Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Obehandlade trägolv mycket varmare än t.ex. hårdvaxoljade!  (läst 1480 gånger)

Humle

  • Inlägg: 1571
    • Västerbotten
La nytt trägolv i våras i en del av stugan, tanken va sen att hårdvaxolja golvet likt resten av golvet som redan va hårdvaxoljade... men så blev det inte. Trägolvet är obehandlat än och går jag i sockar på golvet är det otroligt hur mycket varmare det känns att gå på det obehandlade trägolvet kontra det hårdvaxoljade. Det är samma isolering under golvet, kutterspån väl packat.

Gillar hantverk, snickrar ofta kaffeved.

malarmaster

  • Inlägg: 5252
    • Småland
SV: Obehandlade trägolv mycket varmare än t.ex. hårdvaxoljade!
« Svar #1 skrivet: 14 feb-20 kl 20:56 »
det handlar om värmeledningsförmåga. en ytbehandling kan kännas kallare än det råa materialet. Dock är det bara en känsla. Tempen är lika i båda fall.

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Obehandlade trägolv mycket varmare än t.ex. hårdvaxoljade!
« Svar #2 skrivet: 15 feb-20 kl 08:38 »
Det är inte bara ytbehandlingen som påverkar, det kan ju också avgöra hur kompakt träet i sig är och vad det har för naturliga termiska egenskaper. Poröst snabbvuxet trä får ju sämre värmeledningsförmåga och lägre värmekapacitivitet än samma träslag som har vuxit långsammare och blivit mer kompakt.

Det kan ju också tänkas att kutterspånsisoleringen under den gamla delen av golvet har sjunkit ihop, så det har blivit en luftspalt där det kan dra kallt mellan isolering och golvplankor.  Kan också vara skillnad på hur väl trossbotten är tätad mot ytterväggarna i de olika sektionerna.

Ett tips är att passa på någon gång när det är riktigt kallt ute, och mäta temperaturen i olika punkter på nya och gamla golvet med IR-termometer. Prova gärna också någon gång då det har blåst hårt en längre tid.

Humle

  • Inlägg: 1571
    • Västerbotten
SV: Obehandlade trägolv mycket varmare än t.ex. hårdvaxoljade!
« Svar #3 skrivet: 15 feb-20 kl 08:58 »
Det är inte bara ytbehandlingen som påverkar, det kan ju också avgöra hur kompakt träet i sig är och vad det har för naturliga termiska egenskaper. Poröst snabbvuxet trä får ju sämre värmeledningsförmåga och lägre värmekapacitivitet än samma träslag som har vuxit långsammare och blivit mer kompakt.
Stämmer väldigt bra in på golvet jag lagt, va frodvuxet! Sen golvet jag lagt har 3 skåror på undersidan, det har inte golvet som redan är hårdvaxoljat.
Gillar hantverk, snickrar ofta kaffeved.

borsdorfer

  • Inlägg: 337
    • Skåne
SV: Obehandlade trägolv mycket varmare än t.ex. hårdvaxoljade!
« Svar #4 skrivet: 31 jul-20 kl 20:46 »
Kanske känns golv av al varmare eftersom al har så låg densitet ;).

Gorrgel

  • Inlägg: 68
    • Hälsingland
SV: Obehandlade trägolv mycket varmare än t.ex. hårdvaxoljade!
« Svar #5 skrivet: 04 aug-20 kl 13:29 »
Är det inte så att behandlingen, nu här hårdvaxoljad. Att det leder värme bättre än ett obehandlat golv. Och då blir det kallare att gå på för värmen från foten leds bort fortare.

Tångräkan

  • Inlägg: 1968
    • Åland
SV: Obehandlade trägolv mycket varmare än t.ex. hårdvaxoljade!
« Svar #6 skrivet: 04 aug-20 kl 13:34 »
Jag har 25 år gamla obehandlade trägolv, mestadels furu men av någon anledning även gran i ett rum. Golven är lena och fina och svagt buktande över varje planka. jag älskar dem och kommer nog aldrig att göra annat åt dem än att skura av dem emellanåt (de kan inte ens kallas skurgolf eftersom jag gör det så sällan). Enda nackdelen är att hack, repor och kladd syns men det gör det ju på behandlade golv också, kanske t.o.m. bättre.
Var dig själv, alla andra är redan upptagna.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
SV: Obehandlade trägolv mycket varmare än t.ex. hårdvaxoljade!
« Svar #7 skrivet: 04 aug-20 kl 14:34 »
Ja, obehandlat är skönast, såpskurade blir de också här allt för sällan. Linoljat är rätt skönt också, medan hårdlackat blir lite laminatkänsla.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16890
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Obehandlade trägolv mycket varmare än t.ex. hårdvaxoljade!
« Svar #8 skrivet: 04 aug-20 kl 15:50 »
En kall dag kan man göra ett intressant försök.
Lägg ut en skiva frigolit.
Täck hälften med en plexiglasskiva.

Sedan ner med byxorna. Och prova.

Man kommer finna att plexiglasskivan trots sin placering på frigoliten är den som betydligt längre upplevs som kallare.
Det beror på att den har så pass mycket högre densitet än frigoliten som består av en massa luft inneslutna i plastbubblor.
Samma sak med de hårdvaxade golven.
Det tar betydligt längre tid för dom att börja reflektera värme då dom först måste bli varma.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
SV: Obehandlade trägolv mycket varmare än t.ex. hårdvaxoljade!
« Svar #9 skrivet: 05 aug-20 kl 11:54 »
Intressant hur olika människor gör när de kollar yttemperatur ;D

Skogsvilde

  • Inlägg: 16890
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Obehandlade trägolv mycket varmare än t.ex. hårdvaxoljade!
« Svar #10 skrivet: 05 aug-20 kl 12:59 »
Intressant hur olika människor gör när de kollar yttemperatur ;D

Det ska vara hårt att bekräfta teori i praktiken. ;D

Då lär man sig mest.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

von tratt

  • Inlägg: 1709
    • Skåne
SV: Obehandlade trägolv mycket varmare än t.ex. hårdvaxoljade!
« Svar #11 skrivet: 05 aug-20 kl 13:21 »
Rumpstemperatur  ;D
Jag bor i lägenhet så jag är inte trovärdig.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

816 gäster, 9 användare (1 dolda)
Björkris, xaelanar, addebadde, Thomas Lindberg, ärt, beekeepern, Ahlman, Banelinjen

* Forum

* Om tidningen Åter



- Hämtade just ut 11 gamla nummer av tidningen och skrockade välmående när jag öppnade paketet. Det ska bli så intressant att läsa dessa <3 Flera av sakerna känns väldigt aktuella just nu. Har bla funderat på jordkällare, flytta en timring och veganmat för självhushållare. Nu är jag ingen äkta vegan då jag blev lika glad över att ett nummer handlar om beredning av fårskinn men jag äter veganskt.
/Anna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser