Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Odla vitlök  (läst 67687 gånger)

Moraggarn

  • Inlägg: 599
    • -
Odla vitlök
« skrivet: 15 sep-10 kl 13:05 »
Vore kul att odla egen vitlök och även annan lök för den delen. Kan man odla lök inomhus under vinterhalvåret? Vill ha så många tips som möjligt då jag aldrig testat att odla lök nån gång.

Anders S

  • Inlägg: 6171
    • -
    • Fröodling.se
SV: Odla vitlök
« Svar #1 skrivet: 15 sep-10 kl 17:50 »
Vitlök vill ha mycket ljus. Passar knappast inne (på vintern särskilt).
Vitlök sätter man på friland nu eller snart.
Skördas nästa sommar. Räcker till nästa skörd.
Sen finns det varianter på det temat.
Sök på vitlök.

Övriga lökar? Finns ännu fler varianter.

Odling inne på vintern? Inte så hemma på detta. Möjligen för att skörda blad, av t ex purjo eller piplök eller härdigare salladslök. Kan nog odlas i kallväxthus eller plasttunnel, eller på friland med lite skydd. Men du startar dem tidigare, normalt på våren, vissa typer kanske på sommaren. På vintern överlever de, i bästa fall, växer knappast. Andra med erfarenhet av den typen av odling kanske kan fylla i.

Alba

  • Inlägg: 897
    • Södermanland
SV: Odla vitlök
« Svar #2 skrivet: 17 sep-10 kl 11:13 »
Kan man odla lök inomhus under vinterhalvåret?

Man kan sätta vitlök, och annan lök, i en kruka inne i ett så ljust fönster som möjligt. Det blir ingen lökskörd men man kan klippa av blasten och på så sätt få färsk löksmak. När löken inte orkar få fram mer blad slänger man den och sätter en annan. Det blir ingen jätteskörd med blast, men är rätt trevligt om man har fönsterplats.

/ Alba
Trädgårdsmästare, viltrehabiliterare, mångsysslare som bor med sambo, finaste dottern och två sällskapskaniner i ett litet torp vid vägs ände

ieenilorac

  • Inlägg: 8434
  • www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Odla vitlök
« Svar #3 skrivet: 17 sep-10 kl 14:14 »
Man kan sätta vitlök, och annan lök, i en kruka inne i ett så ljust fönster som möjligt. Det blir ingen lökskörd men man kan klippa av blasten och på så sätt få färsk löksmak. När löken inte orkar få fram mer blad slänger man den och sätter en annan. Det blir ingen jätteskörd med blast, men är rätt trevligt om man har fönsterplats.

/ Alba
Håller med, lökblast är underskattat, det är jättegott att få lite färsk löksmak till salladen eller klippt över mackan med tomater. Men att odla löken inne är en dålig idé. Möjligen kan man odla gräslök i omgångar, men annars är det bättre att satsa på groddar och skott av olika slag.

Däremot ska vitlök planteras nu, beroende på var i landet man bor. Och vill man odla gul, röd, silver- eller annan lök från frön så ska de sås tidigt, i januari-februari. Det är svårt att hitta bra frön i Sverige, men impekta och runåbergs brukar ha, tror jag, och om man beställer från England eller Tyskland så är utbudet större. Man sår ca 4 frön per plugg i en pluggbox, eller i mindre krukor, jag använder ofta krukor av tidningspappper, praktiskt för man kan plantera hela krukan, och stör inte rötterna. Man delar inte på lökplantorna, de växer isär efterhand, men man får ha lite längre plantavstånd än vad som står på påsen. Denna metod funkar bättre än att bredså i tråg, jag tycker att lök stannar väldigt i tillväxten om man stör rötterna.

Lycka till!
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

tench

  • Inlägg: 764
    • -
    • Solrot
SV: Odla vitlök
« Svar #4 skrivet: 17 sep-10 kl 18:28 »
Ett litet OT-tips ifall du vill odla inne i vinter. Odla skott och groddar!
Ärtskott var ett nytillskott för oss i år som bara groddat innan.
En pragmatiskt lagd trädgårdsmästare, natur- och datatekniksromantiker med drömmar om framtida yrkesodling.
Skriver om natur, grönsaksodling m.m. på http://solrot.se
Må gott \o/

Vurre

  • Inlägg: 1972
SV: Odla vitlök
« Svar #5 skrivet: 17 sep-10 kl 22:42 »
Vore kul att odla egen vitlök och även annan lök för den delen. Kan man odla lök inomhus under vinterhalvåret? Vill ha så många tips som möjligt då jag aldrig testat att odla lök nån gång.

Tips: odla inte lök inne, om det är lök du vill ha. Odla lök ute. Sätt vitlök i höst och sättlök i vår.
snus? vad är priset på en pris?

Ann E

  • Inlägg: 289
    • -
    • www.mellis.n.nu
SV: Odla vitlök
« Svar #6 skrivet: 19 feb-11 kl 22:41 »
Sätt vitlök i höst och sättlök i vår.

Kan man inte sätta vitlök i vår?
Mvh. Ann Elisabeth. Har världens bästa sambo, 2 underbara barn, 4 hundar,mellerudskaniner i Genbank 803 samt rexar med stamtavla. Med på önskelistan finns lantrashöns, lantrasfår, Gotlandsstövare och bin.

rosita51

  • Inlägg: 881
    • Skåne
SV: Odla vitlök
« Svar #7 skrivet: 20 feb-11 kl 07:47 »
Kan man inte sätta vitlök i vår?

Visst kan man sätta vitlök på våren! Jag, som odlar i zon 1, kan i alla fall och det blir ingen större skillnad på den löken och den jag sätter på hösten. Däremot har det hänt, när jag satt på hösten, att den delar sig i sina klyftor tidigt på sommaren. Detta händer om de sätts för tidigt, eller om det blir en sen vinter. Jag brukar sätta i december och hoppas att den inte kommer med blast innan vintern, för det är då den tror att det är år 2 på våren och då delar den på sig.
MVH Rosita zon 1

kraut

  • Inlägg: 460
    • Skåne
    • postannelund
SV: Odla vitlök
« Svar #8 skrivet: 20 feb-11 kl 09:58 »
Visst kan man sätta vitlök på våren! Jag, som odlar i zon 1, kan i alla fall och det blir ingen större skillnad på den löken och den jag sätter på hösten. Däremot har det hänt, när jag satt på hösten, att den delar sig i sina klyftor tidigt på sommaren. Detta händer om de sätts för tidigt, eller om det blir en sen vinter. Jag brukar sätta i december och hoppas att den inte kommer med blast innan vintern, för det är då den tror att det är år 2 på våren och då delar den på sig.
absolut går det att sätta vitlöken på våren, vissa sorter är bättre än andra. jag har inte märkt någon skillnad på vitlöken som kommit upp under tidig vinter. den brukar repa mod och bli bra. sen kan man välja sorter som inte kommer upp så tidigt, typ 1 som thermidrome och liknande kommer upp tidigt.

KjellX

  • Inlägg: 291
    • Västergötland
SV: Odla vitlök
« Svar #9 skrivet: 20 feb-11 kl 10:15 »
Glad jag blir av era inlägg, den tidiga vintern här på västkusten gjorde att jag inte hann få ner mina vitlökar i höstas, nu hoppas jag våren ska komma tidigt och att få lökarna klara sent i höst

melongurka

  • Inlägg: 348
    • Västergötland
SV: Odla vitlök
« Svar #10 skrivet: 20 feb-11 kl 10:18 »
Hösten går fort, mina vitlökar kom inte heller ner i jord. Men om bara kylan och tjälen ger med sig åker de ner direkt. Det blir till att nalla lite på blasten i sommar. :)

Ann E

  • Inlägg: 289
    • -
    • www.mellis.n.nu
SV: Odla vitlök
« Svar #11 skrivet: 20 feb-11 kl 12:39 »
Var köper ni era lökar? Ni pratar om olika sorter, i den frökatalog jag har hemma finns bara en  :-[
Mvh. Ann Elisabeth. Har världens bästa sambo, 2 underbara barn, 4 hundar,mellerudskaniner i Genbank 803 samt rexar med stamtavla. Med på önskelistan finns lantrashöns, lantrasfår, Gotlandsstövare och bin.

KjellX

  • Inlägg: 291
    • Västergötland
SV: Odla vitlök
« Svar #12 skrivet: 20 feb-11 kl 13:30 »
Jag mailade till forummedlemmen masa, och fick ett helt a4 ark med sorter han hade + en massa tips och odlingsråd. Masa är nog inte inne på forumet så ofta, så mitt tips är att du mailar honom.
Fråga specifikt efter sorter som har de egenskaper du är ute efter, tex vårplantering.

Znibban

  • Inlägg: 1407
    • Skåne
SV: Odla vitlök
« Svar #13 skrivet: 22 feb-11 kl 10:31 »
Vet ni något om vitlöken Solo? Var får man tag i utsädet till denna milda vitlök som inte bildar några klyftor.

kraut

  • Inlägg: 460
    • Skåne
    • postannelund
SV: Odla vitlök
« Svar #14 skrivet: 24 feb-11 kl 16:22 »
Vet ni något om vitlöken Solo? Var får man tag i utsädet till denna milda vitlök som inte bildar några klyftor.
Det är ingen sort som sådan utan mer ett stadium i utvecklingen om man sår bulbiller från typ2(?) vitlökar.

kraut

  • Inlägg: 460
    • Skåne
    • postannelund
SV: Odla vitlök
« Svar #15 skrivet: 04 mar-11 kl 22:28 »
nu har min vitlök börjat att titta upp. härligt med vår  8)

Gattoleone

  • Inlägg: 66
  • Vi lever så länge vi lär
    • Medelpad
    • GattoLeones
SV: Odla vitlök
« Svar #16 skrivet: 14 mar-11 kl 16:36 »
Oftast sätter jag min vitlök på friland innan höstfrosten kommer, täcker med lövmassa... Sen till våren sätter den fart och då kan jag skörda vitlök i mitten av augusti och framtill slutet av september.
Vill man fröså lök gör man med fördel det på hösten, tillämpar samma princip som med vitlöken ovan.
http://skorpanodiana.cybersite.nu/
"I en liten röd stuga där vägen nästan tar slut bor en liten guuube med sina katter o höns, Om än bara några få dagar till ett stenkast från dörr'n ligger skogen full av svamp o bär"

Quercus

  • Inlägg: 518
  • Jag blir aldrig yngre än vad jag är idag
    • Skåne
SV: Odla vitlök
« Svar #17 skrivet: 19 jul-11 kl 10:58 »
Medveten om att detta är en gammal tråd, men tänkte bara nämna att jag satte min vitlök i augusti i fjol och skördade stora vitlökar i början av juli i år. Detta trots att vintern var tuff och blasten var oskyddad.
Glad ateist med stort "back to nature" intresse - jakt, fiske, snickeri, biodling...

rosita51

  • Inlägg: 881
    • Skåne
SV: Odla vitlök
« Svar #18 skrivet: 19 jul-11 kl 15:14 »
Medveten om att detta är en gammal tråd, men tänkte bara nämna att jag satte min vitlök i augusti i fjol och skördade stora vitlökar i början av juli i år. Detta trots att vintern var tuff och blasten var oskyddad.

Intressant! Jag har hört att den inte ska vara så bra att lagra, när blasten kommit upp innan frosten på hösten. Jag antar att det är därför man rekommenderar att sätta vitlöken så sent som möjligt innan vintern. Det vore kul om du vill berätta hur vitlöken klarar sig under lagringen! Eller du kanske inte odlar för att ha i vinter?
MVH Rosita zon 1

Quercus

  • Inlägg: 518
  • Jag blir aldrig yngre än vad jag är idag
    • Skåne
SV: Odla vitlök
« Svar #19 skrivet: 20 jul-11 kl 12:51 »
Faktum är att det mesta har redan gått åt. Det var mest som provodling denna gången, men jag ska sätta mer i år. Smaken på de jag skördade var dock fantastisk  :D
Glad ateist med stort "back to nature" intresse - jakt, fiske, snickeri, biodling...


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

710 gäster, 2 användare (1 dolda)
Tur-Johan

* Forum

* Om tidningen Åter



- För moder jord skull!
/Henrik

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser