Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Elak tacka - bortstött lamm  (läst 10196 gånger)

Annaidalen

  • Inlägg: 16
    • Blekinge
Elak tacka - bortstött lamm
« skrivet: 19 apr-10 kl 14:11 »

För ca 1,5 dygns sedan fick en av mina tackor (förstagångs lammare) 2 st lamm.
1 tacklamm och 1 bagglamm, båda undegär lika stora.

Lammen var redan födda när vi kom ner i stallet på morgonen så vi förde in dem i en lamningsbox.
Allt verkade vara frid och fröjd och båda fick i sig råmjölk.

I går kväll kom vi på tackan med att hela tiden stöta bort det ena lammet.
Stånga in det hårt i väggen och inte låta det dia.
Brodern får dia obehindrat och omhändertas ömt.

När jag håller fast tackan får det mobbade lammet dia, men hon verkar aldrig bli nöjd.
Nyss höll jag fast tackan i 1h och försökte få lammet att dia sig mätt men det verkar vara omättligt.
Magen är inte alls lika rund som på brodern.
Kan lammet vara "dålig på att dia?

Det omhändertagna lammet diar en stund och går sedan och lägger sig hos moderna.
Det bortstötta lammet står bara still i ett hörn, avvaktande.

Vad ska jag göra...allt verkade ju först vara så bra

Tacksam för svar

Kimma

  • Inlägg: 17138
  • De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
SV: Elak tacka - bortstött lamm
« Svar #1 skrivet: 19 apr-10 kl 14:49 »
Bind upp tackan ett par dagar så hon kan stå och ligga men itne stånga den lille och håll koll på att det lilla lammet diar. Du kan också försöka ta bort det favoriserade lammet en stund för att se om hon mjuknar för det oaccepterade. Ibland funkar det och är mindre abetskrävande.
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Annaidalen

  • Inlägg: 16
    • Blekinge
SV: Elak tacka - bortstött lamm
« Svar #2 skrivet: 19 apr-10 kl 15:31 »
Tack för tipset.
Det ska jag testa.

Om en av de andra tackorna skulle lamma inom kort.
Är det värt att försöka adoptera bort lammet till denne då?
Eller gör jag bara saken värre?

Det skär så i hjärtat på mig att se den lille så bortstött av sin egen mor :'(

Kimma

  • Inlägg: 17138
  • De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
SV: Elak tacka - bortstött lamm
« Svar #3 skrivet: 19 apr-10 kl 15:34 »
Försök främst att få mamman att acceptera lammet. Du slipper flasklamm och att bråka med ytterliggare en tacka. Från vad jag lärt mig genom åren med får är det lättare att få en motsträvig tacka att acceptera sitt eget lamm än ett adopterat.

ge inte upp det kommer ta några dagar men det kan det vara värt för att slippa flasklamm.
« Senast ändrad: 19 apr-10 kl 15:37 av Kimma »
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Vurre

  • Inlägg: 1972
SV: Elak tacka - bortstött lamm
« Svar #4 skrivet: 19 apr-10 kl 17:00 »
Att hålla på i en hel timme blir för mycket för alla inblandade. Ungen behöver mat ofta, så kör hellre en stund då och då och se till att ta hem lammnäring e dyl, ungen behöver mer än vad den verkar få av mamman. Du kan säkert låna några hekto av en närbelägen fårbonde tills du hinner få hem eget. Nappflaska eller nappar att sätta på en vanlig glasflaska måste du ha. Även om modern tillslut kan acceptera ungen kommer den att behöva tillskott tills undret sker.

Alternativ är skitbra, jag fick en tacka att acceptera sin unge som hon stött bort genom att först ta bort favoritungen så att hon inte såg den och sen skrämma henne med en främmande hund, lånade en sommarboende på vårsemester och dennes läbbiga jycke. Hon blev omedelbart mammig och tog till sig ungen. Ett tips jag läst om här på alternativ.
snus? vad är priset på en pris?

Annaidalen

  • Inlägg: 16
    • Blekinge
SV: Elak tacka - bortstött lamm
« Svar #5 skrivet: 19 apr-10 kl 18:17 »
Någon sa till mig att tackan kanske inte släpper ner mjölk till den frånstötte när hon hålls med tvång. Kan det vara så?
Är det därför den lille suger och suger och suger utan att bli särskillt rund om magen.

Är det säkert att jag ska gå på med flaska oxå samtidigt som jag försöker få mamman att acceperat lammet? Är inte risken större att den blir frånsött då? eller att den blir lat och inte försöker dia sin mamma?

jag är lite förvirrad...

vallhunden

  • Inlägg: 3009
    • Västergötland
SV: Elak tacka - bortstött lamm
« Svar #6 skrivet: 19 apr-10 kl 18:53 »
Det är bättre att sondmata lammet, än att använda nappflaska. Hela idén är ju att tacka och lamm ska bli präglade på varandra. Lammet blir präglad på maten - och det måste vara tackan och inte du med nappflaskan. Annars kommer lammet att följa dig och inte tackan!!

Om du binder upp tackan, helst så att hon inte kommer åt att nosa på lammen( (jämföra= vackert lamm, hemskt lamm, vackert lamm, hemskt lamm - bort med dig) så kommer lammet att lära sig att dia på mamman. Jag har haft tackor som varit så jäkliga att de lagt sig ner när ungen har kommit för att dia. De lammen har löst det ändå - genom att dia bakifrån när brorsan äter... ;)

Att lammet står och tittar in i väggen är för att det är rädd att bli stångad igen, bind upp tackan, sonda lammet och låt det  lära sig att dia. Om du är orolig, sonda igen.
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

Annaidalen

  • Inlägg: 16
    • Blekinge
SV: Elak tacka - bortstött lamm
« Svar #7 skrivet: 19 apr-10 kl 19:02 »


Vilket är det bästa sättet att binda upp en tacka på?
Grinna/halsband och sen ett koppel fäst i en punkt
eller ska man ha två koppel och fästa åt vart sitt håll?

Om tackan ska kunna ligga ner blir ju kopplet så pass långt att hon kan nosa och stånga lite på lammen

vallhunden

  • Inlägg: 3009
    • Västergötland
SV: Elak tacka - bortstött lamm
« Svar #8 skrivet: 19 apr-10 kl 19:19 »
Det är ju viktigt att tackan inte kan strypa sig eller sno in sig i ev grimskaft etc.

2 idéer:

Har du jordgolv under ströbädden? I så fall är det lätt - slå ner två stängselstolpar med endast så mycket mellanrum att tackans hals får plats. Dra isär stolpen, knö in tackans huvud och sätt ett spännband över nackhöjd på henne för att inte stolparna ska åka isär. Hon kan då lägga sig ner och ställa sig upp. Min egen uppfinning som gör segertåg över världen ;D ;D

En kompis till mig sätter tackan mellan kortändan på två grindar, det blir också en springa så att hon kan lägga sig ner och ställa sig upp. Om du är lite finurlig med spännband under henne så kanske inte lammen kan ta sig emellan grindarna och då kan hon inte lukta på lammen...
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

hustran

  • Inlägg: 1803
SV: Elak tacka - bortstött lamm
« Svar #9 skrivet: 19 apr-10 kl 20:26 »
Återigen. Varför negligerar alla mina tillrop på den förträffliga "Adoptionsgrinden" från Siltbergs. Du behöver inte binda tackan. Hon kan stå el. lägga sig. Du behöver inte oroas om hon fastnar.Hon mår bra, vill gärna äta utanför. Jag tycker den är TOPPEN.

JBF

  • Inlägg: 1568
    • Småland
SV: Elak tacka - bortstött lamm
« Svar #10 skrivet: 19 apr-10 kl 21:10 »
Jag hade precis samma scenario i mitten av mars och mitt tips blir: Gå ut och håll i tackan så ofta du kan (jag var ute kl 5, kl 6,30, kl 12,15, kl 12,45, kl 16,30 och sen ett par ggr till under kvällen innan jag däckade.. Så höll jag på i tre dagar innan min tacka gav sig. Om lammet får i sig mat ofta så blir det piggare och snabbara på att söka sig till maten när det andra lammet diar. Mitt bortstötta lamm blev expert på att dia bakifrån, och nu diar hon alla tackor bakifrån.... Risken annars är att det bortstötta lammet tappar i tillväxt och inte hinner med sitt snabbare syskon!! Lycka till och ge inte upp.

(När du sen släpper ihop tackorna så brukar tackan börja försvara sitt o-omtyckta lamm... Men släpp inte ihop dem innan du ser att det fungerar) Kanske blir lammet aldrig tackans favoritbarn, men bara det överlever de första dagarna så skall det nog gå bra!
Roslagsfår, Ölandshöns, Fjällnära boskap och ett par Shetlandsponnier på gård i inre Småland.

 

svekhult-ia

  • Inlägg: 569
    • Västergötland
    • Svekhult-ia
SV: Elak tacka - bortstött lamm
« Svar #11 skrivet: 20 apr-10 kl 00:41 »
En av mina tackor fick tre lamm, och efter ungefär ett dygn började hon också stånga och stöta bort ett av dem. Jag band upp tackan i en fårgrimma med tillräckligt band för att kunna lägga sig bekvämt. Den bortstötta åt mycket och ofta första dygnet, och alla tre lammen lade sig aldrig vid tackans huvud utan i något annat hörn tillsammans. Hon stod så i fyra dagar utan att se ut att misstycka. När jag släppte ut henne tog hon fortfarande inte det bortstötta, stångar inte men står heller inte still. Det bortstötta lammet fixar dock maten galant genom att dia bakifrån när de andra två är på g. De tre lammen ligger fortfarande alltid tillsammans, och aldrig hos tackan.
Glad människa med mindre finullsbesättning i Stenstorp utanför Falköping.

http://svekhultia.wordpress.com

lillpia

  • Inlägg: 91
    • Hälsingland
    • Kyrkvärdens gård
SV: Elak tacka - bortstött lamm
« Svar #12 skrivet: 20 apr-10 kl 02:40 »
Jag hade samma problem för två veckor sedan, en förstagångstacka som fick två lamm varav tackan inte ville accepterade det ena lammet.
Gjorde som dom flesta föreslår dvs man håller i tackan så lammet får dia. För att lammet inte skulle bli för svagt så gav jag honom lammnäring i flaska mellan varven men inte så han blev helt nöjd utan bara så han blev "tokivrig" på mer mat och försökte dia till vilket pris som helst.
Efter två dygn så räckte det att jag gick in i boxen så stod tackan stilla medans lammet diade och efter tredje dagen gjorde hon ingen skillnad på lammen.
Bättre ett får i hagen än åtta i grannen trädgård!

Annaidalen

  • Inlägg: 16
    • Blekinge
SV: Elak tacka - bortstött lamm
« Svar #13 skrivet: 20 apr-10 kl 07:18 »

Lammet har överlevt natten.
Jag har satt på tackan ett brett koppel och bundit fast henne med ett grimmskaft.
Svårt att veta hur långa "tyglar" hon ska få. Hon stångas så fort hon kommer åt.
Även om jag binder upp henne kort så försöker hon stånga bort det stackars lammet.

Planen är iallafall att gå ner ca varannan timme för att se att båda lammen får och vågar dia.
Den bortstötte diar när jag är där men jag vet inte om hon vågar ge sig på det när jag inte är i ladan. Hade gjort vad som helst för en webcam nu...

De två syskonen ligger aldrig tillsammans så jag tänkte även stänga in de två på lite mindre utrymme i boxen emallanåt så att de knyter an till avrandra och då är de ju även hungriga samtidigt.

Det bortstötta lammet verkar piggt men är inte lika rund om magen som syskonet.
Tänkte åka och köpa lammnäring idag ifall att jag skulle behöva.

Det här är min första lamning så jagär väldigt novis på detta

Kimma

  • Inlägg: 17138
  • De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
SV: Elak tacka - bortstött lamm
« Svar #14 skrivet: 20 apr-10 kl 07:40 »
Tycker du gör bra ifrån dig för att vara första gången, du tar det med ro och jagar inte upp dig, precis så man ska göra  ;)
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Annaidalen

  • Inlägg: 16
    • Blekinge
SV: Elak tacka - bortstött lamm
« Svar #15 skrivet: 20 apr-10 kl 07:53 »
Om du frågar min blivande man så skulle han nog inte säga att jag tar det med ro.
Jag är väldigt orolig och uppstressad....kunde inte sova alls i natt.
Jag ser djuren lite som mina barn och jag tar det väldigt personligt när något av dem inte mår bra.

Både jag och min kille jobbar heltid men jag kommer ta ut semester + jobba hemma denna veckan för att se till att alla lammen har det bra. Vi har 6 tackor varav 3 har lammat och de andra 3 lammar inom kort.


Kimma

  • Inlägg: 17138
  • De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
SV: Elak tacka - bortstött lamm
« Svar #16 skrivet: 20 apr-10 kl 08:35 »
Det är klart man blir stirrig på insidan men jag tycker ändå du är rådig som söker information överallt och gör aktiva val för att rädda dina lamm. Många hade stått helt handfallna eller fått panik första gången.
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Jordbron

  • Inlägg: 754
    • Västergötland
    • Jordbron
SV: Elak tacka - bortstött lamm
« Svar #17 skrivet: 20 apr-10 kl 09:33 »
På Harald >Nyborg & även på ICA så finns/fanns det en bra svart/vit webcamera med mörkerseende om så behövs så du kan ligga kvar i sängen & kolla på monitorn vad som händer nere i lammboxen...
hade själv en sådan till mina barn när de va små & flyttade till egna rum så jag vet att de funkar kanonbra.

http://haraldnyborg.se/merinfo.asp?varenr=4363&Grp=&n=50100 va billigare på ICA minns jag men vet ej om den finns kvar där nu.

Lammet har överlevt natten.
Jag har satt på tackan ett brett koppel och bundit fast henne med ett grimmskaft.
Svårt att veta hur långa "tyglar" hon ska få. Hon stångas så fort hon kommer åt.
Även om jag binder upp henne kort så försöker hon stånga bort det stackars lammet.

Planen är iallafall att gå ner ca varannan timme för att se att båda lammen får och vågar dia.
Den bortstötte diar när jag är där men jag vet inte om hon vågar ge sig på det när jag inte är i ladan. Hade gjort vad som helst för en webcam nu...

De två syskonen ligger aldrig tillsammans så jag tänkte även stänga in de två på lite mindre utrymme i boxen emallanåt så att de knyter an till avrandra och då är de ju även hungriga samtidigt.

Det bortstötta lammet verkar piggt men är inte lika rund om magen som syskonet.
Tänkte åka och köpa lammnäring idag ifall att jag skulle behöva.

Det här är min första lamning så jagär väldigt novis på detta
Småskaliga "farmare" med klövsjöfår, finullsfår, gotlands- och mellerudskaniner, orangekaniner, havanafrassar, öländska dvärghöns, samt en border collie & ett gäng katter. Snart kanske även med bin.
http://www.jordbron.se

Annaidalen

  • Inlägg: 16
    • Blekinge
SV: Elak tacka - bortstött lamm
« Svar #18 skrivet: 20 apr-10 kl 12:12 »
Nu har jag varit och köpt lammnäring.
Tror det kanske kan vara så att tackan inte har tillräckligt med mjölk.
Jag vet ju inte säkert men jag tänkte att jag borde ge den lille lite så hon växer till sig och kan vara lite mer på när brodern diar.

Tack för tipset med babymonitorn. Såg att de hade den på Kjell & Company. Kanske ska ta och köpa en så jag får se om lillen kommer till och får dia när jag inte är där...


Annaidalen

  • Inlägg: 16
    • Blekinge
SV: Elak tacka - bortstött lamm
« Svar #19 skrivet: 21 apr-10 kl 06:04 »

Nu är lammen 3 dygn gamla.
Ingen förbättring för den bortstötte. Tackan är fortfarande inte villig att ta den till sig.
Jag har stödfodrat den lille litegrann

Jag börjar starkt misstänka att tackan inte har tillräckligt med mjölk.
Vi har två andra lamm som är födda 6 h tidigare och de är väldigt mycket större. Mycket tyngre än båda de andra.

Vad ska jag göra i ett sånt här läge?
Ska jag fortsätta kämpa på med tackan och hennes lamm eller är det lönlöst om hon inte har tillräckligt med mjölk för de båda? Kan hon börja producera mer?

Ska jag försöka adoptera bort det till annan tacka om det är någon som lammar snart?


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

456 gäster, 3 användare (1 dolda)
Anders Flix, LimJans

* Forum

* Om tidningen Åter



- Jättenöjd och glad över tidskriften Åter!
/ Märit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser