Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

 

Författare Ämne:  Snickra säng, nybörjare  (läst 30554 gånger)

Midvinter

  • Inlägg: 737
    • Dalarna
Snickra säng, nybörjare
« skrivet: 26 jun-10 kl 19:22 »
Eftersom jag inte hittar nån säng som jag vill ha till ett vettigt pris tänkte jag försöka snickra en själv. Har inte mycket mera erfarenhet än träslöjden i skolan, men sååååå svårt kan det väl inte vara?

Det som bekymrar mig är hur jag ska få på benen utan att den blir rankig. Tips? Ideer? Enkelt och robust ska det vara. Det ska vara en 120 cm bred skumgummimadrass i. Så ska den vara hög, ca 1m. så det får plats med saker under.

Har skissat fyra alternativ:
Nr. 1 verkar enkel att göra, och kanske stabil också, men jag tycker inte den är så fin. Kunde tänka mig att ha benen på insidan av ramen också.
I nr. 2 Har jag ritat sängen uppochner. Undrar om den extra plankan är nödvändig? Rädd för att det kan bli rankigt. Verkar annars lätta att få ihop och ser bra ut.
Nr. 3 verkar enkel och bra, men jag undrar hur madrassen ska gå ner när benen sitter på insidan.
Nr. 4 tycker jag är snyggast och kanske stabilast också, måste vara en anledning till att de flesta sängar jag har kollat på ser ut så. Men undrar om den kan vara svår att sätta ihop?

Har tänkt använda långa skruvar och vinkelbeslag för att få ihop det. Så funderar jag på om jag borde ha en extra planka på tvärs eller på längden för att göra det stabilare och för att inte ribbotten ska sjunka ner.

Hoppas någon av alla kunniga människor här har några kloka råd att komma med
Watch your thoughts for they become words. Watch your words for they become actions. Watch your actions for they become...habits. Watch your habits, for they become your character. And watch your character, for it becomes your destiny! What we think,we become.

Existens?

  • Gäst
SV: Snickra säng, nybörjare
« Svar #1 skrivet: 26 jun-10 kl 19:43 »
Nr 3 är väl egentligen den som är enklast att få stabil.. Skulle man inte kunna skära ur hörnen i madrassen? Annars brukar man väl göra så att om sängramen är 20 cm hög, så låter man benen gå upp 10 ungefär, sen kommer listerna som ribbottnen ligger på, och madrassen. Då finns ju inga stolpar i hörnen på den höjd där madrassen ligger.

Annars gjorde jag en liten ideskiss på din nr 2. Att man antingen låter benen gå upp på insidan, men klyver den delen, så det inte blir en fullt så tjock del som går upp i sänghörnet. Och/eller så sätter man dit nån form av utformade trianglar, kanske rundade så som jag ritat, för att stödja benen. Eventuellt kan man ju då såga ut nån liten rundning även i sängramen, mitt mellan benen på kortsidan t.ex, så får man ett mönster.

Planka på längden under ribbottnen ska väl inte behövas, ribborna ska väl hålla är det meningen, om inte det är en väldigt tung person som ska sova där.
Däremot har jag sett på sängarna här att det sitter rör på tvären som håller ihop sängen, två stycken.. det är väl kanske nåt att tänka på, fast man då tar ett par brädor.

Anders S

  • Inlägg: 6171
    • -
    • Fröodling.se
SV: Snickra säng, nybörjare
« Svar #2 skrivet: 26 jun-10 kl 19:56 »
Jag snickrade en säng för 30 år sen med samma förkunskaper som du har. Den är jag fortfarande nöjd med. Jag har resårmadrass i min. Enda problemet är att jag valde 105 cm bred och den bredden har blivit ovanlig så madrassen kan bli svår att byta ut.

Jag använde metod 3. Jag skålade ur benen ovanför ribbotten (med såg och stämjärn) så madrassen gick ner, men överdelen på benen ändå bidrar en del till stabiliteten. Jag satte ihop med träskruv och lim. Min säng är stabil men den har normalhöjd. Ska du ha så hög säng som du tänker dig kan du kanske behöva någon tvärslå på benen. Däremot behövs ingen tvärslå under ribborna. Det kan göra att sängen blir ojämn att ligga i, att den inte sviktar/fjädrar som den ska.

Materialet i min säng är bara trä, plus lite lim och skruv. Jag linoljade den.

Sängen är sisådär halvtung att flytta på och går tyvärr inte att ta isär. En kompis som var lite händigare gjorde en isärtagbar säng. Den såg mycket bra ut, men jag kommer inte ihåg detaljerna.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16951
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Snickra säng, nybörjare
« Svar #3 skrivet: 26 jun-10 kl 20:16 »
Jag har använt variant 1 som är en stabil lösning.

Dock skriver du inget om var i rummet sängen kommer att stå.
Fäster man den i väggen vid en långsida så krävs det inte specielt mycket som styvar upp benet.

 
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Midvinter

  • Inlägg: 737
    • Dalarna
SV: Snickra säng, nybörjare
« Svar #4 skrivet: 26 jun-10 kl 21:06 »
Det låter som det ska vara nr. 3, fast låta benen bara gå halvvägs upp inne i ramen då.  Eller skära ut hörnen i madrassen... Provar bara så, och om det blir instabilt kan jag sätta på något mellan benen på gavlarna så det blir stabilare.

Den ska inte sitta fast i väggen, men den ska stå "intryckt" i rummet så bara ena långsidan blir synlig.

Tanken är väl att lämna kvar, sälja eller slakta den när jag flyttar, så någon 30 års livslängd får den nog inte. Synd, för hade gärna linoljat och målat mönster på den långsidan som ska synas, hade blivit så snyggt! Men nu vill jag bara få ihop den så snabbt och enkelt som möjligt utan att det blir dåligt.
Det ska visst finnas olika sorts linolja vad jag förstår, vilken använde du? Är det inte brandfarligt?
Limmet, använde du det i skarvarna eller i skruvhålen? Vilken sorts lim? Undra om det går utan? Isåfall blir det lättare att bara skruva isär den ifall den behöver flyttas på.

Kanske ska nämna också att jag har inga verktyg alls, inte ens en skruvmejsel, så det jag behöver för att bygga sängen måste jag köpa eller låna. (men sånt kan ju vara bra att ha ändå)
Watch your thoughts for they become words. Watch your words for they become actions. Watch your actions for they become...habits. Watch your habits, for they become your character. And watch your character, for it becomes your destiny! What we think,we become.

Midvinter

  • Inlägg: 737
    • Dalarna
SV: Snickra säng, nybörjare
« Svar #5 skrivet: 26 jun-10 kl 21:08 »
Så en lite dum fråga... När man skruvar i stora skruvar så ska man väl först borra ett litet hål, för att skruven inte ska komma snett, eller? Har för mig de sa så på träslöjden...
Watch your thoughts for they become words. Watch your words for they become actions. Watch your actions for they become...habits. Watch your habits, for they become your character. And watch your character, for it becomes your destiny! What we think,we become.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16951
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Snickra säng, nybörjare
« Svar #6 skrivet: 26 jun-10 kl 21:14 »
Jepp förborra med ett borr som är i samma storlek som kroppen i en bit upp på skruvens spets.

Du skriver inte vart du bor, det kanske finns någon här som finns i din närhet som mot en middag kan hjälpa med verktyg
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Midvinter

  • Inlägg: 737
    • Dalarna
SV: Snickra säng, nybörjare
« Svar #7 skrivet: 26 jun-10 kl 21:27 »
Nä, jag bor långt borta. Är ju därför det är så himskans svårt att få tag på möbler. Tromsø. Annars brukar jag (med rätta!) skryta om att jag lagar väldigt god chokladmousse :-D
Watch your thoughts for they become words. Watch your words for they become actions. Watch your actions for they become...habits. Watch your habits, for they become your character. And watch your character, for it becomes your destiny! What we think,we become.

Humle

  • Inlägg: 1571
    • Västerbotten
SV: Snickra säng, nybörjare
« Svar #8 skrivet: 26 jun-10 kl 21:40 »
Det finns en oändlig mängd fogningar att använda som inte kräver vinkeljärn etc. men de kan vara lite knepiga att göra.

http://farm4.static.flickr.com/3066/2342743330_f9edd4498b.jpg

http://www.woodworkdetails.com/Knowledge/Joints/Frame/Mortise-and-Tenon.png

http://www.mattressinside.com/images/woodcase_5.gif
Gillar hantverk, snickrar ofta kaffeved.

_ingemar_

  • Inlägg: 143
SV: Snickra säng, nybörjare
« Svar #9 skrivet: 26 jun-10 kl 22:19 »
dåligt med verktyg hade jag kört med alt 1 fast på insidan
då kan du klara dig med skruvmejsel, fogsvans & lim

Ulric Eriksson

  • Gäst
SV: Snickra säng, nybörjare
« Svar #10 skrivet: 26 jun-10 kl 23:07 »
Här är en till variant på benplacering. Skissen är inte skalenlig. :P Kräver inga andra verktyg än såg och hammare.

Midvinter

  • Inlägg: 737
    • Dalarna
SV: Snickra säng, nybörjare
« Svar #11 skrivet: 27 jun-10 kl 17:32 »
Borde man inte kunna be om färdiguppkapade längder på byggvaruhuset? Då behövs bara borrmaskin (med skruvmejselfunktion) och evt. lim. Kanske sandpapper också för att runda av kanterna. Hade vart skönt att slippa såga.
Watch your thoughts for they become words. Watch your words for they become actions. Watch your actions for they become...habits. Watch your habits, for they become your character. And watch your character, for it becomes your destiny! What we think,we become.

tinna.m

  • Inlägg: 2451
    • Skåne
SV: Snickra säng, nybörjare
« Svar #12 skrivet: 27 jun-10 kl 17:47 »
Jovisst! Färdigkapat!
Mest Blues & Jazz i huvet. Bakmes&Snoa. Åså Country

Midvinter

  • Inlägg: 737
    • Dalarna
SV: Snickra säng, nybörjare
« Svar #13 skrivet: 27 jun-10 kl 20:23 »
Ny ide: Som Ulrics skiss fast med benen på långsidorna istället. Inte lika fint som att ha dem på kortsidorna (med tanke på att det är en långsida som ska synas), men då borde det inte vara så svårt att sätta dit ett drapperi när andan faller på. En vajer, eller pinne/stång mellan benen bara. För att dölja det som ska vara under sängen.
Eller så ser man till att de lådor och korgar som ska stå där blir så snygga att de inte behöver döjas hmmm...
Watch your thoughts for they become words. Watch your words for they become actions. Watch your actions for they become...habits. Watch your habits, for they become your character. And watch your character, for it becomes your destiny! What we think,we become.

Existens?

  • Gäst
SV: Snickra säng, nybörjare
« Svar #14 skrivet: 27 jun-10 kl 20:59 »
Det tror jag kommer att bli konstigt när man ska kliva ur sängen, om det sitter en vajer eller stång där. En vajer direkt på sängstommen är ju inte farligt..men då gör ju inte benen varken till eller ifrån.

Midvinter

  • Inlägg: 737
    • Dalarna
SV: Snickra säng, nybörjare
« Svar #15 skrivet: 29 jun-10 kl 16:32 »
Hade isåfall tänkt spika fast en horisontal bräda över benen så man slipper trassla in sig i gardinerna varje gång man ska i och ur, fast mycket bättre att sätta vajern/stången på insidan av ramen ändå. Nu vill jag köra på Ulrics modell med benen på kortändarna, men osäker på om rummet är tillräckligt brett för det. Måste mäta.
Watch your thoughts for they become words. Watch your words for they become actions. Watch your actions for they become...habits. Watch your habits, for they become your character. And watch your character, for it becomes your destiny! What we think,we become.

Midvinter

  • Inlägg: 737
    • Dalarna
SV: Olja eller inte? (Beslutsångest)
« Svar #16 skrivet: 13 aug-10 kl 20:38 »
Sängen är nästan färdig, ska bara skruva ihop gavlarna med långsidorna, det tar nog en halvtimme. Men nu har jag fått beslutsångest. Ska jag olja in sängen eller inte? (Det blir oliv eller solrosolja, för orkar inte trassla med att få tag på linolja)

Blir ju tåligare, antagligen snyggare också. Men kräver väl mycket arbete och tar lång tid att torka, så är det värt besväret? Måste isåfall göras innan jag sätter ihop den, för när den är i sovrummet är det för lite plats, man kommer inte åt att måla, och den blir för stor för att ta genom dörren.

Kanske den ska tas bort innan träet blir dåligt ändå, kanske jag kommer att älska den och använda den i 10 år och ångra att jag inte oljade...

Hjälp!
Watch your thoughts for they become words. Watch your words for they become actions. Watch your actions for they become...habits. Watch your habits, for they become your character. And watch your character, for it becomes your destiny! What we think,we become.

Weasel

  • Inlägg: 1852
    • Skåne
SV: Olja eller inte? (Beslutsångest)
« Svar #17 skrivet: 13 aug-10 kl 20:47 »
Kanske den ska tas bort innan träet blir dåligt ändå, kanske jag kommer att älska den och använda den i 10 år och ångra att jag inte oljade...

Hjälp!

Men träet blir väl inte dåligt när den står inomhus? Möjligen lite skitig och missfärgad. Men då kan du ju måla den vit eller nått om tio år.
Bor i ett hus på landet med mina tre barn. Kuvasz, katter, nakenråttor och hamstrar. Oflar lite för husbehov.

Midvinter

  • Inlägg: 737
    • Dalarna
SV: Snickra säng, nybörjare
« Svar #18 skrivet: 14 aug-10 kl 09:15 »
Läste nånstans om trämöbler att de ska oljas in 2 ggr per år, tolkade det som att det var inomhus också. Annars kan de börja bågna när luftfuktigheten varierar. Men det gällde iofs. massivt ädelträ. Sånt som är dyrt och antagligen förväntas ska se fint ut.
Min är gjord av gran, och knappast massiv. (Kan inte namnet på typen plankor som jag köpte, de är 22 cm breda och är ihopsatta av 5 smalare plankor)
Kanske inte är så noga?
Watch your thoughts for they become words. Watch your words for they become actions. Watch your actions for they become...habits. Watch your habits, for they become your character. And watch your character, for it becomes your destiny! What we think,we become.

ieenilorac

  • Inlägg: 8434
  • www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Snickra säng, nybörjare
« Svar #19 skrivet: 14 aug-10 kl 09:37 »
Limträ?

Inomhus kan allt trä vara obehandlat, särskilt om det är uppvärmt på vintern. Däremot är smuts svårt att tvätta bort från obehandlat trä. Det brukar inte spela någon roll i ett sovrum, där blir det inte så smutsigt. Värre i köket, stekos sätter sig och går inte att få bort från obehandlat trä.

Du kan göra som du vill, men jag rekommenderar inte matolja på trä, det kan bli väldigt kladdigt och ta lång tid att torka.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

484 gäster, 3 användare (1 dolda)
Okulärbesiktning av Byrålåda, Bokesliden

* Forum

* Om tidningen Åter



- Det här är tidningar som jag kommer hålla reda på och spara på samma ställe, de fungerar som en uppslagsbok!
/Lovisa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser