Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ett ben som inte lyder - Marek ??  (läst 3390 gånger)

Dollar

  • Inlägg: 463
    • Västerbotten
Ett ben som inte lyder - Marek ??
« skrivet: 11 nov-05 kl 10:32 »
Hej!

Ja åter är jag här med en sjuktråd :-\

Iaf så hade jag ju en kyckling som visar sig  vara en höna, är väl ca 3 månader nu. Iaf så har hon blivit hängig igen. Hon var sjuk sist för  3-4 veckor sedan. Då var det coccidios, men sen blev hon frisk och var glad som vanligt. Nu har jag upptäckt att ena benet på henne vill inte lyda, hon ligger som på hasen då hon ska äta ngt då jag har slängt åt dem bröd och dylikt. Hon ser väldigt trött ut. Jag har isolerat henne från dem andra, hon äter iaf.


Har läst om hönssjukdomar men kan inte hitta ngt som matchar in på detta.... Vad kan det vara? Någon som har en aning? Känns nästan som om hon skulle ha blivit lam i benet på ngt vis, fast hon kan använda det lite...
25 Tackor av Texel/Dorset, 15 Lantras Getter,Löpankor, 50 tjurar, Jämthund,Border Collie,  Welsh Corgi Cardigan,Luzernstövare, hästar,kaniner, Katter och massa dammråttor...

Kicki

  • Inlägg: 721
  • Den som ser framtiden i motvind går åt fel håll.
    • Dalarna
    • Ensgårdens hemsida
Re:Ett ben som inte lyder??
« Svar #1 skrivet: 11 nov-05 kl 11:05 »
Det låter som marek.
Ensgården, 1 mil norr om Rättvik: Foundernära genbanksbesättning av Hedemorahöns   
 
Har kursverksamhet!

Dollar

  • Inlägg: 463
    • Västerbotten
Re:Ett ben som inte lyder??
« Svar #2 skrivet: 11 nov-05 kl 12:10 »
*suckar djupt*

Ja  det var som jag misstänkte då... och som du misstänker. Då är det ju bara avlivning som gäller? Är det smittsamt detta? Tänkte om man nu måste sanera hela hönshuset eller?
25 Tackor av Texel/Dorset, 15 Lantras Getter,Löpankor, 50 tjurar, Jämthund,Border Collie,  Welsh Corgi Cardigan,Luzernstövare, hästar,kaniner, Katter och massa dammråttor...

Kicki

  • Inlägg: 721
  • Den som ser framtiden i motvind går åt fel håll.
    • Dalarna
    • Ensgårdens hemsida
Re:Ett ben som inte lyder??
« Svar #3 skrivet: 11 nov-05 kl 22:39 »
Ja det är smittsamt men nej du behöver inte sanera hönshuset, det är ingen idé för smittabn sprids via hönsens kroppsdamm så hur mycket du än sanerar har du tillbaka smittan så fort en höna går in där och ruskar på sig.
På min hemsida har jag skrivit råd om vad du kan göra: http://hos.sandnet.se/stackmurs
- städa ofta, avliva alla som visar det minsta symtom och våttorka damm för att minimera mängden smittämnen i luften därinne m.m.

Lycka till.
Ensgården, 1 mil norr om Rättvik: Foundernära genbanksbesättning av Hedemorahöns   
 
Har kursverksamhet!

Dollar

  • Inlägg: 463
    • Västerbotten
Re:Ett ben som inte lyder??
« Svar #4 skrivet: 12 nov-05 kl 12:36 »
Var precis på väg ut för att ta bort hönan, men tänkte att jag skulle slinka in här en sväng till och kanske tur det??

Iaf så har denna höna kunnat sitta på pinnar och har hängt med de andra hela tiden, men jag tog ut henne från de andra ifall det skulle vara ngt smittsamt. Kan inte påstå att hon har blivit mkt mer sämre men benet lyder fortfarande inte, annars är hon pigg och äter raskt det man stoppar åt henne. Är nu i valet och kvalet om hur jag ska göra.
Jag ger mina höns allfoder, samt kornkross och helt korn, sen får de matreseter,bröd och diverse grönsaker. Har dock inte gett dem några mineraler, har fixat en säck alger från alg-börjes och tänkte blanda ut detta med deras allfoder.... Kanske hon har någon brist av något eller ja jag vet inte....

Hur ska jag nu göra?? Ska kanske köra en kur Esbetree då på henne? Det är min enda rosenkams höna :/ Dock inte så vacker men ändå en speciell höna som är en av mina favoriter. Ja jag ska ut nu och språka lite med henne och se vad vi kommer övverens om....
25 Tackor av Texel/Dorset, 15 Lantras Getter,Löpankor, 50 tjurar, Jämthund,Border Collie,  Welsh Corgi Cardigan,Luzernstövare, hästar,kaniner, Katter och massa dammråttor...

Dollar

  • Inlägg: 463
    • Västerbotten
Re:Ett ben som inte lyder??
« Svar #5 skrivet: 12 nov-05 kl 14:19 »
Näe det är sant. Har varit ut och gjort en besiktning av henne och det ser ungefär ut som om benen lever sitt eget liv och hönan ett annat. En full höna liksom. Vi språkade och har inte kommit fram till ngt. Vi avvaktar tills imorrn men blir det inte bättre så  är det nog bäst att hon får vandra vidare...
25 Tackor av Texel/Dorset, 15 Lantras Getter,Löpankor, 50 tjurar, Jämthund,Border Collie,  Welsh Corgi Cardigan,Luzernstövare, hästar,kaniner, Katter och massa dammråttor...

LEK

  • Inlägg: 187
Re:Ett ben som inte lyder??
« Svar #6 skrivet: 13 nov-05 kl 19:06 »
Hallå där "Dollar". Hur gick det med din sjuka höna?

Kicki

  • Inlägg: 721
  • Den som ser framtiden i motvind går åt fel håll.
    • Dalarna
    • Ensgårdens hemsida
Re:Ett ben som inte lyder??
« Svar #7 skrivet: 13 nov-05 kl 19:52 »
Näe det är sant. Har varit ut och gjort en besiktning av henne och det ser ungefär ut som om benen lever sitt eget liv och hönan ett annat. En full höna liksom. Vi språkade och har inte kommit fram till ngt. Vi avvaktar tills imorrn men blir det inte bättre så  är det nog bäst att hon får vandra vidare...
Just detta att hon ser full ut, eller som om  hon skulle ha åkt karusell, är tyvärr typiskt för marek.
Att avvakta är tyvärr det bästa sättet att sprida smittan på eftersom det är under insjuknandestadiet som hon smittar allra värst.
Ensgården, 1 mil norr om Rättvik: Foundernära genbanksbesättning av Hedemorahöns   
 
Har kursverksamhet!

Dollar

  • Inlägg: 463
    • Västerbotten
Re:Ett ben som inte lyder??
« Svar #8 skrivet: 13 nov-05 kl 21:40 »
Ja som sagt idag så skulle jag ha min sambo att ta bort henne eftersom hon inte var pigg. Fortfarande "full".

Min sambo som är jägare, tycker det är jobbigt att ta bort tamdjur. Så han hittade på en massa annat han skulle göra. Så innan slutet fick jag göra det och ja, det var jobbigt då men nu när jag ser vad du har skrivit Kicki så känns det skönt att det är gjort. Fast det är fortfarande jobbigt med tanke på att det var en sån här lite höna som kommer fram så fort man kommer in till dem och hoppar gärna upp på ryggen då man sitter på huk. Men men hon har ju förhopningsvis det bättre nu då hon slipper plågas. Känner att man är lite blödig. :-\
25 Tackor av Texel/Dorset, 15 Lantras Getter,Löpankor, 50 tjurar, Jämthund,Border Collie,  Welsh Corgi Cardigan,Luzernstövare, hästar,kaniner, Katter och massa dammråttor...

Kicki

  • Inlägg: 721
  • Den som ser framtiden i motvind går åt fel håll.
    • Dalarna
    • Ensgårdens hemsida
Re:Ett ben som inte lyder??
« Svar #9 skrivet: 14 nov-05 kl 08:41 »
Sådant är jättejobbigt och av någon outgrundlig anledning är det oftast de tamaste och finaste djuren som drabbas. Har man en gång tagit detta beslut och orkat genomföra det är man dock en erfarenhet rikare och vet att man klarar det nästa gång också.
Att det går åt en hel del förtvivlan, magont och tårar kommer man inte ifrån. Det känner jag fortfarande, trots att jag haft djur i så många år men jag har också lärt mig att "stänga av" mina egna känslor för att kunna utföra nödvändiga åtgärder och det ser jag som en styrka. Du "Dollar" har också visat att du har den styrkan vilket jag tycker visar att du är en bra och ansvarstagande djurägare. Bra gjort, torka tårarna och se att du gjorde det enda rätta, både för den hönan och för de kvarvarande!
Kram.
Ensgården, 1 mil norr om Rättvik: Foundernära genbanksbesättning av Hedemorahöns   
 
Har kursverksamhet!

Dollar

  • Inlägg: 463
    • Västerbotten
Re:Ett ben som inte lyder??
« Svar #10 skrivet: 14 nov-05 kl 09:46 »
Tack för dina ord och din kram Kicki, det värmde....

Jo det är ju faktiskt lite lättare att ta bort ett sjukt djur än att slakta ett djur som man ska äta. Man vet ju iaf att det sjuka djuret inte behöver plågas mera.
Sörjer fortfarande ändå min lilla favvis.  :'(

Lite ljus i mörkret är att min dvärghöna har kläckt fram 1 kyckling, hon ligger på 3 ägg till så vi får väl se om det blir ngt. Vet att det är lite sent att få kycklingar, men då det var första gången för dvärgisarna så känns det som om man vill uppmuntra deras "mammighet". Ja alltså det ligger två dvärghönor i samma rede. De vägrade att ligga var försig, så de hjälps åt nu.... ganska så gulligt ;)
25 Tackor av Texel/Dorset, 15 Lantras Getter,Löpankor, 50 tjurar, Jämthund,Border Collie,  Welsh Corgi Cardigan,Luzernstövare, hästar,kaniner, Katter och massa dammråttor...

Susanne

  • Inlägg: 439
Re:Ett ben som inte lyder??
« Svar #11 skrivet: 14 nov-05 kl 10:09 »
Ja, visst är det gulligt när hönorna hjälps åt! Mina höns har också envisats med att samruva och de som har kläckt kycklingarna samtidigt har sedan slagit ihop sig till "storfamiljer". Jag har bara haft två hönor i sommar som fått vara ensamma mödrar, och dessa var hönor som inte kläckte samtidigt med någon annan.

Tråkigt med din höna. Tyvärr är det avigsidan med att ha djur, förr eller senare kommer dagen när man måste ta bort dem av en eller annan anledning.  :'(


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

443 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter



- Var väldigt intressant att läsa om vinterskörd. Så blir att försöka sig på det iår. Även mitt intresse för permakultur har väckts och jag hoppas på att det kommer fler artiklar om detta ämne och hur man kan starta upp det hemma.
/Sanna J

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser