Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Krolliljor... hur göra fler?  (läst 14369 gånger)

metzan

  • Gäst
Krolliljor... hur göra fler?
« skrivet: 30 nov-09 kl 18:19 »
På vår tomt finns två samlingar med krolliljor. Otroligt vackra - och stod hela sommaren! Så när hösten kom torkade jag några av fröna, och tänkte sätta ut fler. Nu har jag läst på lite på nätet men blev inte klokare av det. Någonstans stod att det tog 7 år innan de blommar?

På ett annat ställe att man ska förså dem nu och ha dem i kylen till våren?

Någon som vet hur jag bör göra?  :)

Mycket tacksam för svar!

Jennyt

  • Inlägg: 3177
    • Västergötland
SV: Krolliljor... hur göra fler?
« Svar #1 skrivet: 30 nov-09 kl 18:59 »
Skulle jag fröså, så hade jag nog  valt att göra det på stället, men det tar som sagt en evinnerlig tid innan de går i blom. Nån annan är säkert bättre på att beskriva hur man bäst gör.

En "genväg" kan vara att ta upp en lök och plocka lökfjäll från den. Antingen sätta på stället eller i sand i krukor. De är ju härdiga i ditt klimat, så de klarar sig fint, sålänge de inte får för mycket vatten (risk för att de ruttnar) Jag är bättre på genvägar ;)

Lycka till :D
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

metzan

  • Gäst
SV: Krolliljor... hur göra fler?
« Svar #2 skrivet: 01 dec-09 kl 13:20 »
Tack Jenny!

Skulle du förså dem inne först? Nu... eller i vår?

Om man tar upp en lök... när passar det sig bäst?

Tack  :)

Jennyt

  • Inlägg: 3177
    • Västergötland
SV: Krolliljor... hur göra fler?
« Svar #3 skrivet: 01 dec-09 kl 13:46 »
Om jag skulle fröså så hade jag antingen sått ute nu, eller inne i till våren. Jag hade satsat på det första alternativet. Det naturliga förökningssättet för krolliljan. Kan mycket väl hända att fröna behöver kylan för att kunna gro men det är jag inte helt säker på. Om jag hade tagit upp lök så hade jag gjort det när blomstjälken vissnat ner och näringen gått tillbaka till löken. Det känns lite sent nu men nån gång nästa sensommar. Du kan ju i och för sig testa till våren, men då är det ju lite svårt att hitta dem ::)
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

metzan

  • Gäst
SV: Krolliljor... hur göra fler?
« Svar #4 skrivet: 01 dec-09 kl 17:45 »
Aha... då får jag nog se hur jag gör. Kanske väntar till våren, risk för att det är tjäle när vi åker upp nästa gång.

Men tack för hjälpen!

Bo

  • Inlägg: 4238
SV: Krolliljor... hur göra fler?
« Svar #5 skrivet: 03 dec-09 kl 06:32 »
Jag sådde i en kruka som stod ute över vintern och där kom inget upp. I fjor sådde jag i några krukor som stod i växthuset över vintern och resultatet var det samma.

Jennyt

  • Inlägg: 3177
    • Västergötland
SV: Krolliljor... hur göra fler?
« Svar #6 skrivet: 03 dec-09 kl 09:10 »
Jag är faktiskt inte ens säker på att de gror första året? :-\ Orkar du inte ha dem stående i krukorna, släng ut inndehållet på ett ställe där du inte rensar för mycket ;)
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

mistel

  • Inlägg: 543
    • -
SV: Krolliljor... hur göra fler?
« Svar #7 skrivet: 03 dec-09 kl 18:47 »
De brukar gro första året ifall de fått stratifiering, jag har dock för mig att det är ljusgroende frön = täcker man för mycket med jord får fröerna inget ljus = dålig groning.

Mor i Katthult

  • Inlägg: 14
  • fd fårfarmare med stor familj
    • Ångermanland
SV: Krolliljor... hur göra fler?
« Svar #8 skrivet: 03 dec-09 kl 18:49 »
Jag brukar bara slänga ut hela frökapslar på ett ställe där jag vill ha fler krolliljor och vips så blir det fler... Naturens egen metod.
Livet är för kort för att vänta...

Anders S

  • Inlägg: 6171
    • -
    • Fröodling.se
SV: Krolliljor... hur göra fler?
« Svar #9 skrivet: 05 dec-09 kl 19:32 »
Mina sår sig själva ... eller åtminstone gör brandlijorna det. Jag är inte helt säker vad gäller krollilja. Vill man ha dem på en särskild plats så borde väl Mor I Katthults metod vara enkel och bra. Eller är det nån särskild svårighet med krollilja?

mistel

  • Inlägg: 543
    • -
SV: Krolliljor... hur göra fler?
« Svar #10 skrivet: 05 dec-09 kl 21:54 »
Naturmetoden funkar utmärkt ifall man inte är för pedantisk i trädgården, de som springer runt och rensar, luckrar mm. runt plantorna för att ha bar jord utan minsta ogräs där brukar heller inte få så många självsådda plantor.

Jan lindgren

  • Inlägg: 1193
SV: Krolliljor... hur göra fler?
« Svar #11 skrivet: 06 dec-09 kl 09:25 »
Hej!
Brandgul lilja sprids väl huvudsakligen med bulbiler. Krollilja med frö. Vill man ha en speciell variant av krollilja så är det delning eller lökfjäll som gäller. Jag brukar lägga lökfjällen i en plastpåse med fuktig torv eller perlite. Efter några månader så har det bildats smålökar som jag sedan planterar ut.
MVH
Jan

metzan

  • Gäst
SV: Krolliljor... hur göra fler?
« Svar #12 skrivet: 10 dec-09 kl 19:36 »
Tack för alla svar!

Jag är inte ett dugg noga med rensningen så jag kan nog testa Mor i Katthults idé...  :)

IdalaJocke

  • Inlägg: 13
    • Halland
SV: Krolliljor... hur göra fler?
« Svar #13 skrivet: 30 jul-15 kl 08:02 »
när tar ni upp lökfjällen då?
ska de sås i ren jord, väldränerat eller "blött"
sandjord?
Sand?

Pettson2

  • Inlägg: 200
    • Skåne
SV: Krolliljor... hur göra fler?
« Svar #14 skrivet: 24 maj-16 kl 20:41 »
Jag gillar Mor i Katthults variant. Rensa är inget för mig. Gillar därför högväxta saker (som når högre än ogräset)!!
"Jag vill mycket som jag helst skulle vilja att jag inte ville". Hjalmar Söderberg.
Men ibland vill jag ändå...

 

Fixasjälvkille

  • Gäst
SV: Krolliljor... hur göra fler?
« Svar #15 skrivet: 06 jun-17 kl 15:16 »
Jag slängde ut frön. När de var mogna. Sen kom de upp lite överallt i trädgården.Men det tog flera år.
Men en kompis tog en blommande vit Krollilja ock stack ner den i jorden. Sen kom den upp nästa år igen.
Det kanske funkar så. Det var alltså ingen lök med. (Jag vet inte om de har lök.)

Jag gjorde nyligen så i Maj med den orange Brandliljan som jag hittade där det stått ett hus i min ungdom..jag  umgicks lite med barnen där,så det var kul att ha som minne.

Förra året såg jag en ljusgul Lilja som såg ut som en Krollilja. Jag ska hålla utkik efter den när jag har vägarna förbi där den växte.

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: Krolliljor... hur göra fler?
« Svar #16 skrivet: 06 jun-17 kl 16:46 »
Jag slängde ut frön. När de var mogna. Sen kom de upp lite överallt i trädgården.Men det tog flera år.
Men en kompis tog en blommande vit Krollilja ock stack ner den i jorden. Sen kom den upp nästa år igen.
Det kanske funkar så. Det var alltså ingen lök med.
(Jag vet inte om de har lök.)

Jag gjorde nyligen så i Maj med den orange Brandliljan som jag hittade där det stått ett hus i min ungdom..jag  umgicks lite med barnen där,så det var kul att ha som minne.

Förra året såg jag en ljusgul Lilja som såg ut som en Krollilja. Jag ska hålla utkik efter den när jag har vägarna förbi där den växte.

En s.k. vandringssägen

Nina W

  • Inlägg: 3987
    • Värmland
SV: Krolliljor... hur göra fler?
« Svar #17 skrivet: 06 jun-17 kl 16:52 »
Det här är inte ett svar på din fråga, men berättar det ändå. En gång i tiden köpte jag några (dyra) krollilje-lökar från Lilla fiskaregatans trädgårdsbutik, Lund. Satte dom i sandblandad, väldränerad jord och dom kom upp och växte ungefär en dm, men sen bara dog dom  :(. Ringde och frågade varför men dom visste inte. Köpte rätt mycket daglilje-lökar också och dom klarade sig allihop men det tog flera år innan dom började blomma, men sen dess har dom blommat varje år.

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Krolliljor... hur göra fler?
« Svar #18 skrivet: 06 jun-17 kl 17:21 »
Jag hade miljoner krolliljor på gräsmattan i våras, det mesta verkar ha överlevt, tror nästan alla är spontanförökade, fast de är inte i närheten av att ha gått i blom ännu här oppe...

Införskaffade en daglilja igår, skall bli spännande att se om den tar sig, de verkar inte ha samma rotsystem som krolliljor?
(Ser i allafall inte ut som en lök, mer som sådana tjocka rötter, vad de nu kallas med korrekt botaniskt ord, så jag tror inte att de tillhör samma artfamilj?)

Krolliljor skall inte ha lika blött som daglilja, de vill ha det något torrare (normalfuktigt) och de vill gärna ha halvskugga (liksom dagliljan) , men fungerar också i solljus, fast de trivs allra bäst i halvskuggan.

Här är det ganska blöt och tung lerjord.

Sådana växter alla säger att det inte går att misslyckas med är som så enligt min erfarenhet, att antingen fungerar de, eller så får man verkligen kämpa med att få dem att ta sig, trots att alla man känner och läser om säger att det skulle vara busenkelt... Men till slut brukar man hitta nyckeln till varför det aldrig gick förut. :) (är de fel på inköpta plantor brukar det dock ha att göra med fel på rotsystemet och liknande som uppstått i samband med uppodlingen).

krollilja skall gå ganska lätt att fröföröka i väl rensad rabattjord, eller i kruka om man inte lyckas få fröna att ta sig på plats vad jag minns.-
Men kom ihåg att fröna bör vara väl utmogna för bäst chans till grobarhet.


Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

Lise

  • Inlägg: 355
    • Värmland
SV: Krolliljor... hur göra fler?
« Svar #19 skrivet: 06 jun-17 kl 18:02 »
Här sköter krolliljorna förökningen själva. När jag ser småplantor kör jag utanom med gräsklipparen och liljeområdena blir större för varje år. Finns både vita och rosalila. Det dröjer några pr innan sådda småplantor blivit så stora att de blommar.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

352 gäster, 5 användare (1 dolda)
xaelanar, Tiomilaskogen, von tratt, Ekis

* Forum

* Om tidningen Åter



- Åter är en tidsskrift som är tidlös. Ett 5 år gammalt nummer är lika användbart nu som när den kom ut.
Jag har haft väldigt mycket nytta och har fortfarande av tidningen.
/Per

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser