Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  ensilage klöver  (läst 3862 gånger)

Blekinge

  • Inlägg: 186
  • Dom rika kan, vi fattiga försöker
    • Blekinge
ensilage klöver
« skrivet: 04 mar-09 kl 19:04 »
hej

är det bra att ge får klöver insilage?

mille

  • Inlägg: 2069
  • Gångemad - småskalig lammuppfödning och biodling
    • -
    • Gångemad
SV: ensilage klöver
« Svar #1 skrivet: 04 mar-09 kl 19:47 »
Hej,

Våra får är inte så förtjusta i klöverensilage pga de tjocka rödklöverstjälkarna och det blir rätt mycket spill. Det kan också finnas risk för framfall pga östrogenhalten i rödklöver och därför har jag fått rekommendationen att inte ge klöverensilage under högdräktigheten.

Gotlandsfår och blandisar. Highland Cattle. Frigående hönor samt ett gäng katter och kaniner. Odlar en del och plockar gärna bär. Nygammal biodlare och trebarnsmamma.

Rosa

  • Inlägg: 3282
  • ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
SV: ensilage klöver
« Svar #2 skrivet: 05 mar-09 kl 10:52 »
är det bra att ge får klöver insilage?

Nej det är inte bra, det är skitdåligt!

Rödklöver och luzern är båda rika på växtöstrogener vilka kan ge t.ex fruktsamhetsstörningar på tackor.

Om liknande substanser som djurens egna könshormoner, exempelvis växtöstrogener tillförs, kan dessa bindas till de receptorproteiner som är avsedda för de kroppsegna hormonerna och därmed t.ex störa den finstämda hormonbalans som måste fungera för att djuren skall bli dräktiga och få behålla sina foster.

Symptom som beskrivits:
*Nedsatt fertilitet; lågt antal lamm/tacka, temporär el. permanent infertilitet hos några tackor.
*Lamningssvårigheter; dödfödsel el. svaga lamm, utdragen lamning.
*Slid- och livmoderframfall i varierande grad. Vanligast under våren.
*Förhöjd dödlighet bland tackorna.
*Mjölkavsöndring hos tackor som ej lammat.
*Urinsediment, som kan orsaka förstoppning i uringångar hos baggar.
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

Jonte P

  • Inlägg: 131
SV: ensilage klöver
« Svar #3 skrivet: 05 mar-09 kl 18:36 »
Håller med Rosa ang rödklöver och lucern kopplat till fertilitetsstörningar. Vitklöver och även alsikeklöver funkar dock bra. Speciellt vitklövern i ensilaget gillar mina får verkligen. Den bidrar ju också till en högre råproteinhalt i grovfodret. Jag har i o  f s både röd- och vitklöver i mina vallar men det brukar inte bli så mycket rödklöver i ensilaget. I så fall kan nöten få det.

Så mitt svar på frågan om det är bra att ge får ensilage med klöver i blir absolut ja, förutsatt att det är vitklöver och / eller alsikeklöver och inte en massa rödklöver.

Testade för ett par år sedan att så olika vallarter (gräs, baljväxter och örter) i olika rutor och lät sedan ett gäng tackor få agera smakpanel. De föredrog helt klart baljväxter, cikoria och svartkämpar men ratade det engelska rajgräset.

Ekologisk småbrukare med lantraser (rödkullor, fjällnära, gutefår, ölandsgäss & åsbohöns)

ulfg

  • Inlägg: 1006
SV: ensilage klöver
« Svar #4 skrivet: 05 mar-09 kl 21:59 »
Det där med smaklighet kan också variera lite mellan tidig och sen sommar. Jag märker på mina får på vallbetet att de inte äter särskilt mycket vitklöver tidigt på betessäsongen utan föredrar gräset. Sen, framemot slutet på juli och resten av tiden framåt betas vitklövern av snabbt och hårt. Det kanske är ungefär som allöv. Den är osmaklig och ratas nästan hela sommaren. Så, frampå mitten av september är den plötsligt smaklig och försvinner snabbt. Måste ha med sockeromvandling i lövet att göra.
Mångsysslare med 12 gutefår norr om Varberg.

Fåraherden

  • Inlägg: 485
    • -
SV: ensilage klöver
« Svar #5 skrivet: 10 mar-09 kl 10:24 »
Smakligheten i ensilage, och kanske framför allt hö, varierar. Fåren är mästerliga på att sortera. De vill framför allt åt bladen på gräset. Ju längre på säsongen det går, dessto kraftigare blir stjälkarna, oavsett vilken sort gräset innehåller. Mina får drar helt enkelt ut tråna ut stjälkarna och trampar ner dem, särskilt om gräset är skördat för sent.

Jag undviker konsekvent rödklöver. Till skillnad från mycket andra rön om vad som är bra och dåligt för får har jag flera exempel från bekanta som råkat ut för problem med kastningar när fåren fått rödklöver.

Annars verkar alla sådan här rön om bra och dåligt vara mycket mambo jambo. Har exempelvis fortfarnande inte fått något aldeles konkret skäl till varför vete inte skulle vara bra för får.
Familjefåraherde med totalt cirka 30 tackor. Blandras och renrasig gute. Också delaktig i vallodling och skötslen av cirka 15 herefordkossor.

Wisteria

  • Inlägg: 293
SV: ensilage klöver
« Svar #6 skrivet: 10 mar-09 kl 11:13 »
Får är finsmakare! Rödklöver och blålusern inte alls bra. Så gärna in i vallen, cikoria, svartkämpar och kärringtand, det är bra för att hålla parasiterna stången. Var i Skottland på nån testgård där de vetenskapligt testade tillväxt och parasitangrepp, de rekomenderade särskilt dessa!

Birgit

  • Inlägg: 2897
SV: ensilage klöver
« Svar #7 skrivet: 10 mar-09 kl 11:23 »
Instämmer helt med Rosa och Wisteria. ulfg har poäng i det han skriver också. Helt klart varierar intresset för växter beroende på säsong.
Lite konstigt att det skrivs så lite om såna här grundläggande förutsättningar i skrifter om fårs behov osv.

Sano

  • Inlägg: 851
    • Bohuslän
SV: ensilage klöver
« Svar #8 skrivet: 10 mar-09 kl 13:01 »
Alsikeklöver innehåller också växtöstrogener, om än i mindre mängd än rödklöver. Jag undviker båda, använder vitklöver och kärringtand istället.
Vad du gör gör fullt och helt, icke styckevis och delt.

Vurre

  • Inlägg: 1972
SV: ensilage klöver
« Svar #9 skrivet: 10 mar-09 kl 13:33 »
Jag har mycket lusern i mina vallar men inga problem med fertiliteten eller kastningar. Rödklöver brukar jag dock undvika.
snus? vad är priset på en pris?

mobben

  • Inlägg: 333
SV: ensilage klöver
« Svar #10 skrivet: 10 mar-09 kl 14:01 »
Ger mina en del rödklöver och har inga problem alls, det är dock viktigt att hålla upp ca en månad innan lamning pga tidigare nämda problem.

javill

  • Inlägg: 11408
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: ensilage klöver
« Svar #11 skrivet: 10 mar-09 kl 15:16 »
I det silage som våra får äter nu är det en del rödklöver. Merparten är dock annat vallgräs. Hur farligt är det egentligen och vilka mängder rödklöver pratar vi om? Alternativet till att fodra med silage med rödklöver i är att de inte får någon mat alls och det känns ju mindre hälsosamt.  ::) Det är hopplöst att få tag på vettigt grovfoder vid den här tiden. (Min foderleverantör hade sålt de 20 balar han lovat mig så jag var tvungen att leta nytt strax innan jul.)
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Sano

  • Inlägg: 851
    • Bohuslän
SV: ensilage klöver
« Svar #12 skrivet: 10 mar-09 kl 15:28 »
Om jag inte minns fel minskar/försvinner östrogenet vid torkning, så om man kan få tag i hö är det bättre.
Vad du gör gör fullt och helt, icke styckevis och delt.

Fåraherden

  • Inlägg: 485
    • -
SV: ensilage klöver
« Svar #13 skrivet: 10 mar-09 kl 21:02 »
Hur farligt är väl kanske inte så lätt att säga, men jag har flera bekanta som kunnat härleda kastningar till att man utfodrat med rödklöver.

Att olika sorter i ensilaget kan påvekra det här med parasiter är ju högintressant. Tarmparasiter kan ju påverka lönsamheten rejält. Hade ett bedrövligt år på den fronten i fjol.
Men var hittar man exempelvis frö från svartkämpar. Tror inte jag sett det i någon blandning.'
Familjefåraherde med totalt cirka 30 tackor. Blandras och renrasig gute. Också delaktig i vallodling och skötslen av cirka 15 herefordkossor.

Rosa

  • Inlägg: 3282
  • ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
SV: ensilage klöver
« Svar #14 skrivet: 11 mar-09 kl 11:35 »
I det silage som våra får äter nu är det en del rödklöver. Merparten är dock annat vallgräs. Hur farligt är det egentligen och vilka mängder rödklöver pratar vi om?

Den undersökning jag refererade till i inlägget tidigare i tråden,
grundade sig på ett ensilage med över 20% Rödklöver.
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

javill

  • Inlägg: 11408
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: ensilage klöver
« Svar #15 skrivet: 11 mar-09 kl 13:04 »
Den undersökning jag refererade till i inlägget tidigare i tråden,
grundade sig på ett ensilage med över 20% Rödklöver.

Då är det nog ingen större fara. Skulle tippa på att det rör sig om max 10% i de balarna jag har nu.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Birgit

  • Inlägg: 2897
SV: ensilage klöver
« Svar #16 skrivet: 11 mar-09 kl 14:28 »
Det viktigaste är väl att man är uppmärksam och försöker undvika överutfodring. Notera också om fall av "typ-sort" uppstår, så man vet vad det kan härledas till. Man kan lätt glömma orsak och verkan annars.

signe

  • Inlägg: 498
SV: ensilage klöver
« Svar #17 skrivet: 11 mar-09 kl 15:02 »
Någon som vet hur det är med skogsklöver? Det har vi gott om i våra betesmarker.

Rosa

  • Inlägg: 3282
  • ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
SV: ensilage med klöver i?
« Svar #18 skrivet: 12 mar-09 kl 10:00 »
Någon som vet hur det är med skogsklöver? Det har vi gott om i våra betesmarker.

Rödklöver och skogsklöver har höga östrogenhalter
medan alsike-och vitklöver har låga halter.
källa:Torbjörn Lundh, SLU.
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

534 gäster, 1 användare
Idd

* Forum

* Om tidningen Åter



- Makalöst mysig och lärorik tidning för en som tycker om återbruk och självhushållning!
/ PW

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser