Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vilken ras ska vi välja?  (läst 4958 gånger)

Kreacon

  • Inlägg: 563
    • Övriga världen
Vilken ras ska vi välja?
« skrivet: 16 apr-18 kl 21:14 »
Kanske den vanligaste frågan;
Vilken hönsras ska vi välja?
Här är våra tankar, krav, idéer etc:
Vi vill ha många ägg.
Vi vill inte slakta då vi inte äter kött så gärna.
Vi vill att hönsen ska vara billiga i drift, alltså goda fodersökare.
Gärna tåliga.
Gärna lantras eller kulturras.
Tänkte sälja ägg samt avelsägg/höns om det kan gå att tjäna nåt litet på det.
De får gärna vara lite tama, har fyra barn som skulle uppskatta lite närkontakt med hönsen. +jag själv för den delen.
Har tänkt lite på någon av silverudds raser. Typ fiftyfive flowery.
Men vi vill ju gärna att hönsen ska lägga många ägg under lång tid, är det möjligt? Är inte så glad i att slakta som sagt så att föryngra kontinuerligt skulle jag gärna slippa även om jag förstår att det blir flest ägg så.

Jaha... det är mina tankar. Vad säger ni?

VS

  • Gäst
SV: Vilken ras ska vi välja?
« Svar #1 skrivet: 17 apr-18 kl 04:50 »
Hej

Efter en del läsningar valde jag Åsbohöns som nybörjare, i handboken beskriver dem som fattigmans höns! kan det bli bättre...

https://www.alternativ.nu/index.php?topic=2524.0

Gamina

  • Inlägg: 914
SV: Vilken ras ska vi välja?
« Svar #2 skrivet: 17 apr-18 kl 10:03 »
Eftersom du vill ha lantras, inte vill slakta och vill ha mycket ägg så tycker jag du ska titta på vilken lantras som ruvar minst. En ruvande höna lägger inga ägg och rent krasst blir det ca 50% tupp så ruvning skapar 2 problem för dig. Tar du kycklingar kommer du inte ifrån slakten men man kan ju minimera den. Ska du vara med i genbanken får du ändå acceptera att du måste slakta ut svaga/inkorrekta djur. Missbildningar och svaga individer ska helt enkelt inte bidra till genmaterialet eftersom det försvagar rasen.
Genbank för Gotlandshöns

simon.arvestrand

  • Inlägg: 777
    • Östergötland
SV: Vilken ras ska vi välja?
« Svar #3 skrivet: 17 apr-18 kl 10:39 »
Slakt tycker jag att man skall ha med i beräkningen när man skaffar höns.
det behöver inte alls vara så att man slaktar för att äta.
häromdagen fick jag gå in och ta hand om två tuppar som av nån anledning helt plötsligt
efter att ha levt ihop ett år skulle slå ihjäl varandra och även ta sig över elnät och försöka slå ihjäl en tredje.
räkna med att en tupp kan bli aggressiv både mot andra höns,människor och om du har fler tuppar så finns en stor risk även där. vid sådana tillfällen är det bara att bita ihop och ta hand om problemet.

pytte

  • Inlägg: 265
    • -
SV: Vilken ras ska vi välja?
« Svar #4 skrivet: 18 apr-18 kl 08:53 »
Säger som de innan, slakta är något man måste lära sig när man har höns eller någon i närheten i alla fall. Sen ska man nog inte räkna med att tjäna något på sina höns även om man säljer avelsägg och levande djur.

Postat med Alternativ.nu´s app

Har en engelsk cocker,  welsumer, stor laxfärgad faverolle, blomme och  blandras höns.

 

Spjutsviksgard

  • Inlägg: 21
    • Hälsingland
SV: Vilken ras ska vi välja?
« Svar #5 skrivet: 15 nov-18 kl 09:02 »
Skånskblommehöna har jag och kan varmt rekommendera. Ger mycket ägg, otroligt vacker och finns i många färger. Är utrotningshotad för att dom inte vill nå gärna ligga kvar på äggen. När mina vänners höns slutar ge ägg på hösten fortsätter mina. Googla och läs om dom😊 snäll och social är dom också❤️

Malina77

  • Inlägg: 9
    • Hälsingland
SV: Vilken ras ska vi välja?
« Svar #6 skrivet: 01 feb-19 kl 07:26 »
Visst kan man ha höns utan att slakta tuppar! Jag hade många tuppar i somras men nu har jag hittat hem till alla. Jag har bla Hedemorahöns som är väldigt tama och trevliga. Jag har också hört många som gillar Blomme.

Landet

  • Inlägg: 803
    • Västerbotten
SV: Vilken ras ska vi välja?
« Svar #7 skrivet: 01 feb-19 kl 08:05 »
jo men höns/tuppar blir sjuka, skadar sig, blir gamla och man måste vara beredd på att avliva dom eller ha möjlighet att få dem avlivade, men det kanske inte är något problem?
vi hade Hedemora men gick över till bjutholmshöns pga att de tuppar vi hade av Hedemora var så aggressiva. sedan får man göra kompromisser. bjurholmarns lägger inte så mycket ägg som de lohman vi också hade men lohman kändes inte heller så stabila eller tåliga men lade många ägg.

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk


grimbart

  • Inlägg: 4821
  • fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
SV: Vilken ras ska vi välja?
« Svar #8 skrivet: 01 feb-19 kl 10:36 »
blommehöns värper bra..
Fjäderfän och kaniner

Pumba

  • Inlägg: 295
    • Småland
SV: Vilken ras ska vi välja?
« Svar #9 skrivet: 02 feb-19 kl 23:33 »
blommehöns värper bra..

Jag haft problem med flertalet blommetuppar som blivit väldigt aggressiva, fått ta bort flera obesläktade tuppar som haft samma fenomen, det är ju även ganska stora så de va inte helt smidigt att plocka bort en väldigt aggressiv blommetupp..

För övrigt så tycker jag nog man ska lära sig att ta bort sina tuppar själv, är ju evigt trött på alla dessa annonser med tuppar där man gör allt för att bli av med dem, de är båda utsvävande texter om kramgoa tuppar och gullgull bilder.
Inte för att tala om alla hönsgrupper på FB, skriver man att man söker en höna av nått slag så får man ju en hel packe folk som ska kränga tuppar.

Kreacon

  • Inlägg: 563
    • Övriga världen
SV: Vilken ras ska vi välja?
« Svar #10 skrivet: 25 feb-19 kl 23:05 »
Har tre blomme höns plus en tupp nu.
Verkar lugna och trevliga. Fina i sin olika färger. De blir 5 mån här i dagarna tillsammans med 5 Sussextuppar och deras tre hönor. Blir till att ta bort ett gäng sussex. På nåt sätt har uppgiften växt på mig och känns inte lika främmande längre. De lever ett härligt liv här och får göra som de behagar med det mesta. Men nu börjar det bli rätt tjafsigt dem emellan men mest med gammeltuppen av silverudd. Han är inte så förtjust i deras försök till galningar eller att de är sugna på hans tjejer.
Har bovan oxå men de rör sig mindre utomhus och verkar lite klenare. Inte så konstigt å andra sidan.

Fridhemmet

  • Inlägg: 37
  • Fridhemmet och Krågedal det är jag!
    • Östergötland
SV: Vilken ras ska vi välja?
« Svar #11 skrivet: 05 mar-19 kl 06:42 »
Jag rekommenderar någon av våra svenska gamla lantraser, skaffa djur med genbanksintyg, ansök om genbank, så får man även ett litet bidrag, (800 per år) Men då får man bara ha en ras och vissa andra regler att hålla sig till. De  eventuella kycklingar som kläcks o födds upp kan du ju också sälja. Men som andra säger, lära sig avliva djur är ett måste, va med någon som lär dej... Jag skaffade själv Kindahöns,(2008) som gillar att ruva, men är en bra födosökare, en o annan kyckling/vuxen säljer jag.De finns i två olika fjäderdräkter Ulliga/släta, många fina färger, de är i regel snälla mot varandra, (har just nu 8 tuppar o 5 höner (o fem kycklingar ,redan)det är så kul att följa deras instinkter och få kycklingar är höjden av lycka! Jag hjälper även en utrotningshotad ras, jag har även Gotlandskaniner och Göingegetter... Lycka till
är en positiv med stort djurintresse. Har hund, katter Gotlandskaniner, Kindahöns, Göingegetter och en Tinkerhäst... Jobbar som hund/kattfrisör. Hemservice, köksbiträde  ;)


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

533 gäster, 1 användare
xaelanar

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har läst tidningen hos en vän tidigare, men nu har jag äntligen kommit mig för att prenumerera själv. Ser fram mot mitt första nummer.
/Marie-Louise

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser