Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Gjutjärnslagning?  (läst 19368 gånger)

javill

  • Inlägg: 11392
    • Blekinge
    • Glirnashopen
Gjutjärnslagning?
« skrivet: 16 aug-06 kl 10:01 »
Är kanske helt ute och cyklar nu men, om man inte frågar får man ju inte veta. Det är så att i ett av uthusen låg en gammal parkbänk med en massa bråte ovanpå när vi flyttade in. En sån där bänk med gjutjärnsgavlar. Tyvärr så hade ena gaveln gått sönder. Eftersom bänken annars är fin hade det ju varit trevligt om den gick att laga. Som jag har förstått det ska det vara hopplöst att svetsa så då tänkte jag nu att det kanske är något som en smed kan laga?  :D Så vad säger ni järn- och metallkunniga?
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Fred

  • Inlägg: 2872
  • Fort Stewart, GA, USA
    • Övriga världen
Re:Gjutjärnslagning?
« Svar #1 skrivet: 16 aug-06 kl 14:47 »
"Hobart" har (enligt mig) de bästa svetspinnarna som fixar gjutjärn, men precis som alte skriver blir inte svetsen 100%-igt stark.

Det enda som fungerar helt är gaslödning med brons.

Gjutgärn är poröst och det är överhuvudtaget svårt att få två brutna bitar att fästa så att den håller som den första gjutna biten.
Fredsivrande knallpåkebärare.
"Freedom isn't free. We all have to give something.
Some give it all."

javill

  • Inlägg: 11392
    • Blekinge
    • Glirnashopen
Re:Gjutjärnslagning?
« Svar #2 skrivet: 17 aug-06 kl 19:36 »
Tusen tack för svar! Nu är det alltså gassvetsning med brons som gäller. Ska höra mig för om vem som kan tänkas göra det.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Mikeyse

  • Gäst
Re:Gjutjärnslagning?
« Svar #3 skrivet: 29 nov-06 kl 10:09 »
Jag använder mentolit 15 mm gjutgärns tillsatsmaterial .med flussmedel på. De är inte billiga att köpa kostar väl ca 80 kr pinnen., sedan får man förvärma till ca 600 grader och max svetsa 3-5 cm åtgången för att inte det skall spricak runt om kring.

Du kan ju alltid mjuklöda det med brons och lägga en skarv runt omkring. Annars går det ju att bulta upp om man inte orkar eller kan svetsa.

Själv hade jag nog gjort på tre sätt:
1 svetsat ihop den med mjul eller fog svets.
2 lagt ut delarna i en sand form och gjutit en ny, bra om man har gott om tid och vill jobba sig lite.
3 slängt köpt en ny på hjula för 149 kr.


Filip Skräplund

  • Inlägg: 4577
Re:Gjutjärnslagning?
« Svar #4 skrivet: 04 dec-06 kl 17:40 »
Elsvetsning med nickelelektrod funkar om det inte är stora påkänningar.
Förvärmning rekommenderas.
« Senast ändrad: 04 dec-06 kl 17:42 av zeke »
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

hellboy

  • Gäst
Re:Gjutjärnslagning?
« Svar #5 skrivet: 26 apr-07 kl 23:27 »
Hejsan.

Har lite erfarenhet av att svetsa och jag kan säga som så här:

Det går att svetsa i gjutjärn med vanlig MIG-MAG svets.......
men slipa ur en liten fog,typ som ett dike runtom och
förvärm med gas före(inte så det lyser rött men kanske 3-400 grader ca så ska det gå ::)
Svetsa korta sträckor,lite i taget annars blir det lätt sprickor :o

Har lagat grenrör till bilar på det sättet och det håller än.....
Rätta mig om jag har fel men det går om man gör det på rätt sätt. :D

Lycka till. Hellboy ;)
« Senast ändrad: 26 apr-07 kl 23:30 av hellboy »

Lainde

  • Inlägg: 1132
  • Självverksam Skogsförvaltare
    • -
Re:Gjutjärnslagning?
« Svar #6 skrivet: 14 maj-07 kl 12:59 »
Finns en hel del bra trådfabrikat i dag som tar det mesta i gjutjärnsväg utan en massa trixande med förvärmning/ändborrning/slaggning medelst spänningsutjämning, osv.

Castolin är ett av dessa.

http://www.svetsmastaren.se/katalog/64.htm


Lars-Göran

  • Inlägg: 743
  • Torup
    • Halland
Re:Gjutjärnslagning?
« Svar #7 skrivet: 06 jan-08 kl 21:17 »
Finns en hel del bra trådfabrikat i dag som tar det mesta i gjutjärnsväg utan en massa trixande med förvärmning/ändborrning/slaggning medelst spänningsutjämning, osv.

Castolin är ett av dessa.

http://www.svetsmastaren.se/katalog/64.htm




När vi lagar på jobbet så är det oftast gamla kaminer ,det finns flera sortes pinnar(lätta att köpa i affären fast ganska dyra) ;D som man kan använda och jag brukar inte förvärma utan bara köra lite åt gången så det inte blir för varmt och det brukar funka .Men man får vara försiktig det är inte riktigt som att svetsa på vanligt järn,ser man inte upp så kan man få ett stort hål och då är det nog lödning som gäller.  :'(

Lars
Fåraherde på "fritiden"  55 blandrastackor

Johannes i Stavre

  • Inlägg: 514
    • Jämtland
    • Revsunds Honung
SV: Gjutjärnslagning?
« Svar #8 skrivet: 10 feb-08 kl 20:12 »
Håller med Hellboy. Men svetspinnar för gjutjärn går också bra.

Persönligen skulle jag förvärma igen efter svetsningen, sen tappar ut spänningen med en hammar och förvärma igen. Bäst är att kyla av materialet så sakta som möjligt, helst under några timmar.
Spänningen i materialet genom svetsningen är största problemet med gjutjärn.

Men...det finns gjutjänt som är så billigt och har så mycket kol i sig att det går helt enkelt inte att svetsa. Då är det lödning som gäller.

Palleman

  • Inlägg: 2123
  • Pallefierad
    • Patrik Eriksson
SV: Gjutjärnslagning?
« Svar #9 skrivet: 30 apr-08 kl 08:25 »
Fick en gammal järnspis svetsad och han förvärmde hela området te ett X tusen grader och sen svetsade med elsvets med pinne.. det funkade bäst.. ej superhållbart men skall ni ej utöva extrema former av motion i denna bänk så..  ;D
Finurlig grabb som bor på ett historieboks nämnt torp i Göteborg. Torpet Mon, fyllt med ankor, vaktlar, höns, katt, vänner och härlig trädgård. Mitt i pulsande staden, mitt i lugna skogen!

http://www.torpetmon.se Urban Farming - Bed & Breakfast

Bergslagen

  • Inlägg: 1
    • Närke
SV: Gjutjärnslagning?
« Svar #10 skrivet: 13 aug-13 kl 12:59 »
Var noga att bronsera alla ändar sen kan du slaglöda i hop det.Lycka till




 


Dela detta:

* Inloggade just nu

468 gäster, 2 användare (1 dolda)
von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har tidigare prenumererat. Var så nöjd att jag gav bort en prenumeration. Nu gör jag det igen. En jättebra present tycker jag!
/Margareta Mattsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser