Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tankar,synpunker ideeer om Energitillverkning mm.  (läst 2739 gånger)

_Sir_

  • Gäst
Tankar,synpunker ideeer om Energitillverkning mm.
« skrivet: 30 dec-05 kl 10:04 »
Visst konsumerar vi för mycket energi ! i onödan!! ,
och låt dom som vill leva som på stenålern FÅ göra det.!!

Jag växte upp vid en bäck som drev ett helsamhälle med kraft till
gruvor kvarnar sågverk el mm . När dessa var i drift fanns det
kräftor öring osv. jag gick till kompisen på tuben till kraftverket.
och vi fiskade kräftor varje år ett tjog på 50m bäck=1 sida 2sidor=40 kräftor(svenska)
varje år!! och roligt barn nöje
OCH  det med  kraftverk i samma bäck pararlellt.

Vatten är 800 ggr tyngre än luft det märks när man springer i vattnet ,detta ger bra energiutbyte.
 Peltonturbiner behöver högt  tryck men lite vatten.
 Genomströmningsturbiner mycket vatten liten fallhöjd.
Höjden x vatten flödet=Energin förenklat

Solen lyser inte så starkt i dag.. = 0w/m2 juli en bra dag 500w/m2 men billiga vacumrör finns från kina. och dessa kan värma feb/mars  till sept/okt.

vind kräver öppna ytor hav eller slätter + fronter som skapar skillnader hög/lågtryck=Vind  eller termik en varm dag på slätten.

Att tillverka sin energi själv är ju målet för många

Växer binder solens energi, ved,pellets,spannmål mm
dessa kan förbrännas och värma(och ge el)

själv värmer jag med spannmål 5ton på år/ mot 2,5 olja innan
bytte till nypanna med bra förbränning/verkningsgrad
samt styrning av tilllopps tempratuer till radiatorer(10% troligen för 2500:-)
 Detta ger öppna landskap,co2 neutralt. men det kostar..50tusen
skall köpa ACC tank med solslinga. för att spara under det varma året och bättre för miljön längre gångtider på panna= mindre oförbrändarökgaser vid start..

SÅ till elen igen SPARA först..
vanliga lampor med Ir styrning i gång passage, Låg energi utomhus vid längre lystider..500W halogen på gårdsplan
kan bytas mot 70W Natrium/gul ljus eller Metallhalogen/vitt ljus
under diskbänken lite snyggt Led ljus
alla lampor förbrukar energi =värme+ljus
med det kostar att spara,med ger pengar på sikt..

Prova att googla och yaooa  ex.wind-,wather-,mills,turbine,rotor
ger massa beskrivningar på saler som kan driva en generator

Savonious  Rotor är intressant som vind kraft ocm man gillar att svetsa lite och  ström när det blåser

vattnet  ger bäst så ett vattenhjul eller en enkel turbin om man har en bäck..
 
värt att tänka på att om jänkarna skulle byta sina jeepar mot nya japanare och andra småbilar skulle dom klara sig på din egna olja som dom har..ock att vi förbrukar mer energi för kylning än till uppvärmning...../samt att om dessa vindkraftverk stör utsikten och sänker taxvärdet..är väl det bra för jag vill hellre ha
el och lågskatt ../_Sir_
« Senast ändrad: 30 dec-05 kl 10:05 av _Sir_ »

Zigge

  • Inlägg: 601
    • 24volt.eu
Härligt!
« Svar #1 skrivet: 30 dec-05 kl 14:54 »
Det där med vattenhjul gillar jag. Många tror att vattenhjulen tillhör forntiden, men faktum är att de är det enda alternativet vid låg fallhöjd och begränsat djup och det är ju så de flesta av våra bäckar och åar ser ut. Dessutom kan man köra dem utan tuber och dammbyggnader och utan att påverka naturen, eller livet i vattnet.

En vanföreställning är att vattenhjul är ineffektiva och har en verkningsgrad runt 20%. Detta stämmer för de gamla paddelhjulen, men redan på 1820-talet nådde Poncelet´s underfallshjul en verkningsgrad runt 65 %. Med dagens förfining av Zuppinger-hjulen når man upp i 75 procents verkningsgrad och med överfallshjul över 80%, vilket inte ligger så himla långt efter moderna turbiner, som pelton, kaplan, m.fl. (vilkas syfte är att klara vår elförsörjning vid storskalig drift). Bland många hembyggare har turgo- och bankiturbinerna blivit populära, men då är vi där igen, det behövs fallhöjd, tuber och betydligt mer avancerad teknik.

Här är mitt vattenhjul, vilket jag i och för sig håller på att bygga om hemma i lägenheten nu under vintern, för högre verkningsgrad, 60-75% istället för 20%. 2,5 kWh/dygn räknar jag med och det räcker bra för en sommarstuga med TV, kyl, lampor i rummen och en kaffebryggare. Vad mer behöver man?  :D

http://hem.passagen.se/publikmagneten



 


Dela detta:

* Inloggade just nu

360 gäster, 2 användare
LimJans, Nell

* Forum

* Om tidningen Åter



- Verkar vara en mycket användbar tidning!
/Marcus

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser