Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  hur får jag höstlammen att öka i vikt  (läst 7009 gånger)

Emmaibäcka

  • Inlägg: 163
Re:hur får jag höstlammen att öka i vikt
« Svar #20 skrivet: 30 okt-07 kl 16:03 »
tycker att Rosa har helt rätt här, det lönar sig inte att spara dem över vintern för att göda dem. Möjligtvis om man tycker det är ett trivsamt jobb och man har foder och strö över ändå... Risk finns också att de klassar in som vuxna djur om du väntar för länge och då får du en betydligt sänkt avräkning.. :-\

birgit

  • Gäst
Re:hur får jag höstlammen att öka i vikt
« Svar #21 skrivet: 30 okt-07 kl 19:22 »
Fast att de blir klassade som får är ju inte så vanligt när de slaktas när de är under året, inte om de är av mer lantrastyp iaf.
Ekonomi är ju en avvägning. Har man mycket grovfoder och kanske rentav odlar egen spanmål också kan ju det få avgöra.
Att göda djur i nov. dec. är knappast lönsamt, men lite tillvänjning på spanmål/kraftfoder är ju bra, så man kan öka på i januari. Då svarar de bra. Men har man ekonomi i att få så fina skinn som möjligt är det nog bättre att slakta nu, för att försöka hålla ullen fin genom vintern är inte lätt om de är oklippta. Klipper man har man inte riktigt samma fina kvalité på ullen.
Helt klart har lammtillväxten varit sämre i år. Förra året växte de så det knakade, men då var det varmt och torrt. Får gillar ju inte blöta marker alls och i södra Sverige har det varit svårt att hålla djuren på torra beten.

javill

  • Inlägg: 11408
    • Blekinge
    • Glirnashopen
Re:hur får jag höstlammen att öka i vikt
« Svar #22 skrivet: 30 okt-07 kl 20:06 »
Hade ju en fårklippare ute i år och jag sa att jag haft problem med hullet hos både tackor och lamm i år pga det blöta betet. Blev dock lite gladare när han sa att förutom ett par tackor som var i tunnaste laget så var min besättning en av de bättre av de han klippt i höst när det gäller hullet.  :) Ska dela av de smalaste i en egen liten grupp som ska få extra med kraftfoder nu. Förhoppningsvis hämtar de sig. Det blir lite som en ond cirkel annars. De hungrigaste får alltid i sig gott om mat och blir rundare och starkare och håller undan de som egentligen behöver maten bäst. Jag har ändå sett till att alla har gott om plats när de får kraftfoder men, de hungrigaste vräker i sig sin mat och puttar sedan bort de mindre från deras mat.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

agge

  • Inlägg: 231
Re:hur får jag höstlammen att öka i vikt
« Svar #23 skrivet: 09 nov-07 kl 13:15 »
Nu har vi skickat hälvten av lammen till slakt. Det blev O+ och R- och ca 15kg på de flesta,
det får vi trots allt vara nöjda med. resten får stanna till jan.

Med facit i hand vet jag nu att: det är ingen ide att försöka ge ensilage som tillskott på betet för finns det två gröna strån så äter de hellre det. Så fort de blivit installade och inte hade nåt annat än ensilage och kraftfoder att äta började de växa någorlunda.

Tackorna däremot som gått på naturbete är överfeta förra året var det tvärtom.

Martin S

  • Inlägg: 285
Re:hur får jag höstlammen att öka i vikt
« Svar #24 skrivet: 09 nov-07 kl 13:22 »
Med facit i hand vet jag nu att: det är ingen ide att försöka ge ensilage som tillskott på betet för finns det två gröna strån så äter de hellre det.

Jag har givit hö som tillskott efterhand som betet blir för dåligt. Det vil mina fåren gärna ha. Vet inte om det beror på höet eller fåren.
Dansk invandrare sedan 2000. Inte helt felfri svenska, men jag försöker... Har haft värmlandsfår i Skåne sedan 2005.

javill

  • Inlägg: 11408
    • Blekinge
    • Glirnashopen
Re:hur får jag höstlammen att öka i vikt
« Svar #25 skrivet: 15 nov-07 kl 22:59 »
Slaktade två bagglamm nu i veckan och de vägde 12 kg. :o  >:( Hemma har jag ett gäng till som är lika klena. Så vad gör man? Lika bra att hålla dem över vintern kanske? Har nu flera med diarre och en som har svårt att resa sig (också den med diarre).

Alla bagglammen står nu inne för att komma ifrån frostigt gräs. Så fort det varit frost kom diarren tillbaka på ett par av dem. Hade tänkt slakta dem i november men, det är ju inte lönt. Sparar jag dem till i vår så får väl skinnen bli mattskinn.

Frågade vet, vad jag skulle göra. Skicka den sämsta på obduktion tyckte han.  ::) Det konstiga är att tackorna mår bra, någon har varit dålig i magen men, inte alls på samma sätt som de här nissarna. Ja, jag blir mest trött.   :P
« Senast ändrad: 15 nov-07 kl 23:30 av javill »
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Rosa

  • Inlägg: 3282
  • ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
Re:hur får jag höstlammen att öka i vikt
« Svar #26 skrivet: 15 nov-07 kl 23:18 »
Unga djur som äter fruset gräs kan få problem med löpmagen (katarr)... därför ska man inte ha dem på sånt. Om man är en försiktig själ  ;)
Men det kan ju vara parasiter eller E.Coli eller Clostridium.. eller nått annat.
Håller med din veterinär, skicka ett av lammen på obduktion, det som har problem att resa sig verkar lämpligast.

Hur mycket ökade du kraftfodergivan på lammen ?

Mvh Rosa
« Senast ändrad: 15 nov-07 kl 23:25 av Rosa »
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

Henning

  • Inlägg: 706
Re:hur får jag höstlammen att öka i vikt
« Svar #27 skrivet: 16 nov-07 kl 07:36 »
Slaktade två bagglamm nu i veckan och de vägde 12 kg. :o  >:( Hemma har jag ett gäng till som är lika klena. Så vad gör man? Lika bra att hålla dem över vintern kanske? Har nu flera med diarre och en som har svårt att resa sig (också den med diarre).

Alla bagglammen står nu inne för att komma ifrån frostigt gräs. Så fort det varit frost kom diarren tillbaka på ett par av dem. Hade tänkt slakta dem i november men, det är ju inte lönt. Sparar jag dem till i vår så får väl skinnen bli mattskinn.
Låter som ett paraistproblem...
Du gör klokt i att följa rekommendationen för uppfödning av vimterlamm, klipp, stalla in, avlusa och avmaska.
Det går oftast inte att göra mattskinn av lamm som har gått med ullen kvar över vintern. Den blir alltför tovig för att den ska gå att reda ut. Däremot kan du få hysade plädskinn om du klipper nu. De blir inte lika fina som höstskinn men kan vara säljbara om man har väldigt rent i stallet. Det är stor risk föroreningar som inte ens beredningen klarar av. Skinnen blir gärna gula eller bruna i kanterna och det är inte särskilt snyggt även om det kan betraktas som en naturlig färgning.

agge

  • Inlägg: 231
Re:hur får jag höstlammen att öka i vikt
« Svar #28 skrivet: 16 nov-07 kl 07:46 »
Slaktade två bagglamm nu i veckan och de vägde 12 kg. :o  >:( Hemma har jag ett gäng till som är lika klena. Så vad gör man? Lika bra att hålla dem över vintern kanske? Har nu flera med diarre och en som har svårt att resa sig (också den med diarre).

Alla bagglammen står nu inne för att komma ifrån frostigt gräs. Så fort det varit frost kom diarren tillbaka på ett par av dem. Hade tänkt slakta dem i november men, det är ju inte lönt. Sparar jag dem till i vår så får väl skinnen bli mattskinn.

Frågade vet, vad jag skulle göra. Skicka den sämsta på obduktion tyckte han.  ::) Det konstiga är att tackorna mår bra, någon har varit dålig i magen men, inte alls på samma sätt som de här nissarna. Ja, jag blir mest trött.   :P

Jag har haft exakt samma problem med diaree och dåliga lamm. två bagglamm har dött, friska men lite slöa när jag tittat till dem en halv dag senare döda. De dog med en veckas mellanrum. Vetrinären ordinerade pencillinkur till övriga som tacklade av, (jag har blivit bra på att injicera pencillin) har  behandlat 6 st men nu hoppas jag det värsta är över.
Tacklammen som gått i hagen på andra sidan vägen har inte varit sjuka . De har fått samma foder.



javill

  • Inlägg: 11408
    • Blekinge
    • Glirnashopen
Re:hur får jag höstlammen att öka i vikt
« Svar #29 skrivet: 16 nov-07 kl 10:20 »
@ Henning,
Tack för inlägg. Det var plädskinn jag menade Henning. Får skylla på att jag var trött och lite knäckt igår och därför rörde till dt. Alla lammen är avlusade sen 6 veckor tillbaka (kom en ny generation fästingar då som nu förhoppningsvis har frusit ihjäl  >:( ) Fast det är kanske lika bra att ta en omgång till.

Ska höra med klipparen om han har möjlighet att komma hit. Det har ju utlovats varmare väder här igen. Hade ju varit bra om det var lite varmare i alla fall de första dagarna efter klippning, eller är det bara som jag mesar mig?

Jag ska avmaska dem också, gjorde inte det tidigare i höstas för det var för nära tänkt slaktdatum (för lång karens enligt vet,). Med facit i hand skulle jag ju gjort det. Det är lätt att vara efterklok. :-X

@agge,
Tråkigt att höra att du har det likadant. Hoppas att dina repar sig. Det är för eländigt när djuren inte mår bra.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

birgit

  • Gäst
Re:hur får jag höstlammen att öka i vikt
« Svar #30 skrivet: 16 nov-07 kl 11:39 »
Innan ni avmaskar tar ni väl träckprov? Då kan ni ju också få exakt besked om vilket preparat som passar just de parasiterna.

javill

  • Inlägg: 11408
    • Blekinge
    • Glirnashopen
Re:hur får jag höstlammen att öka i vikt
« Svar #31 skrivet: 16 nov-07 kl 18:06 »
Ja, jag gör. Har ett kvar för jag skickade inte in något i våras. Är med i fårkontrollen lilla paketet.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Fåraherden

  • Inlägg: 485
    • -
Re:hur får jag höstlammen att öka i vikt
« Svar #32 skrivet: 22 nov-07 kl 10:49 »
För mig verkar det också som vissa lamm helt enkelt stannar upp framåt hösten. Kanske beror det som någon hävdade, på ljuset.
Olika gödningsmedtoder brukar åtminstone för mig, bara innebära fettavdrag i slutänden, speciellt på köttraslamm. Det kan man nästan se. Lammen växer inte rent kroppsligt men blir som en boll på ben.
Var på en kurs om lammhälsa där jag fick lära mig vad jag iof alltid trott, att får aldrig ska äta krossad spannmål. De tillgodogör sig hel spannmål bäst. Deras magar fungerar lite annorlunda än exempelvis kor, trots idisslarmagar
Ta att lammen är lite små eller övervintra dem och slakta dem i mars. Spannmål och kraftfoder i gödningssyfte blir nog bara dyrt.
Familjefåraherde med totalt cirka 30 tackor. Blandras och renrasig gute. Också delaktig i vallodling och skötslen av cirka 15 herefordkossor.

javill

  • Inlägg: 11408
    • Blekinge
    • Glirnashopen
Re:hur får jag höstlammen att öka i vikt
« Svar #33 skrivet: 22 nov-07 kl 23:23 »
Nu har jag fått svaret på träckprovet på bagglammen. Jag ska ringa fårhälsovet, imorgon för hjälp med tolkning men, det verkar som om parasiter kan vara boven. Det var många ägg. Jag återkommer när jag vet mer.

Den klene baggen lever än. Kan dock inte resa sig med någon reda. Han har fått penicillin och äter nu med god aptit och idisslar och bajsar kulkorvar.  :)  Frågan är ju bara om han kan bli tillräckligt stark igen?
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

javill

  • Inlägg: 11408
    • Blekinge
    • Glirnashopen
Re:hur får jag höstlammen att öka i vikt
« Svar #34 skrivet: 23 nov-07 kl 18:13 »
Pratade med fårhälsovet, idag och hon skrev ut Ivomec så nu är alla lammen inne avmaskade. Alla skulle avmaskas så imorgon blir det i alla fall ena betäckningsgruppen vet inte om vi hinner båda innan det blir mörkt. Vi ska ju på hönsutställning imorgon på förmiddagen.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Rosa

  • Inlägg: 3282
  • ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
Re:hur får jag höstlammen att öka i vikt
« Svar #35 skrivet: 23 nov-07 kl 23:42 »
Vad bra att du fick det bekräftat att det var parasiter.
Alltid skönt när man slipper fundera.   :)

Mvh Rosa
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

471 gäster, 4 användare (1 dolda)
uggletorpet, Numera, Hugo01

* Forum

* Om tidningen Åter



- Tycker det verkar vara en mycket innehållsrik tidskrift. Användbara tips och råd för den nyfikne och för de som vill utveckla sitt bruk med hand och hjärta. Tack!!
/Märit Newberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser