Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Myror i grönsakslandet.  (läst 4312 gånger)

gröngölingen

  • Inlägg: 129
    • Skåne
Myror i grönsakslandet.
« skrivet: 16 maj-19 kl 21:17 »
Brukar krossa äggskal och lägga i trädgården där myrorna har bildat bon, så brukar de försvinna eller åtminstone flytta på sig efter någon vecka. Vet någon vad det är i äggskalen som gör att myrorna inte trivs. Skulle vara intressant att veta, då skulle man kanske hitta ett billigt myrmedel.

  • Gäst
SV: Myror i grönsakslandet.
« Svar #1 skrivet: 03 jun-19 kl 21:47 »
Jag förmodar att de ogillar kalk. Det är väl sådant i skal?

Jag har läst någonstans att myror ogillar kalk. Jag hade stora myror intill en dörr till en bod ock då slängde jag kalk runt där. Har inte sett dem där sedan. Förmodligen flytta de till ett annat hörn. Jag får kolla upp det. Jag är inte jätteglad i myror.


Dog de inte av majsmjöl? Har svagt minne av det. Bakpulver har jag för mig med.

Det brukar stå en del bra tips på pinterest.

Svart

  • Inlägg: 594
  • tills jag hittar något mörkare
    • Västergötland
SV: Myror i grönsakslandet.
« Svar #2 skrivet: 04 jun-19 kl 09:40 »
Har du riktigt stora myror ska du nog kolla upp det, är det stackmyror fast extra stora så kan de vara elaka mot trä i boden.
Jag letar efter ett hästmyrebo på tomten, det är sådär kul.
Läste ett obekräftat tips dock att löddret från flourtandkräm skulle hjälpa mot myror. En hade borstat och spottat och sett skillnad, sen ökat på till enlitersbehållare och mixerstav.
Idag har jag inte sett en enda fotgängare som saknade reflex. Tänk på det.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
SV: Myror i grönsakslandet.
« Svar #3 skrivet: 04 jun-19 kl 10:37 »
Men de medel som myrorna bär hem och matar drottningen med så hon dör och de flyttar är rätt bra. Då lägger man bara betet där myrorna inte får vara, och bara deras drottning stryker med.

Hästmyrorna är i en stock under huset... Dålig ventilation och grovt trä, då kommer de.

Anders Flix

  • Inlägg: 1702
  • Lever för att leva!
    • -
SV: Myror i grönsakslandet.
« Svar #4 skrivet: 04 jun-19 kl 12:51 »
Sun light är också bra mot myror.
Om alla vore 5% mer positiva skulle världen vara 50% gladare.

Problemet är att de som behöver vara mer positiva aldrig förstår detta.

Berberis

  • Inlägg: 1579
    • Närke
SV: Myror i grönsakslandet.
« Svar #5 skrivet: 04 jun-19 kl 19:04 »
Sun light är också bra mot myror.
Vad är Sun light (mer än solsken)?

Bösahusarn

  • Inlägg: 1271
  • Lagom kan också vara för mycket.
    • Skåne
SV: Myror i grönsakslandet.
« Svar #6 skrivet: 04 jun-19 kl 19:14 »
Vad är Sun light (mer än solsken)?
Sockerfri saft. Fun light heter den väl egentligen.

Är aspartam något myrorna ogillar alltså?
Det är aldrig för sent att ge upp.

 

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
SV: Myror i grönsakslandet.
« Svar #7 skrivet: 04 jun-19 kl 19:19 »
Det var nyligen någon som visade på att de inte påverkas något nämnvärt av aspartam. Det är tydligen en vandringssägen.

Bösahusarn

  • Inlägg: 1271
  • Lagom kan också vara för mycket.
    • Skåne
Myror i grönsakslandet.
« Svar #8 skrivet: 04 jun-19 kl 19:21 »
Det var nyligen någon som visade på att de inte påverkas något nämnvärt av aspartam. Det är tydligen en vandringssägen.

Då verkar det dyrt att gå och hälla saft på dom...tror diesel är billigare. Men inte så bra för grönsakerna.
Det är aldrig för sent att ge upp.

Anders Flix

  • Inlägg: 1702
  • Lever för att leva!
    • -
SV: Myror i grönsakslandet.
« Svar #9 skrivet: 05 jun-19 kl 07:34 »
Det var nyligen någon som visade på att de inte påverkas något nämnvärt av aspartam. Det är tydligen en vandringssägen.

Vem har visat det?

Varför har man en gräns att mindre barn ska bara dricka 1,5 liter utspädd Fun light varje dag?

Hur är det då med koncentrerad Fun light för myrorna?
Om alla vore 5% mer positiva skulle världen vara 50% gladare.

Problemet är att de som behöver vara mer positiva aldrig förstår detta.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
SV: Myror i grönsakslandet.
« Svar #10 skrivet: 05 jun-19 kl 07:54 »
Ja du, det var via länk på forumet jag läste undersökningen, men jag klarar inte att söka på forumet. Det var nu under våren i alla fall.

Att som mindre barn dricka 1,5 liter läskeblask om dagen med konstgjort sötningsmedel som kan störa insulinproduktionen och vem vet vad tycker jag låter helt galet. Barn skall dricka mjölk och vatten.

Alltså, koncentrerad Fun light är säkert klibbig och obehaglig för myrorna, men skall man köpa konstigheter så är det bättre med t ex Nippon (eller annat medel som de bär hem till drottningen). Riktad verkan. Är det en skata som tar kycklingarna här så skjuter jag den, inte jävlas med alla de andra.

Karlsdotter

  • Inlägg: 1466
    • Ångermanland
SV: Myror i grönsakslandet.
« Svar #11 skrivet: 05 jun-19 kl 08:21 »
Men är myrorna ett problem? Varför? De äter ju massor av skadeinsekter.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
SV: Myror i grönsakslandet.
« Svar #12 skrivet: 05 jun-19 kl 08:36 »
Här är artikeln som innehåller länken till undersökningen. https://tyngre.se/Artiklar/Myror-tycker-om-aspartam/

Svart

  • Inlägg: 594
  • tills jag hittar något mörkare
    • Västergötland
SV: Myror i grönsakslandet.
« Svar #13 skrivet: 05 jun-19 kl 11:43 »
Hästmyror bygger bo i trä, t ex golvbjälkarna i huset. Sen en dag så slutar bjälken plötsligt bära och då har man problem.
Idag har jag inte sett en enda fotgängare som saknade reflex. Tänk på det.

Anders Flix

  • Inlägg: 1702
  • Lever för att leva!
    • -
SV: Myror i grönsakslandet.
« Svar #14 skrivet: 05 jun-19 kl 12:27 »
Här är artikeln som innehåller länken till undersökningen. https://tyngre.se/Artiklar/Myror-tycker-om-aspartam/

Tack. Bra fakta.

Vi kanske ska rensa denna tråd från Fun/sun light inlägget för alla hålla bättre kvalite? Eller åtminstone en varning för att det inte hjälper.
Om alla vore 5% mer positiva skulle världen vara 50% gladare.

Problemet är att de som behöver vara mer positiva aldrig förstår detta.

Tångräkan

  • Inlägg: 1968
    • Åland
SV: Myror i grönsakslandet.
« Svar #15 skrivet: 05 jun-19 kl 15:14 »
Jag testade den där äckliga saften på myror runt husgrunden förra året och det funkade INTE hos mig! Däremot såg jag en kille som tog myror från ett bo och lade i ett annat bo och vice versa. Han påstod att de då började slåss och inte hade tid att ta hand om boet så på sikt försvann de. Låter logiskt men vet inte vad jag ska tro. Det såg ut att fungera så det får bli sommarens stora test.  :)
Var dig själv, alla andra är redan upptagna.

Tångräkan

  • Inlägg: 1968
    • Åland
SV: Myror i grönsakslandet.
« Svar #16 skrivet: 05 jun-19 kl 15:16 »
Var dig själv, alla andra är redan upptagna.

  • Gäst
SV: Myror i grönsakslandet.
« Svar #17 skrivet: 05 jun-19 kl 17:37 »
Jag kollade "myror i blomkrukor" på rasten på pinterest-sidan- Mycket tips där. Man kunde mixa o-poppade pop korn 30 sekunder så blev det majsmjöl att mata dem med. Deras magar ska inte tåla det så de dör. Drottningen vill man framförallt bli av med. Det är hon som gör alla ägg.

Lite tragiskt om de dör..men jag vill inte att de äter upp några byggnader.

Nu såg jag både stora ock små myror där jag hugger ved. En bra bit från gamla hönshuset. Undrar vad de gör där?


Någon i bekantskapskretsen föreslog att dra en sträng med socker bortåt någonstans så går de däråt. Men vad jag skulle göra sen fick jag inget svar på.

En gång såg jag en gigantisk myra nära husets grund då blev jag lite orolig. Jag måste inspektera mer vart de håller till. De små är under cementplattor+ i blomkrukor, de tuggar sönder växter underifrån.. Men om de stora har en stack vet jag inte.

Vi har små myror jobbet med..de går in i byggnaden. Ibland är de på borden. Vi har myrdosor inne med gift på golvet..




Tångräkan

  • Inlägg: 1968
    • Åland
SV: Myror i grönsakslandet.
« Svar #18 skrivet: 06 jun-19 kl 16:27 »
När jag köpte mitt 150 år gamla hus för 25 år sen hade vi hästmyror i stockväggen och hamnade på att ta bort 7 varv med stock. Hästmyrorna är inte att leka med om man får dem i huset! Jag gillar inte heller att använda medel de dör av men om det gäller dem eller mitt hus, där någnstans går gränsen. Andra stackar på gården bryr jag mig inte om så länge myrorna hålls där men rödmyrorna i gräset eller landen gillar jag inte heller!
Var dig själv, alla andra är redan upptagna.

Berberis

  • Inlägg: 1579
    • Närke
SV: Myror i grönsakslandet.
« Svar #19 skrivet: 06 jun-19 kl 16:50 »
Här är en torr och stenig backe, med otaliga myrsamhällen. Om jag kör runt en tuva vilda blommor med gräsklipparen, bildar myrorna genast en kulle där med en stack. De små myrorna får oftast vara kvar så länge de inte gör skada.

Annat var det när jag hade en manshög (!) stack med skogsmyror i vedboden. Då använde jag ett starkt medel som nu inte längre får säljas. Det tog en stund att röja undan den stacken. Myrorna hade på sitt viss impregnerat veden så att den blivit ihålig och rutten. Jag borde förstås ha fotograferat den stacken - den var ett minne för livet.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

768 gäster, 5 användare
von tratt, xaelanar, Svarthönan, docswood, bergh

* Forum

* Om tidningen Åter



- Det här är tidningar som jag kommer hålla reda på och spara på samma ställe, de fungerar som en uppslagsbok!
/Lovisa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser