Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Skillnad på bränsle mellan norr och söder?  (läst 792 gånger)

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
Skillnad på bränsle mellan norr och söder?
« skrivet: 08 maj-16 kl 13:41 »
Har läst och hört på många ställen, oftast från folk som bor söderut att det inte går att ha bränsle kvar i tanken på motordrivna saker över vintern.
Det sägs att de beckar ihop, ärgar, börjar växa saker mm.

Här i Norrland har jag både bensin och dieselbilar som stått över vintern eller längre och det är inget problem.
Sista veckorna har jag skrotat och bilar, skotrar, gräsklippare mm. och tömt alla på bränsle som jag använder.
De har stått från några månader till 10 år och hittills har det inte varit nå fel på bränslet.

Borde jag köpa en lott eller är det skillnad på bränslen?

Skogsvilde

  • Inlägg: 16933
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Skillnad på bränsle mellan norr och söder?
« Svar #1 skrivet: 08 maj-16 kl 13:45 »
Det enda jag upplevt är att bränslets tändvillighet blir sämre.
En av mina ryska terrängbilar som hämtades direkt från forna Östtyskland hade stått i tio år i förråd med full tank. 
Det luktade helt vedervärdigt och gick knappt att tända med tändsticka. Men efter att vi blandade ut det med "frisk" bensin så hoppade den igång snällt och fint.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

torbjorn

  • Inlägg: 13743
    • Medelpad
SV: Skillnad på bränsle mellan norr och söder?
« Svar #2 skrivet: 08 maj-16 kl 20:01 »
Jag har en känsla av att bränslena har blivit stabilare och mer lagringsbeständiga på senare år, kvaliteten var mycket sämre före mitten av 90-talet.
Omkring 1994 hade jag en Lada Niva stående ett år, och när den sedan skulle startas var det omöjligt att få igång den på den årsgamla bensinen. Jag fick blanda ut med lika mycket färsk bensin för att den skulle gå igång.
I fjol kom jag över en motorcykel som förmodligen inte hade varit i trafik sedan 2006, det bränsle jag tömde ur tanken på den luktade som fräsch bensin och gick utmärkt att köra gräsklipparen på.

Jag har också en känsla av att bensin åldras långsammare om den får stå i någotsånär jämn temperatur än om den står på ett ställe där det blir kraftiga temperaturväxlingar mellan dag och natt (t ex ett fordon som står i ett oisolerat skjul med plåttak som blir stekhett när solen ligger på och utkylt på natten).

Det kan också tänkas att åldringen sker långsammare om den befinner sig i en plasttank än om den är i kontakt med stora metallytor eller lackfärg.
Framför allt är det välkänt att bensin snabbt blir oanvändbar efter att ha förvarats i svenska försvarets gamla jeepdunkar som är målade invändigt.

Dieselolja kan råka ut för att det börjar växa alger och bakterier i den, och risken för detta är större om den dessutom har dragit åt sig fukt (mycket vanligt i båtar). Ska man långtidsförvara diesel kan det nog löna sig att sätta en torkpatron med silicagel på tankventilationen.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

328 gäster, 3 användare (1 dolda)
Gröfre Slissing, ärt

* Forum

* Om tidningen Åter



Vilken underbar inspiration!
/Anneli Ullergård

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser