Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

 

Författare Ämne:  Kraftfoder?  (läst 3476 gånger)

admin

  • Administratör
  • Inlägg: 631
    • Alternativ.nu
Kraftfoder?
« skrivet: 14 sep-03 kl 00:42 »
lillbacka gård
 Ti 31 Okt, 2000 - 18:05
--------------------------------------------------------------------------------
Hej!
Kan någon hjälpa mig med råd om utfodring av vår fjällraskviga, Driva född i april -00. Hur länge behöver hon få kraftfoder och i vilka mängder? Vi ger henne kornkross, räcker det med det eller behöver hon ha något mer proteinrikt också? Vad rekomenderar ni i så fall? Hur mycket bör hon få?
Jag vore mycket tacksam för svar, med vänliga hälsningar från Ninna Kallin, iteko@algonet.se
 
Louise
 To 2 Nov, 2000 - 22:26
--------------------------------------------------------------------------------
Hej!
Det viktigaste är att man har ett bra grovfoder...
En kviga bör ha fri till gång på bra hö (ca 5 kg / dag) , ge henne ca 0,5 - 1 kg kraft foder, gärna blandsäds kross. (Du ser om hon blir lös i magen då får du minska lite på kraftfodret)
Mineraler och salt sten skall hon ju ha.

Även äpplen brukar djuren tycka om.Men man bör alltid "betta" äpplena (skär dem i minst 3 bitar så hon ej får i halsen).
Tänk på att man alltid skall vänja djuren försiktigt vid mat de ej är vana med.

Om hon skall ha mer protein beror egentligen på höt...
Skördades det innan blomning utan regn så är det proteinrikt (under juni månad)eller blev det som hos oss september hö!!! Då är det sämre. Vi brukar ge lite betfor som till skott sådana här år... hos oss .

Men jag tror att hon klara sig på korn/ havre kross och hö / ensilage...
Mvh
Louise Lindquist
 
lillbacka gård
 Lö 4 Nov, 2000 - 17:11
--------------------------------------------------------------------------------
Tack för hjälpen Louise!
Mvh Ninna Kallin
 


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

735 gäster, 2 användare
Hokuspokus, Stengrim

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har tidigare prenumererat. Var så nöjd att jag gav bort en prenumeration. Nu gör jag det igen. En jättebra present tycker jag!
/Margareta Mattsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser