Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  "Tunna" svart vinbärsbuskar  (läst 1202 gånger)

camillaja

  • Inlägg: 39
    • Norrbotten
"Tunna" svart vinbärsbuskar
« skrivet: 20 maj-14 kl 22:33 »
Hej!

Är i behov av lite hjälp. Har tagit rotade skott och planterat i krukor. Men de ser så klena ut. Det är bara ett skott rätt upp. Man vill ju att den grenar av sig precis ovanför jord så att det blir fler kvistar. Ska man klippa av den eller är det bara att hoppas att den grenar på sig själv?

/ Camilla
Norrbottenbo med man, tös och en till på väg. Är i planeringsstadiet till att köpa höns, Orpington hade vi tänkt oss.

Pip

  • Inlägg: 806
  • Pip
    • Uppland
SV: "Tunna" svart vinbärsbuskar
« Svar #1 skrivet: 20 maj-14 kl 23:50 »
Jag brukar ta sticklingar och då är det ju bara en liten pinne första året. Lite beroende på tillväxt och rotning brukar jag klippa ner den ordentligt år två eller tre. Men se till att det är några knoppar kvar på den så att du inte är för hård mot den lilla. Jag brukar klippa ner på våren precis innan knoppsprickningen. Då kommer den skjuta nya skott från roten eller förgrena sig.

Ygdrasil

  • Inlägg: 61
    • Uppland
SV: "Tunna" svart vinbärsbuskar
« Svar #2 skrivet: 21 maj-14 kl 23:23 »
Man brukar skottet rota sig år ett. För ett sedan toppa det år två på 15-20 cm höjd. Om tillväxten är svag år ett kan man få vänta till år tre för toppning


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

729 gäster, 1 användare
von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Kan bara varmt rekommendera denna tidning!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser