Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Midsommarråg fakta  (läst 8652 gånger)

Sågaren

  • Inlägg: 604
    • Medelpad
Midsommarråg fakta
« skrivet: 06 okt-13 kl 17:18 »
jag vill ha fakta om midsommarråg hur mycket behövs per ha, odlingshistoria hur högt upp i landet man odlat den sorten av råg mm, finns det att köpa av någon på forumet, ideen är väl en provyta nästa år.
Med många kulörta lyktor jag gick mig i världen ut. De slocknade - ljudlöst och oförmärkt,
och så tog det vackra slut...

Anders S

  • Inlägg: 6171
    • -
    • Fröodling.se
SV: Midsommarråg fakta
« Svar #1 skrivet: 22 okt-13 kl 00:55 »
Såvitt jag minns sår man 150 kg/ha vid midsommartid. Har inte odlat själv.

Linus K

  • Inlägg: 12
    • Halland
SV: Midsommarråg fakta
« Svar #2 skrivet: 18 aug-14 kl 09:42 »
Hej!

Jag odlar Svedjeråg, vilket verkar vara samma sak. Jag har bara odlat den i ett tre år men jag konsulterade två experter inom ämnet innan jag blrjade, dels Johan Swärd som odlar massa gamla spannmålssorter i Norge och dels Hans Larsson som drivit ett projekt med Hushållningssällskapet i Halland för att föröka upp utsäde av en massa gamla spannmålssorter. Här är lite av vad de sagt mig:

Johan:

Svedjeråg och midsommarråg är samma typ av råg, som kallas tuvråg p.g.a. dess stora buskningsförmåga. Traditionellt sår man dem runt midsommar, men numera oftast som vanligt (augusti-september). Slås eller betas dem på hösten blir buskningen extra stor, vilket gör att man kan använda extremt lite utsäde. Liksom all råg går svedjerågen bra på de flesta jordar, men den har stor nytta av lättillgänglig näring i etableringsfasen, som ex. efter en träda.

100 kg utsäde per ha är en maxgräns om man sår vid midsommar, eftersom kornen är små. Förr hade man så lite som 10-20 korn per kvadratmeter. Insådd är lämpligt då den tunna sådden annars lätt gör att marken täcks av ogräs. Vitklöver hade passat bra, då det övervintrar bra och inte konkurrerar med spannmålen. Dessutom är det billigt, och man kan så lite frö (ett par kilo per ha, eftersom de är så små) Rödklöver lär dock fungera bra med, och kan sås även i juli. (Dock ej senare!)

När säden etablerat sig och blivit ett par dm hög är det lämpligt att slå den (Hans Larsson lät fåren beta den i oktober). Med en slåtterbalk kommer man knappast lägre ned än 5-7 cm så det är nog optimalt att slå så lågt som möjligt.

Året efter kommer det som ett spjut, redan nu, 29 maj, är Johans svedjeråg över en halvmeter, och den lär bli ca 2 m. Troligen går den i ax nu i veckan. Hans brukar mogna i mitten av augusti, här i Halland kanske två veckor tidigare och rentav i mitten på juli, vid tidig sådd.

Säden lägger sig lätt och lutar, men det är oftast inget problem. Den skall dock inte tröskas så att den ligger in i tröskan utan helst tas bakifrån, annars från sidan. Det går oftast bra att tröska med nyare och större tröskor, men kan vara bökig att ta med en gammal (Volvo 800). Man får köra sakta och hacka sig fram, annars hinner tröskverket inte med. Det första varvet måsten man ta full bredd, men sen är det underlättande att bara ta halva skär.

xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

Hans Larssson:

Svedjeråg och midsommarråg är samma sak. Den odlades ju huvudsakligen med svedjeodling vilket innebär mycket goda förutsättningar för plantorna med näring och dessutom ogräsfritt och fritt från sjukdomar. Därför odlar de flesta den som vanlig råg dvs sådd i mitten på september, den bör dock sås ganska glest. Jag testade lite sådder från mitten på juli och framåt ifjor. Jag lät sedan fåren beta av plantorna i oktober. De betade dock så kraftigt att det inte blev många plantor kvar.

xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

Egen erfarenhet:

Efter tre års odlande kan jag nu konstatera att det är betydligt lättare att odla den som vanlig råg, dvs att så ca 200 kg per ha på hösten (runt 1 oktober). Första året sådde jag 50 kg per ha vid midsommar, men det blev alldeles för glest och ogräset tryckte ned den, det blev inget av det över huvud taget. Om man skall så så glest i obesprutad ekologisk odling så bör man nog ha en åker där man verkligen har ogräset i schack. Det hade inte jag de två första åren, och då blev det ändå hyfsat när jag sådde tjockt på hösten men som sagt inget alls av den glesa sådden. Generellt tycker jag det brukar gå bättre när man sår för tjockt än för glest i ekologisk odling. Förra året hade jag hyfsat bra ordning på jorden (bröt en ganska ogräsfri gröngödslingsvall) och sådde 200 kg per ha (vilket är ganska tjockt eftersom den är rätt småkornig) runt 1 oktober förra hösten och kunde tröska 1680 kg från ett knappt hektar redan 23 juli i år. På min magra sandjord och med en så lågavkastande sort (högavkastande vad gäller halmskörden däremot...) så är jag mycket nöjd med det! Det betyder givetvis också att jag har gott om utsäde att dela med mig av, det är bara att höra av sig:

Linus Källgård
linus.kallgard@gmail.com
0735758159

Linus K

  • Inlägg: 12
    • Halland
SV: Midsommarråg fakta
« Svar #3 skrivet: 01 nov-14 kl 22:27 »
Oj, många hörde av sig och Svedjerågen är så gott som slut för i år... men förhoppningsvis blir det mer nästa år! För den som vill ha en väldigt lättodlad gammal rågsort har jag lite Petkus vårråg kvar. Då behöver man knappt tänka på ogräset...

kraut

  • Inlägg: 460
    • Skåne
    • postannelund
SV: Midsommarråg fakta
« Svar #4 skrivet: 05 nov-14 kl 22:27 »
Intressant fakta. Har odlat midsommaråg i liten skala för att få grönmassa på hösten och ytterliggare kompostmaterial i form av halm när den tröskats. Tuvorna stod tätt så ogräset fick sig en match. Bra gröngröda för den lilla trädgårdsodlingen alltså.
Jag är intresserad av vårråg om du har en liten portion över.

 

biodlarn

  • Inlägg: 164
    • Värmland
    • Småbruk på ett berg i Värmland
SV: Midsommarråg fakta
« Svar #5 skrivet: 23 nov-14 kl 22:01 »
Hej Linus
Försöker hitta lämpliga växter för mer energiinriktad odling just i trädgårdsodling. Prövat mjölmajs med lyckat resultat här i växtzon 5 på drygt 300 m höjd. Bovete är en annan men har inte löst skalningen så den går som grönfoder till grisarna. Den är fenomenal på att tränga bort ogräs. Den vårråg du skriver om ovan, är den lätttröskad utan maskiner? Vill inte gärna lämna handredskapsnivån.
Du måste riskera att gå för långt för att upptäcka hur långt du verkligen kan gå. Våga misslyckas!
http://småbruk.se

Linus K

  • Inlägg: 12
    • Halland
SV: Midsommarråg fakta
« Svar #6 skrivet: 19 jan-15 kl 21:25 »
Biodlarn: Nja, vad gäller tröskning är den nog ganska lik vanlig råg. Jag tar den med skördetröska. Ofta tröskar jag ur lite kärnor för hand för att kolla vattenhalten innan skörd, men det är inte så effektivt. Att försöka tröska för hand mer storskaligt, ex. med slaga har jag inte prövat. Jag skulle tro att den varken är så mycket lättare eller svårare än annan råg (eller vete för den delen). Men det är bara min gissning.

Anders S

  • Inlägg: 6171
    • -
    • Fröodling.se
SV: Midsommarråg fakta
« Svar #7 skrivet: 19 jan-15 kl 21:39 »
Hej Linus
Försöker hitta lämpliga växter för mer energiinriktad odling just i trädgårdsodling. Prövat mjölmajs med lyckat resultat här i växtzon 5 på drygt 300 m höjd. Bovete är en annan men har inte löst skalningen så den går som grönfoder till grisarna. Den är fenomenal på att tränga bort ogräs. Den vårråg du skriver om ovan, är den lätttröskad utan maskiner? Vill inte gärna lämna handredskapsnivån.

Vad menar du med energiinriktad odling?
Vilken mjölmajssort? Får du mogen mjölmajs? Hur stor odling? Förkultivering eller direktsådd?

biodlarn

  • Inlägg: 164
    • Värmland
    • Småbruk på ett berg i Värmland
SV: Midsommarråg fakta
« Svar #8 skrivet: 19 jan-15 kl 21:46 »
Tack för svaret Linus

Med energiinriktad menar jag mer kolhydratrik. Energiinriktad var dåligt ordval.
http://småbruk.se/gronsaksodling/majsodling/
Du måste riskera att gå för långt för att upptäcka hur långt du verkligen kan gå. Våga misslyckas!
http://småbruk.se


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

735 gäster, 1 användare
mommo

* Forum

* Om tidningen Åter



-  Nya tidningen "goare" att läsa. Innehållet lika intressant som det varit de 14 år vi haft den. Lycka varje gång den kommer i lådan ! :-D
/Magdalena Gustavsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser