Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Sparkande kor  (läst 3256 gånger)

admin

  • Administratör
  • Inlägg: 631
    • Alternativ.nu
Sparkande kor
« skrivet: 14 sep-03 kl 00:44 »
stina
 Sö 21 Apr, 2002 - 08:10
--------------------------------------------------------------------------------
Hej

Vi har problem med vår nykalvade ko som sparkar när vi mjölkar henne. Vi vill inte använda sparkbåge eller binda fast benen. Har någon egna erfarenheter att bidra med så skulle vi bli glada.
Hälsningar Stina  

Finess

  • Gäst
Re:Sparkande kor
« Svar #1 skrivet: 30 mar-04 kl 00:52 »
Hej!
Sparkande kor kan vara tjuriga. Jag antar att det är en kviga som nyss kalvat och inte blivit mjölkad tidigare...visserligen så kan ju även "gamla " kor var lite kinkiga strax efter kalvningen. Mitt tips är: Gå upp på kons högra sida och sätt dig på huk nära kon. Skulle hon lyckas sparka så har hon ingen kraft nära kroppen. Innan du börjar röra spenarna så tar du din vänstra arm och håller den mellan juvret och kons ben ganska högt upp (tanken är att kon inte ska få benet över din arm). Kon har bäst kraft när den sparkar bakåt. Skulle hon försöka sparka med det andra benet så ger du henne en liten knuff åt det hållet så att hon tappar balansen lite. Sen tror jag att det ska funka ganska bra. Det viktiga är att kunna läsa kon och se lite innan sparken kommer,det är det som är konsten.

Hoppas att det hjälper och lycka till!


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

566 gäster, 4 användare
xaelanar, ärt, Ulmusglabra, LimJans

* Forum

* Om tidningen Åter



Episk tidning! Har följt mig från intresserad till självhushållare med gård och allt.
/Mikael Book

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser