Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Plank  (läst 2949 gånger)

eremit

  • Gäst
Plank
« skrivet: 24 jul-10 kl 01:26 »

Finns det någon som har erfarenhet av att bygga plank ut mot trafikerad väg?
Framförallt tänker jag på om man måste ha byggnadslov och vilken max höjd som är bestämd och vilka erfarenheter Ni som kan ha genomfört ett sådant bygge har av minskad bullernivå etc.?

mistel

  • Inlägg: 543
    • -
SV: Plank
« Svar #1 skrivet: 24 jul-10 kl 10:15 »
Bygglov brukar man behöva när det gäller plank åtminstone i tättbebyggt område ute på landet kan det vara andra regler.

AK Corall

  • Inlägg: 182
    • Småland
SV: Plank
« Svar #2 skrivet: 24 jul-10 kl 11:11 »
Man kan få bidrag till sådana projekt om man har tur. Bullerplank, vallar, bättre fönster osv. Kolla med kommunen innan du börjar bygga.

Skogsnatt

  • Gäst
SV: Plank
« Svar #3 skrivet: 24 jul-10 kl 11:17 »
Finns det någon som har erfarenhet av att bygga plank ut mot trafikerad väg?
Framförallt tänker jag på om man måste ha byggnadslov och vilken max höjd som är bestämd och vilka erfarenheter Ni som kan ha genomfört ett sådant bygge har av minskad bullernivå etc.?
Bygger du under 180 cm så behövs normalt sett inte något bygglov. Man måste dock tänka på att det får inte skymma sikt eller på annat sätt bli trafikfarligt.

Om du gör ett plank med trä på båda sidorna och stenull mellan, så gör det väldig skillnad på bullret

eremit

  • Gäst
SV: Plank
« Svar #4 skrivet: 24 jul-10 kl 16:00 »

Där jag ev.har tänkt mig ett plank skulle jag kunna bygga det nån meter in på tomten-det blir liksom i skogen och så skulle man kunna plantera en häck utanför planket mot den trafikerade vägen.

bissi

  • Inlägg: 1
    • Södermanland
SV: Plank
« Svar #5 skrivet: 25 jul-10 kl 17:21 »
 (:)Beroende på hur många decibel,borde inte de ansvariga för vägen bygga ett staket åt er?

eremit

  • Gäst
SV: Plank
« Svar #6 skrivet: 25 jul-10 kl 20:41 »


Vägarna har funnits där länge.Men jag tittar efter hus och nåra ligger nära en trafikerad väg så jag undrar vad man kan göra åt det.
Därav min fundering kring plank.

 

Skogsvilde

  • Inlägg: 16941
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Plank
« Svar #7 skrivet: 18 aug-10 kl 19:50 »
Kolla med kommunen först och främst, är det en Trafikverksväg så måste dom oxå vidtalas.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

744 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



Episk tidning! Har följt mig från intresserad till självhushållare med gård och allt.
/Mikael Book

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser