Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Klippta och oklippta får tillsammans =problem?  (läst 1054 gånger)

Anna36

  • Inlägg: 19
    • Halland
Klippta och oklippta får tillsammans =problem?
« skrivet: 27 aug-12 kl 12:02 »
Man märker ju alltid att det blir lite gruff när man fåren är nyklippta, hos oss med en lite flock ( 6 tackor + 1 bagge) är det ju främst tackorna som gruffas lite, är väl för att de inte känner igen varandra helt och måste göra upp "rangordningen" igen. Vad har ni för erferenhet av att släppa ihop klippta och oklippta och då inte enbart när klippning pågår? Skulle vilja klippa baggen oxå nu i höst, jobbigt att bara klippa honom på våren då ullen blivit lång och tjock, men han går nu tillsammans med lammen som skall skickas på slakt i oktober och som inte skall klippas. Någon som har erfarenhet av detta eller likande? Risk för problem kanske?

p.s Fåren går ute hela året med tillgång till stall så jag kan inte vänta å klippa senare d.s

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Klippta och oklippta får tillsammans =problem?
« Svar #1 skrivet: 27 aug-12 kl 12:41 »
Att släppa ihop djur som inte känner varandra är ju alltid lite "spännande".  Mitt intryck är, att fåren ser större ut med ull än utan, och att det är orsaken till mobbningen av den nyklilppta.  Djurens språk bygger ju mycket på att se extra stor ut om man vill imponera på en konkurrent resa ragg, vända bredsidan till, skjuta rygg osv.  Men den oklippta tacka som ger sig på att slåss med en som är större men klippt, lär väl snart upptäcka sitt misstag.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

484 gäster, 3 användare (1 dolda)
Anders Flix, Tur-Johan

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har tappat räkning på alla år vi läst denna. En av FÅ vettiga skrifter/guider till ett roligare o uthålligare liv. Aldrig tråkig. En idealisk present till alla som "vill själv" Tack Petter. (Behåll tian :-) )
/Allan o Kajsa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser