Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Fixa en stekplatta åt grillen  (läst 7465 gånger)

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
Fixa en stekplatta åt grillen
« skrivet: 21 feb-17 kl 08:50 »
Funderar på om jag skulle bygga en stekplatta till min weber grill. Jag tänker mig en cirkel som är 50cm i diameter i vanligt kolstål. Då skulle jag få en riktigt stor stekyta att steka på om sommaren, borde även funka som pizzaugn (pizza steel talar alla hipsters i amerikat om). Men vilken tjocklek borde man ha? Desto tjockare desto bättre håller den värmen, fast det blir svårare för mig att få tag i eller bearbeta.

Jag har sett på nätet att vissa bygger liknande saker med ca 3-6mm tjock plåt, undrar om det räcker, jag tänker på att plattan kan ju buckla och bli ojämn av värmen så desto tjockare desto bättre ur det perspektivet.

Här är en med 6mm plåt, den har metallbitar fastsvetsade på botten, jag undrar om det är för att förhindra att den blir skev? Isåfall kanske en triangel av t.ex. fyrkantsrör eller vinkeljärn vore bättre:
https://patronsofthepit.files.wordpress.com/2015/08/img_6743.jpg

En från 3mm:
http://toponautic.blogspot.fi/2015/11/dutch-oven-cook-table-for-weber.html

knöcklan

  • Inlägg: 5143
  • Strö salt på stjärtfjädrarna
    • Dalarna
SV: Fixa en stekplatta åt grillen
« Svar #1 skrivet: 22 feb-17 kl 19:16 »
Min svägerska från norra Dalarna har en stor platt panna utan kanter om jag minns rätt.  Den gräddar hon tuttull på.  Tuttull jag är inte säker på stavningen och betyder tunnbröd. Den är fristående.  Jag kommer inte ihåg hur den värmdes.
Skall jag fråga henne hur hon fick tag i den?
Dialog förändrar mig och världen. mig ???  Insh'allah och tyga håller siddu
Det som är för allvarligt för att skämta om är inte heller värt att tas på allvar. En förutsättning fördemokrati

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Fixa en stekplatta åt grillen
« Svar #2 skrivet: 22 feb-17 kl 19:51 »
Jag vill inte köpa något utan vill tillverka. Men jag har fått svaren jag behöver på annat håll. Kommer gå på designen med 6mm jag länkade först.

Halte

  • Inlägg: 1106
    • Östergötland
SV: Fixa en stekplatta åt grillen
« Svar #3 skrivet: 22 feb-17 kl 21:33 »
Min svägerska från norra Dalarna har en stor platt panna utan kanter om jag minns rätt. 
Hehe, den där meningen fick jag läsa ett par ggr.. Försökte föreställa mig hur hon kunde se ut.
"Fördomen har alltid sin rot i vardagslivet. Den gror på arbetsplatsen och i grannkvarteret. Den är ett utlopp för egna misslyckanden och besvikelser. Den är framför allt ett uttryck för okunnighet och rädsla."
- Olof Palme

Pettson2

  • Inlägg: 200
    • Skåne
SV: Fixa en stekplatta åt grillen
« Svar #4 skrivet: 22 feb-17 kl 21:44 »
Hehe, den där meningen fick jag läsa ett par ggr.. Försökte föreställa mig hur hon kunde se ut.

 ;D ;D ;D ;D
"Jag vill mycket som jag helst skulle vilja att jag inte ville". Hjalmar Söderberg.
Men ibland vill jag ändå...

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Fixa en stekplatta åt grillen
« Svar #5 skrivet: 24 maj-17 kl 09:18 »
Jag frågade den lokala järnaffären om 6mm plåt men jag skulle behövt köpa ett helt ark vilket är ganska stort, 1,20x2m kanske det var och 3000kr.... Nä jisses.

Jag har lite 6mm plåt övers hemma dock, fel storlek (en lång rektangel kanske 20-25cm bred) men om jag svetsar ihop några bitar borde det bli korrekt. Men nu kommer den här plåtbiten från skroten, merparten användes till svetsbordets topp.

Frågan är, vågar man använda skrotbitar som detta till matlagning???? Vet inte vad det har för ursprung, tänker bara om det finns något skit som inte går bort med värme och slipning. Typ om det varit väggen till en bränsletank eller nånting annat giftigt.

MissT

  • Inlägg: 596
    • Västergötland
SV: Fixa en stekplatta åt grillen
« Svar #6 skrivet: 24 maj-17 kl 12:30 »
Och hur är det med svetsfogarna, kan det komma något giftigt från dom?

 

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Fixa en stekplatta åt grillen
« Svar #7 skrivet: 24 maj-17 kl 13:19 »
Dom är jag inte oroliga för, skulle svetsa med OK48 pinnar och det används till vattenrör och annat liknande som kommer i kontakt med mat och vatten.

Håkan B

  • Inlägg: 604
    • Värmland
SV: Fixa en stekplatta åt grillen
« Svar #8 skrivet: 24 maj-17 kl 13:27 »
Gå och hör hos närmaste grovplåts verkstad typ där dom tillverkar grävskopor mm

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Fixa en stekplatta åt grillen
« Svar #9 skrivet: 24 maj-17 kl 13:31 »
Jag har en sådan jag tänke fråga, men ville ha klarhet i denna fråga först.

blizzard

  • Inlägg: 661
SV: Fixa en stekplatta åt grillen
« Svar #10 skrivet: 24 maj-17 kl 17:59 »
Risken är ju som du säger att plåten kan ha varit i vad som helst för onyttigheter,att elda den gång på gång är väl ett sätt,,,men
känslan att inte riktigt veta.. Jag skulle vilja veta att plåten inte kommer från en oljetank eller liknande,den är ju mest troligt inoljad för förvaring,men det är ju inte så farligt.
Men jag undrar om 6mm räcker? 8 eller 10mm skulle vara bättre tror jag.

De här är 10mm  https://bakplat.se/istallet-for-pizzasten/     Det är för bakugnen inomhus iof.

Till min grill har jag en köpes i gjutjärn med grillränder och KANT, den är säkert 12-16 mm tjock,,, den är mycket bra ;)





 


Dela detta:

* Inloggade just nu

538 gäster, 3 användare
xaelanar, Okulärbesiktning av Byrålåda, ärt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Var väldigt intressant att läsa om vinterskörd. Så blir att försöka sig på det iår. Även mitt intresse för permakultur har väckts och jag hoppas på att det kommer fler artiklar om detta ämne och hur man kan starta upp det hemma.
/Sanna J

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser