Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur ska jag modernisera stugan?  (läst 5163 gånger)

olivia.k

  • Inlägg: 1455
    • Jämtland
Hur ska jag modernisera stugan?
« skrivet: 29 apr-18 kl 13:13 »
Hej.

Jag har en stuga med så dålig standard att den inte går hyra ut till annat än tyskar och dyl.

Jag behöver fixa nån slags solenergi som ger el, frågan är vilken sorts apparater turisterna behöver.

Går det ha el-uttag inne i huset på solenergi? Kan man köra en kokplatta (el) på solenergi? Jag har ingen lust att lägga mer än 20 tusen.

Vad bör jag satsa på? Kanske ett eluttag för tv/dator samt ett eluttag för en kokplatta? Behöver man ens kylskåp?  Finns det nån helhetslösning på nån sida på nätet ni rekommenderar?

Stugan används endast juni-sept.
« Senast ändrad: 29 apr-18 kl 16:12 av olivia.k »

olivia.k

  • Inlägg: 1455
    • Jämtland
SV: Hur ska jag renovera stugan?
« Svar #1 skrivet: 29 apr-18 kl 13:15 »
Lite fler bilder så man förstår hur litet det är, ca 25 kvadratmeter fördelat på kök, rum samt veranda.

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Hur ska jag renovera stugan?
« Svar #2 skrivet: 29 apr-18 kl 14:25 »
Jag funderar om det inte skulle räcka med en batteribank och en sinuskorrigerande konverter som klarar några bärbara datorer, telefonladdare, mm.

Ett kylskåp av något slag bör ni ordna, men det finns andra alternativ än el om det krisar.

Spis kan man nog däremot ha ett par gasplattor och kanske en mätare som visar faktisk förbrukning, det kan man ju debitera utanpå, kanske också någonting sådant att värma duschvatten om det inte går att göra med ved.
Tror säkert att folk som korttidshyr en vecka eller två betalar en 10-15:- eller så för att använda duschen emellanåt.

Kostar några hundralappar att fylla en P-11.
Den kan stå ute i ett plåtskåp så slipper man krångliga regler för inomhusförvaring.

Edit, gasplattorna kan man ställa löst på bänken så slipper man bygga om en massa.
Eventuellt behöver de en huv, men det går nog med samma som till vedspisen om man tänker till litet med placeringen så att de inte kolliderar med varandra när man vill använda en av dem.




Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

 

kretslopp

  • Inlägg: 2247
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Hur ska jag modernisera stugan?
« Svar #3 skrivet: 29 apr-18 kl 16:44 »
Telefonladdare till bilen borde väl räcka så du slipper ha konverter. El till belysning och tv, om du köper ett solelpaket så kan du få med vad du behöver, inklusive solpanel uttag, batteri mm. En dusch med pedaltrampad pump som tar vattnet från spann eller dunk där man fyllt på med varmvatten. En kylbox av lite större modell för 12 volt. Sen har jag en ide om en kampingspis av en modell som Out North säljer som eldas med kvistar och ger ström till belysning, telefon och snabb värme till kaffet. Jag tror att en kokplatta drar för mycket ström för att det ska vara realistiskt.
kretslopp

kretslopp

  • Inlägg: 2247
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Hur ska jag modernisera stugan?
« Svar #4 skrivet: 29 apr-18 kl 17:38 »
Den vedeldade spisen jag tänkte på heter Biolite Camp Stove 2.
kretslopp

olivia.k

  • Inlägg: 1455
    • Jämtland
SV: Hur ska jag modernisera stugan?
« Svar #5 skrivet: 29 apr-18 kl 17:59 »
Ja det kanske vore nåt men känns inte som folk kan använda sådana där lösa tillbehör.

Något jag skulle vilja ha är ett "minikök" som består av kylskåp och gasolplattor ovanför, precis som det är i en husvagn. Det finns ju kök som i länken nedan men jag hittar inget som går på gasol. Jag skulle då kunna ha en sådan där gasol-flaska som jag har till gasol-grillen.
Då skulle man kunna ha nån mindre solpanel till att ladda el-prylar.

Om jag hade ett litet minikök hade jag kunnat ställa det i uthuset. Jag vill ha någon fast inventarie som folk inte tappar i golvet eller råkar föstöra. Att ha lösa gasolplattor inne i huset känns inte som nån bra idé.

https://www.bauhaus.se/minikok-100-cm.html

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Hur ska jag modernisera stugan?
« Svar #6 skrivet: 29 apr-18 kl 18:17 »
Får du för dig att du ska ha gasol, så har jag flera AGA kompositflaskor över om du behöver.

Jag har funderat på en mindre induktionshäll via omformare i min tilltänkta husbuss.

Jag träffade för ett tag sen en som hade flera solceller på taket till sin buss och det var inga problem att köra elspis, tvättmaskin, dammsugare, jätte anläggning med flera TV och stereo mm. sa hon.

Hon sa att även om de drar mycket ström så används de inte så lång tid åt gången och batterierna hinner laddas under resten av tiden.

VS

  • Gäst
SV: Hur ska jag modernisera stugan?
« Svar #7 skrivet: 29 apr-18 kl 18:20 »
Hej,
Jag har en biolite campstove 2 ytterst tveksamt att det skulle passa för ditt ändamål. Angående gasol produkter kolla på sunwind.se

Skogsvilde

  • Inlägg: 16934
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Hur ska jag modernisera stugan?
« Svar #8 skrivet: 29 apr-18 kl 18:33 »
Visst går det att köra kokplatta på solenergi men då måste du dimensionera anläggningen efter det.
Men att ladda mobiltelefoner, platta och köra belysning är inga som helat problem.

Jag skulle för att slippa en del problem göra ett 12v-system och kanske en någon inverter för att kunna driva mindre 220 grejer.
Spis bör vara gas känner jag och där kan man ha massvis med olika lösningar.
Jag hade tex en 2 lågors camingmodell i husbilen med en liten bomb då jag inte ville ha gaskontroll-kravet över mig.

Standard höjningen tar du snabbt igen då stugan blir mer attraktiv att hyra och du kan lätt höja priset.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

rikardn

  • Inlägg: 188
    • Västergötland
SV: Hur ska jag modernisera stugan?
« Svar #9 skrivet: 29 apr-18 kl 18:37 »
De flesta båttillbehör är utformade runt gasol/sprit/el.

https://www.hjertmans.se/produkter/varme-kyla/gasolkok/gasolspisar/dometic-gasolspis-med-diskho-till-vanster

Om det inte finns större solanläggning, så är det nog mer ekonomiskt att köra spis/ugn på gasol. Det är den största förbrukaren förutom varmvatten.

Belysning, tv (finns 12v för tex husvagnar/bil) laddare för 12v->usb.
Kylskåp med kompressor för 12v.

Beror på vilken nivå av standard det är tilltänkt på stugan.

/Rikard

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Hur ska jag modernisera stugan?
« Svar #10 skrivet: 29 apr-18 kl 19:43 »
Tänkte just säga det, kolla efter ett båtpentry, det finns även massvis begagnat, ammoniakdrivna kylskåp kan köras på nästan vilken värmekälla som helst så det är enkelt att ändra ett gassoldrivet kylskåp till någonting annat om man vill.

Alternativt 12V Peltierdrivet, dock slukar de en del el om man vill ha någorlunda effekt.

Tredje alternativ, en enklare inverter (den behöver inte alls vara sinuskompenserande eller ens helvåg om den bara driver kylskåpet) och modifiera en vanlig kompressorkyl och köra den på intervalldrift och ta med ett extra batteri emellanåt för att kompensera solcellerna.


Spis är nemas problem att köra på gas, vad som kan vara litet knivigt är att få till kylskåpet, eftersom man ju inte har någon motor man kan köra på tomgång för att ladda här...
Men, åas en liter gas räcker ganska länge att köra ett kylskåp om man ställer in det korrekt, dock är det en del jobb att få gasoldrivna kylskåp att fungera väl i början utan att det börjar koka, osv...
(Vet en bekant blev så irriterad på det att han kastade ut det på 80 talet när han inte lyckades ställa in det...)
Eldrivna är bara att plugga in och köra.






Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

ensamvarg_17

  • Inlägg: 207
    • Dalarna
SV: Hur ska jag modernisera stugan?
« Svar #11 skrivet: 30 apr-18 kl 09:27 »
Lite länkar ska du få här, wwe.legoelektronik.se sunwind har du redan fått såg jag www.24volt.eu båda dessa länkar säljer solceller, batterier och allt annant som du behöver för att höja dtandarden lite i din stuga. Som flera redan varit inne på så skulle jag ha kört på gasol till spisen och även till ett kylskåp eftersom solen kan lysa med sin frånvaro ibland å ska någon vara där under en hel vecka så hinner dom ju dra ur batterierna på 2 dagar om det är mulet sedan drar de flesta billigare 12v kylskåpen rätt så mycket ström så man måste upp i en prisklass som JAG i alla fall inte vill lägga på ett kylskåp. Om du bor i närheten så kan du ju erbjuda kylklampsbyte en gång om dagen eller liknande till en kylväska eller ett kylskåp som saknar inkoppling mot el.
Vad gäller solceller så säljs det solceller till bra priser på både tradera, ebay och andra ställen på nätet så det är bara att hålla ögonen öppna men snåla inte på batteribanken det är ju den som avgör hur länge man klarar sig utan elverksladdning när det är mulet.

Skickat från min Lenovo K10a40 via Tapatalk

Söker med ljus och lykta efter min andra halva som vill bo i skogen med mig ;-)

olivia.k

  • Inlägg: 1455
    • Jämtland
SV: Hur ska jag modernisera stugan?
« Svar #12 skrivet: 30 apr-18 kl 18:40 »
Tack för era svar, vad tror ni om det här paketet? Kan det räcka? Man kan köpa kylskåp på samma sida men alla kylskåp är så stora, ca 100 liter.

http://www.sunwind.se/product/show/?id=1086&Solcellspaket-200W-Basic

kretslopp

  • Inlägg: 2247
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Hur ska jag modernisera stugan?
« Svar #13 skrivet: 30 apr-18 kl 19:17 »
Något som solvindpaketet, det tror jag blir bra. Gasolspis är nog bästa valet. Men jag vet att det finns diselspis också.
kretslopp

VS

  • Gäst
SV: Hur ska jag modernisera stugan?
« Svar #14 skrivet: 06 maj-18 kl 06:43 »
Tack för era svar, vad tror ni om det här paketet? Kan det räcka? Man kan köpa kylskåp på samma sida men alla kylskåp är så stora, ca 100 liter.

http://www.sunwind.se/product/show/?id=1086&Solcellspaket-200W-Basic

Det är för stor pris belopp för att exempelvis inte innehålla viktiga info så som monokristallin eller polykristallin och vilka typer av batterier osv. Dessutom ingår inte en passande omformare, bara en passande för ditt behov kan kosta över 3000kr då blir slut notan ännu högre. Om jag vore du skulle jag satsa på ett gasoldrivet kylskåp så när det är borta från din behov lista är det lättare och billigare att fixa resten av behovet. Här är en liten kul tips "SolarHome 620"

torbjorn

  • Inlägg: 13743
    • Medelpad
SV: Hur ska jag modernisera stugan?
« Svar #15 skrivet: 06 maj-18 kl 08:21 »
Den sak jag har skrivit många gånger förut i offgrid-trådar förtjänar nog att upprepas ännu en gång.
Nämligen att om man ska bli sin egen elproducent så krävs det stort intresse och förkunskaper för att man ska få till en ändamålsenlig och säker anläggning. Om man chansar eller plockar råd från än här och än där så är risken att det slutar med att man har kastat en massa pengar i sjön och står där med en massa dyra prylar som nätt och jämnt fungerar ihop och kanske dessutom innebär både brand- och personfara.
Man måste ju så att säga vara sin egen både anläggningskonstruktör, inköpschef, driftingenjör, linjemontör och elinspektör.
Ska man komma någon vart med det hela måste man ha bra egen kompetens på området - någon i hushållet som är utbildad elkraftingenjör t ex. Det duger inte med att ha någon mer avlägsen kunnig person i bekantskapskretsen. Och ren hantverksmässig kompetens utan teoretiska kunskaper - t ex en elinstallatör - räcker inte heller.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

378 gäster, 2 användare
javill, von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Så mysig, inspirerande och härlig tidning! Sätter igång en känsla av att allt är möjligt. Vill bli självhushållare nu! I framtiden ska vi ha våran gård och Jag längtar så! Livet kan vara bra underbart och det är värt att kämpa för sin dröm så vi kan leva på riktigt. Inte i samhällets ekorrhjul utan ta tillvara på livet till fullo.
/ Linda

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser