Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Getters tänder  (läst 2566 gånger)

Nina K

  • Inlägg: 1032
    • Skåne
Getters tänder
« skrivet: 14 aug-15 kl 20:23 »
Hur klarar sig en get om den tappat kindtand? Den äldsta get börja för snart två veckor sedan tugga annorlunda och göra grimaser (kan inte hitta rätt beskrivning  :-[ ) och kolla tänderna. Ena sidan verkade ha alla (fastna med fingret, aj aj aj) den andra tyckte jag mig känna glugg. Äter av hö och gräs men inte intresserad i säd hel eller krossad och sly äter hon sisådär av.

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3924
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Getters tänder
« Svar #1 skrivet: 15 aug-15 kl 07:36 »
Idisslar hon som hon ska? Det farliga i detta är om bakterier får fäste i tandgluggen. Om hon har svårt att tugga och verkar ha besvär bör du kontakta en veterinär!
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

 

Nina K

  • Inlägg: 1032
    • Skåne
SV: Getters tänder
« Svar #2 skrivet: 24 aug-15 kl 21:54 »
Som jag sett så gör hon det. När jag känner efter så känner jag bara en slät gom där en tand saknas som är andra över. Hon betar gräs och äter av fallfrukt och annat gott från trädgården som serveras. Är mer intresserad av löv nu än innan.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

510 gäster, 3 användare (2 dolda)
Lillskiten

* Forum

* Om tidningen Åter



- Som alltid mycket nöjd. Stycket med "Att ta vara på en gris" var kanon på alla sätt! Gillar nybörjarbreven mycket.
/Marie Mårtensson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser