Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Jägarexamen  (läst 3207 gånger)

Attes matte

  • Inlägg: 4331
    • Jämtland
Jägarexamen
« skrivet: 20 apr-09 kl 10:07 »
Halloj!
Jag tänkte ta mig i kragen och fixa jägarexamen i år. Hittade "e-jakt" som är en distanskurs, internetbaserad... Är det nåt som verkar vettigt? (www.e-jakt.se)
Överkomligt pris var det i alla fall...  ;)

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

jenses

  • Gäst
SV: Jägarexamen
« Svar #1 skrivet: 20 apr-09 kl 10:50 »
Och hur vill du göra med den praktiska utbildningen?

Jag gick kursen hos vuxenskolan, lite dyrare,
men det var den värd ;-)

Pong

  • Inlägg: 596
SV: Jägarexamen
« Svar #2 skrivet: 20 apr-09 kl 16:24 »
Inget jag skulle gå. Jag gick en kurs hos en jägare genom vuxenskolan, tror jag det var. Det gav mycket praktiska tips, kontakter och historier.

Erik Röde

  • Inlägg: 302
  • hemmapappa
SV: Jägarexamen
« Svar #3 skrivet: 22 apr-09 kl 21:23 »
Jag går min via Medborgarskolan, och träffarna har varit toppen. Men det är klart, om resten av umgänget består av jakt och jägare får man mycket av de praktiska tipsen därifrån och då kanske nätet duger.

Just nu håller vi på och tränar skytte. Idag vann duvorna och "haren", då jag sköt uruselt. ;)

Huggorm

  • Gäst
SV: Jägarexamen
« Svar #4 skrivet: 22 apr-09 kl 23:42 »
Gör man det via något lokalt jaktlag så brukar dom kunna låna ut böcker och hjälper dessutom gärna till, så det behöver inte bli speciellt dyrt det heller. På det stora hela så verkar det vara allt färre unga som börjar jaga, och oftast blir man väldigt väl bemött om man vill ta jägarexamen, kvinnor förmodligen ännu mer eftersom männen dominerar rätt kraftigt bland jägare

Attes matte

  • Inlägg: 4331
    • Jämtland
SV: Jägarexamen
« Svar #5 skrivet: 24 apr-09 kl 10:08 »
Tack för svaren!

Hantera vapen kan jag skapligt redan och har släkt och vänner som gladeligen skulle "utbilda" mig ytterligare, så den biten ser jag inte som ett problem.
Ungefär vad "bör" en utbildning kosta då?

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

jenses

  • Gäst
SV: Jägarexamen
« Svar #6 skrivet: 24 apr-09 kl 13:04 »
Ungefär vad "bör" en utbildning kosta då?
Allt i allt betalade jag med böckerna, ammunition vid skjutövningarna etc. omkring 4000,
inklusive en IRL-utbildare med många erfarenheter, tips och berättelser utöver det tryckta ordet.  :)
Det var värd varje krona.

Kajsa Kavat

  • Inlägg: 159
    • Värmland
SV: Jägarexamen
« Svar #7 skrivet: 07 maj-09 kl 07:58 »
Min jägar examen blev ganska långdragen.Jag började kursen våren -98 och skrev grundprovet men var samtidigt gravid,så när det var dax för skjutprovet tog jag en paus och födde barn i stället.Jag hade ju böckerna hemma så jag läste i högviltsböckerna och skrev sen högviltsprovet.Då var den teoretiska biten klar.Sedan gick det ända till 2006 innan det blev fart på mig igen,då jag blev erbjuden jakträtt och jag var tvungen att bestämma mig tämligen snabbt om jag ville ha den jakträtten.Panik.... fick tillslut tag på ett äldre par som har hand om jägarutbildningen och frågade om de hade lust att följa med mig till skjutbanan så jag fick träna skyttet inför skjutprovet.Inga problem,det ordnar vi.
Sagt och gjort,vi drog till skjutbanan och det skulle övas hagelskytte.Herregud tänkte jag, som bara skjutit med luftgevär tidigare. Jag laddade bössan och gjorde mig redo.Första duvan kom och jag sköt.BOM.Andra kom.BOM så fortsatte det ett par duvor till innan min skjutledare bad mig komma ner i grusgropen.Han slängde ut tre duvor i vallen och bad mig skjuta på dem.Vilket jag också gjorde.Det blev inte ett skit kvar av duvorna.Det var väl inga problem sa han.Nej,det tror väl fan det sa jag,de ligger ju still.Tillbaka upp på podiet och duvorna skickades ut.BOM.BOM......TRÄFF,TRÄFF.......Nu började det bli riktigt kul.Sista kartongen jag sköt på duvorna missade jag bara tre av tjugofem möjliga.Han frågade hur det kändes i armen,och den var helt okej.Så då gick vi till harbanan.Övade skyttet där en stund och sen sa han att vi skulle fortsätta i morgon.Men då tar vi älgbanan va,sa han.Okej sa jag.
Dagen efter hade jag ett tämligen stort blåmärke på armen men det var ju mitt eget fel.Så vi gick direkt på älgbanan.Han instruerade mig hur jag skulle stå,ladda och vad jag skulle tänka på när älgen kom m.m. Så jag gick in i skjutkuren och gjorde mig redo.Löpande gick inte så bra i första serien,men andra gick bättre.Sammanlagt tror jag att jag sköt 4 serier och på de sköt jag mig godkänd,på både stillastående och löpande.
Jag ångrar inte en sekund att jag tog jägarexamen.

MVH/LYS


Skogsmullan

  • Inlägg: 158
    • Västergötland
SV: Jägarexamen
« Svar #8 skrivet: 23 jun-09 kl 22:19 »
Varför välja att döda djur?

Vargerik

  • Gäst
SV: Jägarexamen
« Svar #9 skrivet: 24 jun-09 kl 00:41 »
Varför välja att döda djur?
Det blir lättare att få ner dom i stekpannan i dött skick, annars hade man nog hellre stekt dom levande.

Eleganten

  • Inlägg: 281
    • Västmanland
SV: Jägarexamen
« Svar #10 skrivet: 24 jun-09 kl 16:07 »
Varför välja att döda djur?

Varför inte?
Estetiken framför allt

Huggorm

  • Gäst
SV: Jägarexamen
« Svar #11 skrivet: 24 jun-09 kl 16:20 »
Det blir lättare att få ner dom i stekpannan i dött skick, annars hade man nog hellre stekt dom levande.

Exakt. I de fall där det går att tillaga dom levande, så gör man ju det, som tex. när man kokar kräftor eller krabba

Rooster

  • Inlägg: 1016
  • En av två
    • Östergötland
    • Hönsraser
SV: Jägarexamen
« Svar #12 skrivet: 24 jun-09 kl 16:49 »
hahaha...bra svar
ÅKERHULTS RASHÖNS - Vi håller på med uppfödning av fasaner och rashöns. Har mer än 25 olika raser i ett flertal färger. Vill du köpa avelsägg? Besök vår Hemsida:
http://honsraser.se

Vargerik

  • Gäst
SV: Jägarexamen
« Svar #13 skrivet: 25 jun-09 kl 01:54 »
Ingen som vill driva en krog? http://www.vk.se/Article.jsp?article=287813

Ronny

  • Inlägg: 1637
    • Skåne
SV: Jägarexamen
« Svar #14 skrivet: 26 jun-09 kl 06:54 »
Min jägar examen blev ganska långdragen.Jag började kursen våren -98 och skrev grundprovet men var samtidigt gravid,så när det var dax för skjutprovet tog jag en paus och födde barn i stället.Jag hade ju böckerna hemma så jag läste i högviltsböckerna och skrev sen högviltsprovet.Då var den teoretiska biten klar.Sedan gick det ända till 2006 innan det blev fart på mig igen,då jag blev erbjuden jakträtt och jag var tvungen att bestämma mig tämligen snabbt om jag ville ha den jakträtten.Panik.... fick tillslut tag på ett äldre par som har hand om jägarutbildningen och frågade om de hade lust att följa med mig till skjutbanan så jag fick träna skyttet inför skjutprovet.Inga problem,det ordnar vi.
Sagt och gjort,vi drog till skjutbanan och det skulle övas hagelskytte.Herregud tänkte jag, som bara skjutit med luftgevär tidigare. Jag laddade bössan och gjorde mig redo.Första duvan kom och jag sköt.BOM.Andra kom.BOM så fortsatte det ett par duvor till innan min skjutledare bad mig komma ner i grusgropen.Han slängde ut tre duvor i vallen och bad mig skjuta på dem.Vilket jag också gjorde.Det blev inte ett skit kvar av duvorna.Det var väl inga problem sa han.Nej,det tror väl fan det sa jag,de ligger ju still.Tillbaka upp på podiet och duvorna skickades ut.BOM.BOM......TRÄFF,TRÄFF.......Nu började det bli riktigt kul.Sista kartongen jag sköt på duvorna missade jag bara tre av tjugofem möjliga.Han frågade hur det kändes i armen,och den var helt okej.Så då gick vi till harbanan.Övade skyttet där en stund och sen sa han att vi skulle fortsätta i morgon.Men då tar vi älgbanan va,sa han.Okej sa jag.
Dagen efter hade jag ett tämligen stort blåmärke på armen men det var ju mitt eget fel.Så vi gick direkt på älgbanan.Han instruerade mig hur jag skulle stå,ladda och vad jag skulle tänka på när älgen kom m.m. Så jag gick in i skjutkuren och gjorde mig redo.Löpande gick inte så bra i första serien,men andra gick bättre.Sammanlagt tror jag att jag sköt 4 serier och på de sköt jag mig godkänd,på både stillastående och löpande.
Jag ångrar inte en sekund att jag tog jägarexamen.

MVH/LYS



Som han sa Gustav den femte; När kommer älgen?
Håller lantraser för bevarande och det egna hushållet.

Eko-Trädgård

  • Inlägg: 1457
  • Frukta inte - Ät frukt - Frukt är livet ( Di Leva)
    • Västerbotten
    • eko-trädgård
SV: Jägarexamen
« Svar #15 skrivet: 02 jul-09 kl 09:47 »
Ingen som vill driva en krog....

inte jag men kanske skyddsjakt på dumma aktivister vore i sin ordning!!!!
www.eko-tradgard.se
Ekotradgard@outlook.com
webbshopp www.ekotradgard.tictail.com

Skogsmullan

  • Inlägg: 158
    • Västergötland
SV: Jägarexamen
« Svar #16 skrivet: 05 jul-09 kl 19:52 »
Kanske kommer du till insikt du också en vacker, eller regnig dag.  ;)

Margit

  • Gäst
SV: Jägarexamen
« Svar #17 skrivet: 05 jul-09 kl 20:01 »
Kanske kommer du till insikt du också en vacker, eller regnig dag.  ;)

Är du vegetarian Skogsmullan?

Själv tycker jag att viltköttet känns bättre rent etiskt att äta, än gris som är uppfödd på ett "modernt" sätt.

Kålrabbis Mamma

  • Inlägg: 1136
    • Värmland
SV: Jägarexamen
« Svar #18 skrivet: 22 jul-09 kl 18:06 »
Exakt. I de fall där det går att tillaga dom levande, så gör man ju det, som tex. när man kokar kräftor eller krabba
Det blir lättare att få ner dom i stekpannan i dött skick, annars hade man nog hellre stekt dom levande.
;D ;D
"Alltid något sa kärringen som hitta rävskit i hönshuset"


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

559 gäster, 2 användare
svarvarsson, Alex s

* Forum

* Om tidningen Åter



- Genuin och läsvärd! Bra tips och idéer för att stå på egna ben.
/Camilla W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser