Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vax  (läst 1178 gånger)

Vax
« skrivet: 18 sep-23 kl 12:15 »
Hej
Jag skulle verkligen behöva hjälp med hur jag renar täckvax och kakvax från honung och smuts så att det blir rent nog att använda till salvor etc.
Jag har läst om tvätt i vatten mm men förstår inte. Försökte smälta kakvax i en glasburk i vattenbad och sen sila genom en bit lakansväv ner i en annan glasburk men tyckte det blev väldigt mycket spill i tyget och burken mm.
Skulle verkligen uppskatta om nån vill förklara hur jag lättast och bäst gör!
Tusen tack på förhand

Skogsvilde

  • Inlägg: 16954
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Vax
« Svar #1 skrivet: 19 sep-23 kl 10:47 »
Jag rensar vax i en saftmaja.
Skålen där man lägger bären klär jag med ett par lager fiberduk.
I med vaxet ock så ställer man den på spisen.
Slangen måste vara kort för annars sätts den igen.
Låt vaxet rinna ner i ett rengjort mjölkpaket.

Alternativ två är att ta en stor gryta slå i vatten och dutta i vaxet och låta det koka en bra stund.
Sedan får det svalna.
Då sjunker det mesta skräpet till botten, resten fastnar i botten på kakan och du kan skära bort det.

Du kan använda dig av en gammal lågtrycksångpanna från försvaret.

Räkna med att du behöver upprepa ett par varv.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

ThomasS

  • Inlägg: 40
    • Västerbotten
SV: Vax
« Svar #2 skrivet: 19 sep-23 kl 19:48 »
Till vaxet som ska användas till salva blir det bara täckvaxet som jag tagit bort med avtäckningsgaffeln.
Det vaxet lägger jag i en rostfri gryta tillsammans med ca 1 l vatten som står på en induktionsplatta och det får smälta ner och bubbla runt en stund med koll på att det inte kokar över.
Sen får det svalna till nästa dag och skrapar av skräpet som finns på undersidan av vaxkakan.
Detta brukar jag upprepa till en för mig önskad renhet på vaxet har uppnåtts.

Gör på samma vis med vaxet som ska göras mellanväggar av från vaxsmältaren.

Har inte så många samhällen så en gryta på 5 liter räcker för mig.
Aluminiumgrytor och major avråder jag från att använda för vaxet löser aluminiumoxiden som finns på kärlens yta vilket skedde i en saftmaja av aluminium som hamnade på återvinningen.

Niklas Nyström

  • Inlägg: 24
    • Södermanland
SV: Vax
« Svar #3 skrivet: 20 sep-23 kl 06:42 »
Till vaxet som ska användas till salva blir det bara täckvaxet som jag tagit bort med avtäckningsgaffeln.
Det vaxet lägger jag i en rostfri gryta tillsammans med ca 1 l vatten som står på en induktionsplatta och det får smälta ner och bubbla runt en stund med koll på att det inte kokar över.
Sen får det svalna till nästa dag och skrapar av skräpet som finns på undersidan av vaxkakan.
Detta brukar jag upprepa till en för mig önskad renhet på vaxet har uppnåtts.

Gör på samma vis med vaxet som ska göras mellanväggar av från vaxsmältaren.

Har inte så många samhällen så en gryta på 5 liter räcker för mig.
Aluminiumgrytor och major avråder jag från att använda för vaxet löser aluminiumoxiden som finns på kärlens yta vilket skedde i en saftmaja av aluminium som hamnade på återvinningen.
Jag förstår inte logiken här, när biodlare skiljer på avtäckningsvax och övrigt vax. Vad är det som gör att endast avtäckningsvax duger till att göra salva av men att det övriga vaxet duger gott till att förvara föda till människor och bin i, även föda upp nytt liv som har hela kroppen mot vaxet?

ThomasS

  • Inlägg: 40
    • Västerbotten
SV: Vax
« Svar #4 skrivet: 20 sep-23 kl 07:57 »
Täckvaxet är oftast nytillverkat vax av bina så det går nog inte att hitta renare vax än detta.
Men det beror förstås på omgivningen där bina hämtar nektar och pollen hur fritt från gifter detta vax är.

Att återanvända vax av begagnad sort är rätt logiskt för det fungerar bra och vi som försöker hålla vår biodling giftfri ser inga problem med detta.

Niklas Nyström

  • Inlägg: 24
    • Södermanland
SV: Vax
« Svar #5 skrivet: 20 sep-23 kl 12:53 »
Täckvaxet är oftast nytillverkat vax av bina så det går nog inte att hitta renare vax än detta.
Men det beror förstås på omgivningen där bina hämtar nektar och pollen hur fritt från gifter detta vax är.

Att återanvända vax av begagnad sort är rätt logiskt för det fungerar bra och vi som försöker hålla vår biodling giftfri ser inga problem med detta.

Ok, du menar alltså att det är viktigare med renare vax som skall vara till salvor, att tex ha på huden, än det vax som används för att förvara mat och föda upp yngel i?

Skogsvilde

  • Inlägg: 16954
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Vax
« Svar #6 skrivet: 20 sep-23 kl 14:05 »
Ok, du menar alltså att det är viktigare med renare vax som skall vara till salvor, att tex ha på huden, än det vax som används för att förvara mat och föda upp yngel i?
I konventionell biodling med ramar ger man bin präglade vaxkakor som dom bygger cellerna på.
Cellerna blir då jungfruligt, och så täcker bina med det sista vaxet.
Detta hinner som regel inte bli smutsigt eller missfärgat.
Det tar man dessutom bort när man täcker av.
Rengöringen av det är förhållandevis enkel då det mest är honung på det.

Nere i cellerna kan det vara en helt annan historia då det kan finna döda yngel och massa skräp, har dessutom kakan varit med ett par år så kan växer skiftat färg.


Vill man att bin bara ska leverera jungfrueligt vax så kan man sätta in helt tomma ramar som dom får fribygga på.
Eller välja topplistkupor.
Det sker dock på bekostnad av honungsproduktionen.
Men kan istället generera betydligt mer jungfrueligt vax.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

SV: Vax
« Svar #7 skrivet: 20 sep-23 kl 14:53 »
Hej
Vet inte om jag lyckas med den här sidan och hur man svarar..skulle svara person men det förstår jag inte hur man gör. Ok men försök tre:
Tack för hjälpen. Jag har inte så mycket täckvax, säg 4 dl. Renat det från honung i mina finaste stay-ups genom att spola i kallvatten. :)

Kommer kastrullen bli förstörd om jag smälter direkt i den?
En del har vattenbad eller?
Kan man också smälta det och hälla genom tyg eller sil för att få bort skräp? Eller fiberduk?

Med vänlig hälsning Gerd

ThomasS

  • Inlägg: 40
    • Västerbotten
SV: Vax
« Svar #8 skrivet: 20 sep-23 kl 17:10 »
Smält vaxet i  vatten, till 4dl täckvax kan det räcka med lika mycket vatten.
Du har silat så du behöver kanske bara göra detta ett par gånger.

Kastrullen blir inte förstörd men den blir besvärlig att få ren.
Om man har tid så slipper man detta med silning genom att koka om i vatten.
Tycker silning är ett bök så jag låter det ta tid istället.

Att rensa en kastrull efter att ha kokat vax gör jag genom att fylla den med vatten och när vattnet kokar hälla ur det utomhus inte i avloppet och torka ur det som kletar på kastrullväggen med en trasa eller hushållspapper som man kan använda sen som braständare.
Min rostfria är dedikerad till vaxkok så den blir bara nöjaktigt rengjord om det inte är täckvax som behandlas.

SV: Vax
« Svar #9 skrivet: 20 sep-23 kl 19:25 »
Ok tusen tack för din hjälp! :)


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

133 gäster, 2 användare
alternaiv, Oskari

* Forum

* Om tidningen Åter



- Höjdpunkt när tidningen kommer, väldigt bra tidning
/Jenny

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser