Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tillverka benbeslag  (läst 3447 gånger)

Emma CC

  • Gäst
Tillverka benbeslag
« skrivet: 17 aug-04 kl 10:13 »
Hej hej.
Jag har tänkt att tillverka beslag i ben, och har då läst att först kokar man buljong på benet, alltså kokar rent det, i vatten.
Sedan ska det kokas rent och vitt i kristallsoda/vatten i ca 2 timmar.

Jag kokade i kristallsodalösningen i 3 timmar, men benet blev endast lite vitare (underben av ko).
Jag tog rätt mycket kristallsoda i vattnet, kanske 3/4 dl till 1,3 liter vatten.

Någon som har bättre förslag på hur jag kan koka ben rena och vita?
Har sökt i 2 timmar på nätet nu, men finner inget av värde :-/

/Emma CC

Emma CC

  • Gäst
Re:Tillverka benbeslag
« Svar #1 skrivet: 17 aug-04 kl 22:06 »
Hej.
Jag kanske ska testa väteperoxid då, kan ju passa på att bleka håret samtidigt ;-)
Men vet du vilka proportioner det ska vara mellan väteperoxidet och vattnet? Och hur länge man ska koka ungefär.

Och apropå proportioner, vet du eller någon annan vad det är tänkt att man ska ha för proportioner mellan kristallsodan (natriumkarbonat) och vatten när man ska renkoka i sådant?
Jag tror att jag tog i rätt bra, för alla de användningsområden som stod på flaskan, hade mycket lägre koncentration av Na-karbonat.



 


Dela detta:

* Inloggade just nu

796 gäster, 1 användare
Tiomilaskogen

* Forum

* Om tidningen Åter



- Helt underbar lektyr. Läser hemma hos en släkting och tycker de är så bra. Gott o blandat!
/Sanna H

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser