Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Märkning av getter  (läst 12716 gånger)

Anders

  • Inlägg: 1522
    • -
    • felicia.se
Re:Märkning av getter
« Svar #40 skrivet: 18 feb-05 kl 15:08 »
Aldrig skulle då jag slakta/avliva någon annans djur. Bara kostnader o krångel är det som uppkommer! Krånglet att få ut en veterinär. Krånglet med att hålla det omärkta djuret isolerat från övriga djur tills ägaren hittas.
Det var ironiskt menat. Synd att det inte gick fram. Ber om ursäkt.

Jag bor i ett ganska djurtätt område. Men folk håller koll ganska bra ändå. I stort sett alla vet vem som har djur och är det något djur som är på vift så reagerar man. Vanligtvis är dock djurägaren redan på språng. Det kan t o m stå djur innanför stängslet, på rätt sida, men folk uppfattar att det står utanför.
Då ringer folk. På en diameter på 1,5 mil från gårdens centrum.

Antingen är man säker på var man har sina djur och då tackar man och hänvisar till någon annan som kan tänkas äga djuren.

Jag har blivit uppringd mitt i natten och fick beskrivning av en kviga som som såg ut precis som den jag hade.  Två kilometer från där jag bor - på väg bortåt - mitt på vägen - i mörker.  Snabbt iväg - ut och spåra och leta.  Och jag hittar "min" kviga.   Men när jag kom närmare ser jag att hon är stor. Dubbelt så stor som den jag äger. Så jag är ute ensam mitt i natten med en kviga som inte är min och som jag inte vet vem som äger den. Aha! Så bra - hon har öronmärken. Hon är rädd och nervös och att komma så nära så det går att läsa av märkena är en omöjlighet. Enda gången som jag kanske skulle haft nytta av öronmärkena hade jag inte det. Och inte heller vet jag var det registret finns som kan upplysa en om vilken gård som hör till ett visst öronmärke om jag nu skulle kunna sett numret.

Eftersom det var snö ute så var det bara att driva henne bakåt på de underliga vägar hon tagit sig fram på. Kom till slut fram till hennes hemgård. Gick hem och ringde bonden som inte trodde mig. Men jag förklarade och fick sedan förklaringen hur hon tagit sig ut. Hon hade lyckats öppna en dörr som inte hade varit stängd tillräckligt på grund isfrost i låset.

Inte mådde jag dåligt av att vara ute en kall och mörk vinternatt under några timmar och leta och driva någon annans djur. Jag var istället väldigt glad. Det var ju inte mitt djur. Sånt är livet!

Någon skrev tidigare här på forumet om djuren som blev skjutna av polis för att de inte hade öronmärken. Det är ett sådant samhälle vi får om alla paragrafryttarnas åsikter vinner för mycket gehör.

Återigen. Jag har inget emot märkning (jag tycker det är bra om det är utifrån ägarens intresse) och nogrann bokföring av de egna djuren. Jag tycker det är bra att man bekämpar sjukdomar. Jag tycker att djuren skall vara där ägaren vill att de skall vara.  De argument som hittills förts fram på forumet för djurmärkningen håller dock inte måttet.  

Att Storebrors Statens hejdukar när som helst ska kunna gå in och kolla stalljournaler och djur och att djur är rätt märkta är en osympatisk utveckling.  Det stinker av misstroende och dunkla bakomliggande anledningar till detta.  

Rosa

  • Inlägg: 3282
  • ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
Re:Märkning av getter
« Svar #41 skrivet: 18 feb-05 kl 15:18 »
Att Storebrors Statens hejdukar när som helst ska kunna gå in och kolla stalljournaler och djur och att djur är rätt märkta är en osympatisk utveckling.  Det stinker av misstroende och dunkla bakomliggande anledningar till detta.  
Här är vi helt överrens  :-*
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

Charlotte

  • Inlägg: 5285
    • -
Re:Märkning av getter
« Svar #42 skrivet: 18 feb-05 kl 15:26 »
 Okej Rosa, får väl be att få titta på Pappas ansökningsblanketter....
 Men undrar var jag har sett det tidigare??? Jag vet att det jag såg gällde djur yngre än 6 månader eftersom vi disskuterade hur tråkigt det ser ut med de "hängöron" lammen får när man märker dom tidigt (Visserligen reser sig öronen igen, men det ser inte skönt ut....). Kanske det var ett ändringsförslag jag läste?? Men individmärkningen var något nytt...
 Visste inte SJV om man skulle få fortsätta använda Pathorten? Jag vägrar att sätta fula gula brickor på mina får >:( Ska jag också behöva bli en märkesvägrare?? ;D
                      Mvh
                   Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Charlotte

  • Inlägg: 5285
    • -
Re:Märkning av getter
« Svar #43 skrivet: 18 feb-05 kl 15:32 »
Citera
Att Storebrors Statens hejdukar när som helst ska kunna gå in och kolla stalljournaler och djur och att djur är rätt märkta är en osympatisk utveckling.  Det stinker av misstroende och dunkla bakomliggande anledningar till detta.  
 
 
Här är vi helt överrens  

 Det är förmodligen det här de allra flestas missnöje bottnar sig i.... Inte att någon struntar i om sjukdomar sprids (vilket vi väl alla är överrens om inte har med att göra om det sitter ett märke i örat eller ej).
                       Mvh
                      Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Re:Märkning av getter
« Svar #44 skrivet: 18 feb-05 kl 16:09 »
Men låt oss teoretiskt säga att det har funnits fyra ägare på ett djur och den femte och sista upptäcker att det är sjukt.  Varför uppfödarens gård skulle vara smittokällan finns det inget belägg för. Djuret kan ju lika väl ha smittats under transporterna eller hos någon av mellanägarna.

... och det är just därför de sista sidorna i JOURNALFÖRINGEN finns där. Samtliga mellanhänder (även t.ex bete på grannens gård) ska journalföras, hur och med vem/vilka djuren transporterats etc. M.a.o. ger märkning med individnummer möjlighet att (om jag sköter min journalföring - vilket jag är ålagd att göra) se var djuret är fött, vilka ägare det haft men också om det vistats utanför min gård utan att ha bytt ägare (mellanhänder), hur jag transporterat djuret och i vilken transport.

På detta sätt kan jag (eller en kontrollant) se att jag köpt mina djur från XX, att de är uppfödda av NN. Att de år ?? transporterades av Expertfirman AB mellan Stora och lilla gården tillsammans med x antal andra djur (se deras journalföring för att spåra smittan vidare), att jag själv lånade en transport år ?? för att ta djuren till bete hos prod.plats si och så... och kanske jag inte rengjorde denna transport tillräckligt bra eller så var betet smittat..........

Ärlighet varar längst  ;)

MVH
Maria
Är genbank för Blå And, Gotlandskanin, Ölandsgås samt Ölandshöna. Vi har även Abessiniermarsin, Bordercollie, Isländsk fårhund och minishettisar.

jiba

  • Gäst
Re:Märkning av getter
« Svar #45 skrivet: 18 feb-05 kl 18:00 »
Hej Maria Henriksson Nordbäck! Du har helt rätt i att man ej kan se med blotta ögat på sina djur ifall de bär på en smitta som ej brutit ut ännu, och där är inte öronmärkningen till någon hjälp heller (utan det är ju provtagning som gäller då) Förlåt ifall det där med djurögon lät lite fel, jag menade att man liksom lär känna sitt djurslag och framförallt sina egna djur. Och det gör alla förr eller senare, det är ju därför man rekommenderas att börja med djurskötsel i liten skala tills man tränat upp sitt djuröga. Att alla som gillar sina djur och har haft dem en längre tid får djuröga är jag helt säker på  ;D! Vi har haft väldigt många otäcka sjukdomar även i det här landet, och tack vare en god djurkontroll så har vi lyckats få bukt med de flesta av dem! Det jag har velat framföra här (med mer eller mindre lyckat resultat   ;)) är att det borde göras lite skillnad på storbönder och småbönder (tex som det görs inom fjäderfähållning). Detta är min strikt personliga åsikt, som jag ber att få behålla, tills jag anser mig finna tillräckligt goda skäl att omvärdera den. (Precis som jag respekterar andra som framför sina åsikter med goda belägg för dem) Självklart finns det fuskare överallt i världen, och de finner nya vägar ifall man försöker hindra dem. Finns det nån på forumet som "gillar" alla lagar, nya som gamla? Jag tex är emot dödstraff, men skulle min syster rånas och utsättas för övergrepp så skulle jag gärna vilja införa det igen. (Jag vill med denna sista mening ej ytterligare förvrida trådämnet, utan skriver det bara för att förklara min syn på vissa lagar(förlåt Admin  :()) Mvh Jiba

Rosa

  • Inlägg: 3282
  • ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
Re:Märkning av getter
« Svar #46 skrivet: 18 feb-05 kl 19:07 »
 Men individmärkningen var något nytt...
 Visste inte SJV om man skulle få fortsätta använda Pathorten?
Jag vägrar att sätta fula gula brickor på mina får >:(
Ska jag också behöva bli en märkesvägrare?? ;D
                      Mvh
                   Charlotte
Nu har jag fått svar från SJV.. detta var rätt:

Alla får födda fr.o.m 9 Juli 2005 ska märkas med en EU bricka i vardera örat.
-Märks senast vid 6 mån med minst en EU-bricka med produktionsplats nummret på.
-Vid 12 månaders ålder ska de ha två EU-brickor* där både produktionsplatsnummer och individnummer står ifyllt.
(*alternativt en EU bricka + en annan märkning (chips/Pathorten ej klart ännu enl.SJV)

Håller med dig om hängöronen men om man väntar ett tag - man har ju några månader på sig så växer ju öronen till sig.
Frågan är väl bara vad man gör om man bara har helvita lamm ca 50 st  ;D halsband med nr på ?
Fast vi har använt de gula mini-märkena och de har fungerat bra
 fast om fåren får tjocka öron som vuxna är de märkena  lite för "trånga"  :( man skulle behöva byta märke då till en större storlek   8)
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

Charlotte

  • Inlägg: 5285
    • -
Re:Märkning av getter
« Svar #47 skrivet: 18 feb-05 kl 21:37 »
Rosa: förlåt om jag är trög....
Men Pathorten är ju godkända av EU (alltså EU märken).
Har detta alltså ev ändrats??
 Chips? Finns det dom som Chipmärker får??
                   Mvh
                   Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Anna Ho

  • Inlägg: 1079
    • Östergötland
Re:Märkning av getter
« Svar #48 skrivet: 18 feb-05 kl 22:13 »
Detta med märkning på nöt är ju oxå ett hjälpmedel för att kunna ursprungsmärka köttet i affären och det tycker iaf jag är bra.
De får gärna märka vårt kött med vårt prod.plats nr oxå. ;)
« Senast ändrad: 18 feb-05 kl 22:15 av Anna Ho »
"Lycka är att ha en Heeler i hälarna och en korthårs Collie i knät :-)"

Har mjölkkor, hundar, häst, huskatter och en Maine Coon, marsvin och höns: dv RIR, dv Plymouth Rock och dv Sussex.

Rosa

  • Inlägg: 3282
  • ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
Re:Märkning av getter
« Svar #49 skrivet: 21 feb-05 kl 22:57 »
Rosa: förlåt om jag är trög....
Men Pathorten är ju godkända av EU (alltså EU märken).
Har detta alltså ev ändrats??
Chips? Finns det dom som Chipmärker får??
                   Mvh Charlotte
Jodå det finns chipsmärkta får och de funderar på att godkänna ett sånt märke på fåren tillsammans med ett "vanligt" märke.

Pat-hortenbrickorna har ett godkännade men eftersom det ska finnas med fem siffror till individnumret i framtiden så är det lite osäkert om det får plats på brickorna, så dom funderar för tillfället på om dom ska fortsätta med de märkena...

Vi får vänta och se det är ju minst ett halvår kvar tills vi ska märka  ;D
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

Karlborg

  • Inlägg: 25
Re:Märkning av getter
« Svar #50 skrivet: 25 jun-06 kl 20:51 »
uj, uj, uj.... :o

nu skäms jag... skulle nog ha läst denna tråd för nån månad sen.
Vi har precis kommit hem med en get och en bock som vi har köpt. Dom har inga märken och är ca 2-2,5 år gamla.
Vi ska skaffa prod.plats nummer men vi har inte det nu.

Men vi kan väl inte märka våra getter?  ???
Dom är ju inte födda hos oss. Och vi har inte köpt dom av uppfödaren heller. Dom vi köpte dom av skulle tyvärr flytta utomlands och kunde inte ha kvar dom. Och dom har nog aldrig haft i tankarna att märka dom.

Men jag känner att jag vill vara så laglydig jag kan. Och tyvärr visste jag inte bättre....

Men hur ska vi nu göra med våra getter?
Vi kommer självklart att märka komande killingar, men då känns det lite mer som om jag vet vad som ska göras. egftersom dom då kommer att födas här på gården och kommer få detta gårdsnummer som produktionsplats...

Kan vi märka våra getter?
Hur ska vi göra då? teoretiskt sett

Rosa

  • Inlägg: 3282
  • ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
Re:Märkning av getter
« Svar #51 skrivet: 26 jun-06 kl 09:47 »
Ring getternas uppfödare och be han/hon skicka märken till er så ni kan märka getterna  :)
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

Karlborg

  • Inlägg: 25
Re:Märkning av getter
« Svar #52 skrivet: 26 jun-06 kl 11:30 »
vet inte alls vem som är uppfödare. för att dom vi köpte dom av var inte uppfödare och dom vi köpte dom av har nu flyttat utomlands.
tror inte ens att uppfödarna hade nån produktionsplatsnummer, så dom kunde bli märkta, annars borde dom väl ha varit märkta redan när uppfödarna sålde dom?

Grimla

  • Inlägg: 4057
  • 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
Re:Märkning av getter
« Svar #53 skrivet: 26 jun-06 kl 23:57 »
tror inte ens att uppfödarna hade nån produktionsplatsnummer, så dom kunde bli märkta, annars borde dom väl ha varit märkta redan när uppfödarna sålde dom?

Uppfödarna kanske hade slut på märken just då...eller just dessa getter blev omärkta...uppfödarna kanke inte hade prodplatsnr då men nu har dom det  :) och kan ge dig märken. Kontakta uppfödaren !
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

flingan

  • Inlägg: 61
    • Västerbotten
Re:Märkning av getter
« Svar #54 skrivet: 06 jul-06 kl 23:40 »
Denna EU märkning av getter, gäller den oxå "blandrasgetter"?
Visst får man ha upp till 20 får eller getter utan tillstånd?

/Blivande getägare

Grimla

  • Inlägg: 4057
  • 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
Re:Märkning av getter
« Svar #55 skrivet: 10 jul-06 kl 20:45 »
Produktionsplatsnr och djurjournal gäller alla getter, får etc. liksom om du så bara så har en enda get eller får...

Du måste också ha djuren id märkta och utan prodplatsnr så kan du inte beställa öronmärken och märka lamm o killingar ..

/Grimla
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

468 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter



- Underbar tidning eftet att jag läst flera nummer hos en väninna är det nu dags för egen prenumeration
/lena S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser