Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bästa sättet att ge kraftfoder?  (läst 1107 gånger)

Annaidalen

  • Inlägg: 16
    • Blekinge
Bästa sättet att ge kraftfoder?
« skrivet: 21 apr-10 kl 13:09 »
Då jag har problem med att en tacka har lite lite mjölk har jag börjar fundera på hur jag på bästa sätt ska fodra ut kraftfodret.
Jag har fårpellets.

Jag har 6 st tackor  av rasen pälsfår. 3 st har lammat och 3 ska lamma inom kort.
( i en tidigare tråd berättar jag om mina problem med en tacka som stött bort sitt lamm)

Alla går tillsammans och vi har bra krubba för hö.

Men när vi ska fodra ut fårpellets blir det värre.
Jag brukar använda mig av en balja som jag ställer ner på marken.
Tackorna blir ju som galna varje gång och jag har inte riktigt kolla på att alla får vad de ska.

Ibland har jag hällt ut pelletsen på ströbädden för att alla verkligen ska komma åt men då bröjar de ju krafsa i bädden så vamsinningt efter ett tag. Jag vill ju inte ha någon ammoniumförgiftning precis  :P

Har ni tips på bra och enkelt sätt att fodra ut pellets?
Den enda långa väggen jag har är förnärvarande ombyggd med lammningsboxar.

vallhunden

  • Inlägg: 3009
    • Västergötland
SV: Bästa sättet att ge kraftfoder?
« Svar #1 skrivet: 21 apr-10 kl 13:14 »
Det enda enkla sättet är att använda en bra Border Collie ;D ;D
Hunden håller bort tackorna medans du häller upp kraftfodret i lugn och ro, sen släpper du fram tackorna genom att ta bort hunden...

Kan du stänga in alla tackor i en fålla medans du häller upp i ett fodertråg och sedan släppa ut dom samtidigt?
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

Jordbron

  • Inlägg: 754
    • Västergötland
    • Jordbron
SV: Bästa sättet att ge kraftfoder?
« Svar #2 skrivet: 21 apr-10 kl 13:58 »
Vi har tillgång till en bra Border Collie samt har snickrat ett fodertråg som vi använder ute i hagen för kraftfodret. Häll maten i den långa rännan så får alla chansen att lapa i sig det nde behöver utan trängsel eller ja snabbast får ju mest men det blir lagom utdraget så de får plats brevid varann ca 2 m lång är rännan ihopsnickrad av 3 plank & en kort gavel på var ände. Vän den sedan uppåner när de käkat färdigt så de inte använder den som toa oxå ;-)

/Birgitta
Småskaliga "farmare" med klövsjöfår, finullsfår, gotlands- och mellerudskaniner, orangekaniner, havanafrassar, öländska dvärghöns, samt en border collie & ett gäng katter. Snart kanske även med bin.
http://www.jordbron.se

Ulla Krull

  • Inlägg: 325
SV: Bästa sättet att ge kraftfoder?
« Svar #3 skrivet: 21 apr-10 kl 15:41 »
Kapa ett grovt plaströr längsmed till ett långt fodertråg och lägg på bädden. Då har du ett provisoriskt fodertråg som de kan äta från två håll ur. Har du ingen hund så får du helt enkelt springa snabbt som rackarn när du utfodrar  ;D

vallhunden

  • Inlägg: 3009
    • Västergötland
SV: Bästa sättet att ge kraftfoder?
« Svar #4 skrivet: 21 apr-10 kl 15:59 »
Go Johnny, go, go! ;D ;D ;D
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

Annaidalen

  • Inlägg: 16
    • Blekinge
SV: Bästa sättet att ge kraftfoder?
« Svar #5 skrivet: 21 apr-10 kl 16:11 »
Hmmm....undrar om min ilskna jack russel kan vara till hjälp....

nä...tror inte det.... ;D

Ulla Krull

  • Inlägg: 325
SV: Bästa sättet att ge kraftfoder?
« Svar #6 skrivet: 21 apr-10 kl 16:22 »
Ta honom i koppel vet ja!
Risken är bara att tackorna anfaller för att skydda sina lamm...

ulfg

  • Inlägg: 1006
SV: Bästa sättet att ge kraftfoder?
« Svar #7 skrivet: 21 apr-10 kl 21:58 »
Tror tackorna anfaller. Det gör de mot min hund, han får sig en körare alltsomoftast.
Jag har långa foderrännor, 2 m l. Lägger ut dem och häller på fort som tusan medan jag knuffar undan de tokiga tackorna. Ett alternativ till är att lägga ut en presenning och hälla ut fodret över hela den. Det är jobbigt att ge kraftfoder medan lammen är små och kan bli nertrampade i villervallan. Brukar vänta tills den siste är åtminstone en vecka gammal. Om inte gräset hunnit börja växa, då skippar jag kraftfodret.
Mångsysslare med 12 gutefår norr om Varberg.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

540 gäster, 3 användare
Idd, von tratt, Hans Hultén

* Forum

* Om tidningen Åter



- Som vanligt ett mångfacetterat och informativt nummer om mycket som hör självhushållningen till.
/Håkan

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser