Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Stenkista för avfrostningsvatten?  (läst 2864 gånger)

Berberis

  • Inlägg: 1579
    • Närke
Stenkista för avfrostningsvatten?
« skrivet: 19 aug-18 kl 09:51 »
Är det möjligt att föra bort avfrostningsvatten från en luftvärmepump till en enkel stenkista?

Jag funderar på att köpa en luft/luft-värmepump som komplement till den direkta elvärmen. Jag är bekymrad över avfrostningsvattnet. Har läst att det kan bli så mycket som 20 liter om dagen när det är som mest.
Jag fick ”rådet” av en försäljare att ställa en balja under och tömma varannan dag. Tänka sig: då skulle gamla tant Berberis gå ut kylan och halkan och lyfta undan en balja med en isklump på 40 kilo, medan gamla farbror Berberis sitter i sin rullstol inomhus och väntar på hjälp. Skulle jag då ramla och bryta ett ben, blir vi sittandes båda två.
Varje vinter ser jag hur våra unga, vältränade grannar kämpar med avfrostningsvattnet på vintrarna: en balja full med en stor isklump, som är svår att få ur och forsla bort.

På plussidan har vi den genomsläppliga marken. Vi bor på en grusås, med mycket sten.
Det finns inga anordningar som tar hand om dagvattnet, men på marken under stuprören ligger det tvåmeters takrännelängder, som fungerar ganska bra. Här finns en torr och fin krypgrund, som jag är mycket rädd om.

Kan det fungera med en ganska enkel anordning med ett markavloppsrör och en stenkista (=kassett) av plast?
På vilket djup skall kistan och röret ligga?
Behöver jag isolera anläggningen? Med vad?
Avloppsröret kanske kommer att korsa med någon ledning. Går det?
Gör det något att det finns trädrötter som kan nå stenkistan/kassetten?
Är det möjligt att köra med bil eller traktor över marken ovanpå det nedgrävda röret?
« Senast ändrad: 19 aug-18 kl 09:56 av Berberis »

rikardn

  • Inlägg: 188
    • Västergötland
SV: Stenkista för avfrostningsvatten?
« Svar #1 skrivet: 19 aug-18 kl 12:04 »
Hos mina föräldrar brukar det inte bli värre än en liten pyramid under utedelen.

Det är när det blir riktigt kallt och den behöver jobba hårt som det kommer mer is på utedelen.

En värmekabel längs eller i spiral längs ett avloppsrör ner i marken till frostfritt borde göra susen.

 

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Stenkista för avfrostningsvatten?
« Svar #2 skrivet: 19 aug-18 kl 17:08 »
Mest kondensvatten blir det vid mycket fuktigt väder. När det är extremt kallt, brukar luftfuktigheten vara så låg att det inte fälls ut några stora mängder vatten.

Jag har inte varit med om några problem att bli av med vattnet från någon av de luftvärmepumpar jag själv har haft att göra med. Bara i riktiga undantagsfall har det kunnat bli tillfälliga bekymmer. Ett fall var en luftvärmepump där utedelen var helt olämpligt placerad inne på en veranda, och där ägaren dessutom hade ställt en massa prylar under utedelen som såklart blev genomdränkta av vattnet och så småningom hopfrusna. Ett annat fall var en större luft/vattenvärmepump som stod på markstativ med ovanligt korta ben, den fick problem under en snörik vinter, det blev en kompakt isklump under utedelen.  Sedan den ställdes på några lecablock så den kom upp ytterligare 30 cm från marken, har den skött sig oklanderligt.

En viktig sak att tänka på är att placera utedelen på ett ställe där kondensvattnet inte ställer till med bekymmer. Alltså inte omedelbart intill ingången eller på något annat ställe där vatten och isgata kan vara störande.  Det är bra om marken sluttar från huset på den sida där utedelen sitter.  Om det finns en bra dränering på frostfritt djup så kan man gärna gräva sig ner till den, sätta ett påstick och ansluta till ett kondenstråg under utedelen. Kondenstråget och påsticksröret bör förses med värmekabel som man bör kunna styra med en egen strömbrytare så den bara är igång vid behov - det är slöseri att bränna upp elenergi i värmekabeln hela vintern.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

827 gäster, 6 användare (1 dolda)
xaelanar, GE202, Tångräkan, von tratt, per.martinsson

* Forum

* Om tidningen Åter



- För moder jord skull!
/Henrik

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser