet: 28 okt-19 kl 20:44 »
Drog precis liv i en annan tråd om gjutjärnskamin med extra stenar. Finns en uträkning där, kanske inte på täljsten, men ändå en mer eller mindre vetenskaplig fingervisning om hur mycket stenen magasinerar och avger. Värme alltså.
Och jag tänker utifrån det att skillnaden mellan en gammal gjutjärnskamin och en med 100 kg täljsten på inte är allt för stor.

Men jag kan ha jättefel.

Däremot skillnaden mellan rörspis/kakelugn och kamin är ju enorm.

Eldar nu i vår jötul f3 som ger ordentligt med strålvärme när brasan är igång men svalnar snabbt när brasan slocknar. Men den är fortfarande varm morgonen efter, efter 7 timmars natt.

Landet

  • Inlägg: 803
    • Västerbotten
SV: Täljsten/gjutjärnskamin/ annan sten?
« Svar #7 skrivet: 28 okt-19 kl 22:21 »
Är det öppet till nock skulle jag ha lagt in något som flyttar värmen från nock till golv. Visst är det bra med något som lagrar men det kommer samlas i nock och du kommer ha igen att få ner den värmen.

ca

  • Inlägg: 248
SV: Täljsten/gjutjärnskamin/ annan sten?
« Svar #8 skrivet: 29 okt-19 kl 07:48 »
De flesta förknippar täljsten med värmelagring och fabrikanter av dagens braskaminer utnyttjar såklart detta. En braskamin som dekoreras med lite stenar har i stort sett ingen lagrande funktion. Vatten lagrar värme betydligt mer per kg, än vad täljstenen gör så en gryta vatten på kaminen gör i de flesta fall mer nytta. Däremot har de flesta nyare kaminer ett förbränningssystem som tillåter kaminerna att brinna med låg effekt och med bibehållen verkningsgrad.

alex

  • Inlägg: 18
SV: Täljsten/gjutjärnskamin/ annan sten?
« Svar #9 skrivet: 03 nov-19 kl 18:24 »
Tack för info.
Den hjälper mig i mina tankar !

hajbo

  • Inlägg: 22
    • Västerbotten
SV: Täljsten/gjutjärnskamin/ annan sten?
« Svar #10 skrivet: 08 nov-19 kl 17:01 »
Varför inte satsa på pellets,  Yess
Lasse


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

573 gäster, 3 användare (2 dolda)
Tli

* Forum

* Om tidningen Åter



- Som alltid mycket nöjd. Stycket med "Att ta vara på en gris" var kanon på alla sätt! Gillar nybörjarbreven mycket.
/Marie Mårtensson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser