Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Lerstensväggar - hur stora ingrepp behövs?  (läst 2361 gånger)

lucyN

  • Inlägg: 1
    • -
Lerstensväggar - hur stora ingrepp behövs?
« skrivet: 26 jan-17 kl 11:37 »

Hej!
Vi bor på ett torp i Skåne som byggdes tidigt på 1900-talet och renoverades rätt hårt under 50-70 talet. Nu håller vi på att återställa en bärande vägg mellan två rum för att kunna bygga badrum och sovrum.

Jag skulle gärna höra vad ni tycker ska göras med de befintliga väggarna som nu har befriats av all isolering, musbajs och gipsskivor från 70talet.

Väggarna består av 3 lager. Längst ut panel. Sedan en vägg med bränt fyllnadstegel mellan stockarna. Sedan en luftspalt. Sedan en tegelvägg till som innervägg - en härlig blandning av lersten, bränt tegel, lekablock och lite blåbetongsblock längst upp som vi givetvis tar bort väldigt försiktigt. Det är överlag ganska svårt att se hur väggen är uppbyggt då den är putsad med något - jag vet inte vad.

Mina frågor:

När vi har tagit bort blåbetongen och de lösa teglarna längst upp, måste man knacka ner all puts och göra en omfattande renovering av väggen eller kan man låta bli om den är torr och stabil? Den är inte bärande utan tjänar som isolering.

Lerstenen verkar lite mjuk på sina ställen men var går gränsen? Jag skulle nog kunna grava ut gropar i väggen med hammaren om jag stod där ett tag och jobbade på det men stenarna är inte direkt lösa utan bara lite mjuka. Ska de bort eller lappas Ihop? Jag ska nog putsa alltihopa med kalkbruk och kalkfärg sedan och låta väggen stå öppen.

Sedan hur tänker man med badrumsväggarna? Lerstenen kan ju andas utifrån men jag undrar om de kanske blir för torra/kalla osv när den varma fuktiga luften innefrån stängs av med plasten? Är det bättre att ta bort alltihopa och ersätta med Lekablock?

Väldigt tacksam för era tips och synpunkter.

Jag önskar er alla en fin dag därute.

Jakobn

  • Inlägg: 600
    • Skåne
SV: Lerstensväggar - hur stora ingrepp behövs?
« Svar #1 skrivet: 27 jan-17 kl 18:38 »
Eftersom det varit tunt med svar ska jag ge mig på ett utlåtande.
Du behöver inte var orolig för att lerstenen ska bli kall och torr.
Utgångspunkten bör vara att göra så lite som möjligt, riv inget som inte behöver rivas, jag hade inte tagit bort några enstaka blåbetong block. Alla delar är viktigt tidsdokument för byggnaden.
Om du behöver hammare för att ta sönder lerstenen hörs det som den är i toppenskick.
I badrummet kan du göra en ny vägg utanpå lerstensväggen med en luftspalt mellan. Se till att luftspalten har fritt upp mot vinden så det blir ordentlig cirkulation på luften. Bara för att luft inte kan passera från badrumsväggen till lerstenen betyder det inte att värmen inte går ut i väggen. Då hade alla bott i plastpåsar utan uppvärmning :-) Hur tänker du att det skulle hjälpa med leca?
Det är vanligt att kalkbruk är lagt utanpå leran, det kan också vara cementputs eller KC bruk beroende på när det är gjort. Pilla bort sådant som är löst, men det ska inte krävas några speciella verktyg för att ta bort det. Behövs det räknar jag det inte som löst eller dåligt.
Är det cementbruk trillar det gärna bort i stora sjok och putsen är stenhård. Går det att smula sönder putsen lite är det troligtvis kalkbruk eller KC.
Kalkbruk och lera fungerar bra ihop eftersom de båda är elastiska.
Är det stora hål kan du laga med lera eller kalkbruk och sedan putsa över de dåliga delarna med kalkbruk.
Lerväggen fuktas för att kalkbruket och leran ska gifta sig. Fukta genom att ex spraya vatten under några dagar så att vattnet går in på djupet. Innan du lägger på kalkbruket ska leran vara på väg att torka igen, när den är lite som läder är det dags. Du kan dra med en murslev på leran för att känna om de har rätt konsistens, det ska bli en slät läderaktig yta.

...och som sagt, laga inte som inte är sönder!

 

olof

  • Inlägg: 2715
    • Skåne
    • Min blogg med sökord biodling
SV: Lerstensväggar - hur stora ingrepp behövs?
« Svar #2 skrivet: 28 jan-17 kl 09:23 »
Sedan hur tänker man med badrumsväggarna? Lerstenen kan ju andas utifrån men jag undrar om de kanske blir för torra/kalla osv när den varma fuktiga luften innefrån stängs av med plasten? Är det bättre att ta bort alltihopa och ersätta med Lekablock?
En sak att tänka på är att det troligen inte finns en fullgod fuktspärr nedåt marken under väggen, sådant har vi lite problem med i innerväggarna. Heltätt på båda sidor av en sådan vägg skulle teoretiskt kunna försvaga konstruktionen på sikt.

...Utgångspunkten bör vara att göra så lite som möjligt, riv inget som inte behöver rivas, jag hade inte tagit bort några enstaka blåbetong block. Alla delar är viktigt tidsdokument för byggnaden...
Jag håller i princip med dig men vet tyvärr av erfarenhet att en besiktningsman och ev framtida köpare inte gör det. Ett hus vi skulle sälja hade max ett 10-tal blåbetongblock i lagning av en gammal vägg och det var bidragande till att köparen hoppade av efter besiktningsutlåtandet.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

533 gäster, 2 användare (1 dolda)
peterm

* Forum

* Om tidningen Åter



- Åter är en tidsskrift som är tidlös. Ett 5 år gammalt nummer är lika användbart nu som när den kom ut.
Jag har haft väldigt mycket nytta och har fortfarande av tidningen.
/Per

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser