Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Slipa knivar på Stiga tornado med skivtallrik, hur lossa??  (läst 2417 gånger)

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
Har försökt att googla på detta men fick inte upp ett enda vettigt svar och om detta innehåller stavfel beror det på att jag nu är så ohyggligt irriterad på svaren jag fick upp på google att jag var tvungen att ta en paus och fråga här i stället annars kommer jag att ha sönder datorn...   ;D

Jag är riktigt imponerad över google!

Detta bör vara väldigt enkelt, men hur spärrar man skivtallriken när man lossar knivarna?
(Med handen går inte då jag skär upp handen genom handsken på skivtallriken som sitter som berget...)

Hur lossar jag själva knivarna?


Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Slipa knivar på Stiga tornado med skivtallrik, hur lossa??
« Svar #1 skrivet: 03 aug-17 kl 17:21 »
Ingen aning om hur det ser ut, men när jag ska lossa från saker som snurrar och är svåra att hålla fast.

 Sätt på nyckel och slå till nyckeln med en liten slägga eller använd mutter knackare/maskin

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Slipa knivar på Stiga tornado med skivtallrik, hur lossa??
« Svar #2 skrivet: 03 aug-17 kl 19:56 »
Tackar, kom på det nu, men lyckades slipa dem hyggligt ändå, sjunger på sista versen...
Premiärkörde in i en sten stor som en rejäl knytnäve också strax därpå så nu är ordningen återställd....  ;D

Måste fixa riktiga grejer hit så man kan reparera saker...  :)
Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Slipa knivar på Stiga tornado med skivtallrik, hur lossa??
« Svar #3 skrivet: 04 aug-17 kl 02:14 »
Haft en gammal Stiga... För mig att det satt en tallrik med en del småknivar...Småknivarna satt fast med typ fjäderclips som ser ut som ett u...Ska hela tallriken bort så använd hylsa med långt dragskaft...Hålla mot tallriken ..tja alla medel är tillåtna...

Skogsvilde

  • Inlägg: 16939
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Slipa knivar på Stiga tornado med skivtallrik, hur lossa??
« Svar #4 skrivet: 04 aug-17 kl 11:20 »
Sitter det som berget och är svårt at spärra så skulle jag överväga att sätta en kedja från fronten Av traktorn ner till tallriken.
Det kan gå med ett spännband oxå men då riskerar man att det kan fjädra en del vilket inte sker med kedjan.
Jag har även noterat att skruven oftast är självlåsande genom att man spänner den motsatt till rotationsriktimgen på tallriken.
Samt att man använder sig av mutterdragare eller långa spärrskaft.
Efter att kollat runt lite så konstaterar jag att de flesta knivupsättningar av nämnda typ har ett clip som håller fast en bult som kniven är ledad vid, alternativt att man har använt en skruv med nylon/motsv låsning på muttern.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Slipa knivar på Stiga tornado med skivtallrik, hur lossa??
« Svar #5 skrivet: 04 aug-17 kl 12:31 »
Ah, jo, såg ut så som ni säger när jag bankade på den igår, tror att nylonbrickan bakom har gett upp, måste nog byta knivarna ändå då de var totalt utslitna...
Är en vanlig handjagad jag fick av en kille här för något år sedan så skall inte klaga, men tycker det, frånsett nedre fästet på handtaget (som jag skall bygga om), är en robust och motorstark maskin som klarar djungeln på baksidan vid logen så tänkte försöka hålla liv i den så länge det är lönt att laga motorn, de gamla B&D hade metalldrev i ställetför plastsmäcket som är på de nya.

Ända nackdelen är att den är rätt törstig, men har nog också med motorbelastningen att göra då jag pressade den tämligen hårt igår, mer arbeten man normalt använder en slotterkross till...  ;D

Det sitter två knivar, skall kolla om det fortfarande finns nya knivar till den, men har för mig att det är någon nyare modell som skall passa om jag inte minns fel...

Tackar för svar alla! Hyggligt att ni ville ta er tid med detta.  :)
----------------------
 Tännlappen, Trevligt att du är tillbaka här igen, jag gillar dig på något sätt...  :)
Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

Landet

  • Inlägg: 803
    • Västerbotten
SV: Slipa knivar på Stiga tornado med skivtallrik, hur lossa??
« Svar #6 skrivet: 04 aug-17 kl 21:25 »
Min tornado välter jag upp på sidan. Sen en brädstump eller dyl som sätts mot utstickande del på tallriken t ex en kniv (kl 9)sedan ner i golvet, sen spärrskaft och lossa (tror det var 14mm). Knivarna sitter med ett clip orginal men då jag kör på sten så ofta har jag fått svetsa en bricka ovan knivarna. De går att rotera ändå.
Nya knivar mm går att beställa hem.

Skickat från min AGM X1 via Tapatalk


Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Slipa knivar på Stiga tornado med skivtallrik, hur lossa??
« Svar #7 skrivet: 04 aug-17 kl 22:52 »
Skall prova det så snart störtregnet har lagt sig härute...
Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

torbjorn

  • Inlägg: 13744
    • Medelpad
SV: Slipa knivar på Stiga tornado med skivtallrik, hur lossa??
« Svar #8 skrivet: 05 aug-17 kl 23:13 »
Är det inte enklast att skruva loss hela knivtallriken + medbringare från vevaxeln? Då har man bättre möjligheter att hålla fast den, har också bra chanser att ge sig på den med t ex roterande stålborste för att få rent kring clips och sånt så man ser hur de är gjorda innan man börjar försöka lossa dem.

Jag gillar den här lösningen med knivtallrik och billiga utbytbara knivar som en del gamla Stiga och Klippo har, problemet är dock att de gräsklipparna nu börjar vara så gamla att de flesta passande motorer börjar vara utslitna eller ha passerat bästföredatum på annat sätt. Modernare B&S har sällan det kraftuttag på sidan som behövs för självgången på 80-talsklippare.
Har för tillfället en Klippo där motorn faktiskt är så modern att den har flottörförgasare, och två Stiga. På den ena är kåpan sönderrostad och hopsvetsad i flera omgångar, motorn har dålig kompression, drar olja och besväras dessutom av förgasarbekymmer. Den andra Stigan har jag inte hunnit ta mig an på allvar än men det är en klåpare som har mekat med den förut, bl a är kopplingen för självgången ständigt inkopplad och går inte att koppla ur, och motorns varvtalsregulator är satt ur funktion. Så den har körförbud tills vidare.

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Slipa knivar på Stiga tornado med skivtallrik, hur lossa??
« Svar #9 skrivet: 08 aug-17 kl 09:58 »
Bultande Huvudvärk idag Tännlappen?  ;)
Tyvärr har jag ADHD så jag kommer att ha sönder saker om man kör fast när man tappar koncentrationen och provar alla verktyg som går annars...  :-X
« Senast ändrad: 08 aug-17 kl 10:19 av The Pink Sheep »
Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Slipa knivar på Stiga tornado med skivtallrik, hur lossa??
« Svar #10 skrivet: 09 aug-17 kl 11:28 »
 :D...Gick att använda skruvdragaren istället för hammaren på taket...Räckte det hamrade någon annanstans  :-X

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Slipa knivar på Stiga tornado med skivtallrik, hur lossa??
« Svar #11 skrivet: 09 aug-17 kl 12:06 »
Måste ha hit en vettig kompressor först... Som vanligt har man allt 30 mil bort när man behöver det...  :D
Får bli en order med nya knivar och friktionsbrickor till nästa säsong, friktionsbrickorna var också helt slut.

Motorn var ok frånsett en del småfix vad det verkar, det jag trodde var begynnande lagerpaj visade sig vara en skruv som lossat och låg emot svänghjulet vid fjäderstarten, det var tydligen den som lät så hemskt...   :D
Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

733 gäster, 3 användare (1 dolda)
krokodil, RickardR

* Forum

* Om tidningen Åter



Kan verkligen rekommendera denna utmärkta matnyttiga publikation! Blir förvånad varje gång den dimper ner hur bra och detaljerade artiklarna är. Dessutom mycket inspirerande. :)
/Anders Ö

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser