Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Gräva bort jorden på utsidan av grundmur  (läst 1075 gånger)

Jan Isaksson

  • Inlägg: 172
Gräva bort jorden på utsidan av grundmur
« skrivet: 20 jul-19 kl 08:16 »
Vi har en uthuslänga där ena änden står på en kallmur i en sluttning. De har lagt jord mot utsidan av muren hela vägen upp till syll. Nu måste jag byta allt, syll, panel, invändiga brädor och stolpverk eftersom den nedre delen är rutten. Jag funderar på om jorden på utsidan av muren stöttar den eller håller värmen i rummet ovanpå. Kryputrymmet är 1,5 meter högt "i tak". Vore det bra att gräva bort lite av jorden för att minska risken för röta? 

Skogsvilde

  • Inlägg: 16935
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Gräva bort jorden på utsidan av grundmur
« Svar #1 skrivet: 20 jul-19 kl 11:48 »
Tilltaget att ha dit stor mängd har juh visat sig vara av ondo.
Då är det nog lämpligtnatt du testar en annan angreppsvinkel de närmast hundra åren.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Jan Isaksson

  • Inlägg: 172
SV: Gräva bort jorden på utsidan av grundmur
« Svar #2 skrivet: 20 jul-19 kl 12:57 »
Tilltaget att ha dit stor mängd har juh visat sig vara av ondo.
Då är det nog lämpligtnatt du testar en annan angreppsvinkel de närmast hundra åren.
Jepp! Inget går upp mot att prova lite olika sätt. Jag får väl göra om det igen om hundra år, om det visar sig vara en dålig idé. :-)

xlab

  • Gäst
SV: Gräva bort jorden på utsidan av grundmur
« Svar #3 skrivet: 21 jul-19 kl 09:44 »
Vi har en uthuslänga där ena änden står på en kallmur i en sluttning. De har lagt jord mot utsidan av muren hela vägen upp till syll. Nu måste jag byta allt, syll, panel, invändiga brädor och stolpverk eftersom den nedre delen är rutten. Jag funderar på om jorden på utsidan av muren stöttar den eller håller värmen i rummet ovanpå. Kryputrymmet är 1,5 meter högt "i tak". Vore det bra att gräva bort lite av jorden för att minska risken för röta?

Om jag vore dig skulle jag kolla med lokala sågverk och se om dom har Ek  (ca 1"3.1"4) och lägga som syl då slipper du brydig om sylen iaf under dom närmst 2-300 åren. Oftast likvärdiga priser som NTR-virke

Svart

  • Inlägg: 594
  • tills jag hittar något mörkare
    • Västergötland
SV: Gräva bort jorden på utsidan av grundmur
« Svar #4 skrivet: 12 aug-19 kl 13:40 »
Hur är det med regnvatten? Skvätter det upp på väggen?
Idag har jag inte sett en enda fotgängare som saknade reflex. Tänk på det.

 

Jan Isaksson

  • Inlägg: 172
SV: Gräva bort jorden på utsidan av grundmur
« Svar #5 skrivet: 12 aug-19 kl 14:28 »
Jag har rivit hela väggen eftersom jag kunde peta bort det mesta av träet nertill  med fingrarna. Jag la dit en grundbalk av tre tryckta 45x145-reglar och reglade upp väggarna igen. Jag kommer att ta bort ca 20 cm jord överst mot grundmuren så det blir garanterat fritt från växtlighet mot nederkant på panelen. Sedan tror jag nog att det står ett tag. 


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

363 gäster, 2 användare (1 dolda)
von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



Bästa tidningen!
/Malin Eklöv

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser