Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Testamentera till biologisk mångfald  (läst 4531 gånger)

Landet

  • Inlägg: 803
    • Västerbotten
SV: Testamentera till biologisk mångfald
« Svar #20 skrivet: 16 jul-20 kl 23:32 »
nu är du ute o reser. För 500 år sedan var gran relativt sällsynt i  södra sverige. Det är egentligen inte förrän sågverk o massaindustri börjar på 1800-talet som gran blir intressant och det är då planteringar börjar. i södra sverige var bok,ek,björk,rönn,al och tall det som dominerade. under 1700-talet var det överhuvudtaget inte så mycket skog i sverige då vi eldade upp det som fanns mellan hagar o åkrar. du kan studera vilken lantmäterikarta som helst från det århundradet för att se att gårdarna låg tätt o skogen var gles. det var egentligen bara uppe i norr som granskog fanns och det berodde på att odlingsmöjligheterna var sämre för jordbruk. Det var ju också här som massa o sågindustrin etablerade sig i stor skala. bergslagen är ju ett kapitel för sig då gruvindustrin i stort kalhögg skogar milsvitt i jakt på bränsle.
kakelugnen togs fram just på grund av brist på bränsle. den mesta granen vi ser idag är ju faktiskt planterad och det på påbud från staten för att försörja industrin med råvara. det är kanske dags att tänka om särskilt med tanke på att klimatet förändras till varmare. gran brukar ogilla varmare klimat vilket vi ju ser när skadeinsekterna ökar stort.
"den mesta granen vi ser idag är ju faktiskt planterad" jamen det gäller väl de flesta "skogar" vi har ju inte så mycket urskog kvar och absolut inte i södra Sverige.

Från skogshistoria.se: "För så där 11 000 år sedan slog de första björkarna rot i Skåne, som då var en utlöpare av den europeiska kontinenten. I takt med att klimatet blev allt mildare ett par tusen år senare började också tall och gran sin vandring upp över landet"

Men vad vet väl dom?

Matts Lindbadh: "Granen skulle med största sannolikhet ha expanderat långt söderut även utan människans påverkan, men mycket tyder på att vi har påskyndat processen."

Kjell westerlind 2014: "men det dröjde till ca 500 e.Kr. innan Småland fick sina granskogar."

Men vad vet dom om skogshistoria? Amatörer?

Vasa

  • Inlägg: 318
    • -
SV: Testamentera till biologisk mångfald
« Svar #21 skrivet: 16 jul-20 kl 23:53 »
Tack för alla svar, och engagemanget.

Rakt av verkar det inte finnas några alternativ till https://naturarvet.se/

Sedan som påpekats i tråden finns det enskilda ägare som månar om biomångfalden, men hur hittar man dessa? Och hur är framtiden, kommer barnen fortsätta arbetet?

En gång hörde jag en inringare på radion som berättade att hennes familj och släkt i Jämtland hade bestämt att deras skogsmark framgent skulle brukas naturenligt. Hann dock inte uppfatta namnet på inringaren...

Om man vidgar perspektivet och tar med jordbruk, vilka ju också kan äga skog, så finns ju Stiftelsen Järna.

Jag har också lagt märke till Skärva gård i Blekinge, som har sin verksamhet i direkt anslutning till ett naturreservat.
Eftersom du och din vän nu inte har ett bra alternativ att välja på, skulle jag vilja föreslå ett helt annat alternativ som kan eventuellt uppfylla samma motivet. Det är nämligen att skriva eller finansiera skriveri av en barnbok i ämnet för att lära kommande generationer, vikten om att hålla biologiska mångfalden. Ungefär som "Nils Holgerssons underbara resa genom Sverige" av Selma Lagerlöf.

En dokumentär om biologisk mångfaldens betydelse och en barnbok i ett. Om minst 10 barn fattar poängen och visar någon form av resultat senare som vuxen, har du och din vän uppnått något för biologisk mångfalden i Sverige.         

Carolus

  • Inlägg: 1350
    • Skåne
SV: Testamentera till biologisk mångfald
« Svar #22 skrivet: 17 jul-20 kl 00:47 »
Eftersom du och din vän nu inte har ett bra alternativ att välja på, skulle jag vilja föreslå ett helt annat alternativ som kan eventuellt uppfylla samma motivet. Det är nämligen att skriva eller finansiera skriveri av en barnbok i ämnet för att lära kommande generationer, vikten om att hålla biologiska mångfalden. Ungefär som "Nils Holgerssons underbara resa genom Sverige" av Selma Lagerlöf.

En dokumentär om biologisk mångfaldens betydelse och en barnbok i ett. Om minst 10 barn fattar poängen och visar någon form av resultat senare som vuxen, har du och din vän uppnått något för biologisk mångfalden i Sverige.       

Både ja och nej.

Jag tycker inte Naturarvet rakt av verkar dåligt. Som sörlänning (ar) kan jag själv tänka att ett område med blandskog, t e x i kustområden Blekinge/södra Småland, hade varit mer tilltalande än 'mörka granskogen'. Men det är inte avgörande. Annars hade det varit positivt med ytterligare ett alternativ, enbart för att jämföra.

Ett ändamål riktat mot barn för att intressera dem för biologisk mångfald är ett jätteintressant uppslag!

Nu räcker min bekantings efterlämnade riksdaler nog inte till att finansiera ett sådant projekt, det går inte att komma ifrån att enbart administrationen, tråkigt nog, lätt slukar 100´kr...   MEN det ger mig uppslag att undersöka ifall liknande initiativ kanske redan finns, som i s f kan stödjas.


Carolus

  • Inlägg: 1350
    • Skåne
SV: Testamentera till biologisk mångfald
« Svar #23 skrivet: 17 jul-20 kl 00:59 »
Jag tror du kan vända dig till länsstyrelsen i det aktuella länet (eller vilket län som helst) och fråga hur man kan stötta den biologiska mångfalden. Även om de själva inte kan (och kanske inte bör) ta emot pengar bedrivs mycket naturvård genom länsstyrelserna så de har säkerligen kontakter. Annars kan jag tänka mig att någon förening för exempelvis fäbodsbruk skulle kunna göra mycket nytta med lite pengar.

Tack för bra uppslag.

Blir inte klok på hur länsstyrelserna skall betraktas...  har genom åren under mina semestrar i Sverige sett både Himmel och Helvete när de varit inblandade. Himmel här i Skåne, där man medverkat till att återställa gamla våtmarker, Helvete i t e x Östergötland där man inrättat naturreservat/skyddsområden och sedan bara lämnat allt med motiveringen brist på pengar.

Fäbodsbruk, Ja!    Google berättar om:   Förbundet Svensk Fäbodkultur och utmarksbruk (FSF)   på internet : fabod.nu
som jag inte visste fanns.

kattfot

  • Inlägg: 240
    • Östergötland
SV: Testamentera till biologisk mångfald
« Svar #24 skrivet: 17 jul-20 kl 07:13 »
Nu blir jag nyfiken; vilket naturreservat i Östergötland har Länsstyrelsen övergett pga brist på pengar? Min pappa har för övrigt som nybliven pensionär bestämt sig för att besöka alla naturreservat i vårt län(Östergötland), vilket lär ta ett tag då det är över 300. Kul idé!
"Det är dem det blir mest synd om. Låt dem försöka ladda ner mjölk från internet så lär de bli varse att den yngre stenåldern inte är så passé."


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

748 gäster, 1 användare
Lillskiten

* Forum

* Om tidningen Åter



- Tidningen åter har jag läst i några år som prenumerant innan dess läste jag hos vänner. Genom åren har jag utvecklats det har även tidningen och att ledaren skrivs av en så härlig och äkta människa som erkänner att man ibland får ge upp och tänka om. ALLA borde ha tidningen!
/ Maria

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser