Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Trillingår i år???  (läst 2668 gånger)

Balbina

  • Inlägg: 957
    • -
Trillingår i år???
« skrivet: 12 apr-07 kl 19:16 »
Nu har den tredje kullen med dvärgisar kommit. Allt gick bara bra och bebisarna var pigga. Men det blev trillingar Viilket aldrig är bra på dvärgisar. En dunderstor kille, en supersöt liten kille och en mini, mini,mini liten tös (tror inte hon kommer att klara natten ens :-\).
Detta var andra kullen med trillingar av tre kullar och det ska vara ganska ovanligt med trillingar på  dvärgisar. Någon som vet om det varma vädret har haft någon påverkan.

ella04

  • Inlägg: 54
    • Uppland
Re:Trillingår i år???
« Svar #1 skrivet: 13 apr-07 kl 15:55 »
hur har de gått med,,dom tre killingarna..

Balbina

  • Inlägg: 957
    • -
Re:Trillingår i år???
« Svar #2 skrivet: 14 apr-07 kl 00:21 »
Pojkarna mår bara bra. De är jättefina.
lilltösen har börjat äta och får mat så fort hon piper. Men hon är usligt liten.
Skickar med en bild. Tagen igår när de var ca. sex timmar. Till vänster står lilltösen och till höger en av killarna. Han är liten och då ser ni hur pyttig lilltösen är  :-\

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
Re:Trillingår i år???
« Svar #3 skrivet: 14 apr-07 kl 04:46 »
Jaja, men hon ser ju ut att tycka att livet är värt att leva i alla fall!  Faktiskt att hon ser riktigt nöjd ut.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Anette Ö

  • Inlägg: 612
  • Livet blir inte alltid som man tänkt sig..
    • Närke
Re:Trillingår i år???
« Svar #4 skrivet: 14 apr-07 kl 10:50 »
Hejsan. Vad kul att se att det går bra för dig med trillingar och allt. Vår Hjördis fick trillingar men stötte bort den ena som i sin tur blev adopterad av Hare i stället. Håller tummarna för att det ska gå bra för dig med trillingar och allt. Jag tycker att jag läst väldigt mycke tråkigheter om just dvärgetter och killingar i år, någon "oturs sjuka" som går kanske ???
Hur många dvärgetter har du då? Vi har beslutat oss för att våra getter ska få vila nästa år och att vi i stället ska köpa en brun och en vit getkilling i år. Är det nått du har till salu kanske, eller vet du någon som har?
Hälsningar Anette
Följande 2-benta och 4-benta betydelsefulla varelser finns i mitt liv: Sju barn, ett barnbarn, en svärson, en svärdotter, min älskade pappa 2 katter och en hund.

Balbina

  • Inlägg: 957
    • -
Re:Trillingår i år???
« Svar #5 skrivet: 14 apr-07 kl 12:35 »
Med killingarna är det totalt 14 getter varav 12 dvärgar och fyra damer i avel. Jag har två supersöta tjejer till salu gråsvarta med vita tecken. kanonfina.
Själv ska jag byta ut några av mina damer och letar efter getter som är ljus caramell - beige. Har en kontakt som ev. har killingar i olika bruna nyanser men tänker vara så girig så jag kikar först innan jag lämnar kontakten vidare  :-[

Trollmor: Hon har artat sig riktigt bra och jag tror hon kan bli en mysig sällskapsget när hon blir stor... hrrm.. större, hon blir nog aldrig normalstor.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
Re:Trillingår i år???
« Svar #6 skrivet: 15 apr-07 kl 06:21 »
Trollmor: Hon har artat sig riktigt bra och jag tror hon kan bli en mysig sällskapsget när hon blir stor... hrrm.. större, hon blir nog aldrig normalstor.
Säg inte det.  Får hon bara näring så borde hon kunna växa till sin "genetiska" storlek.  Även om det kan ta lite längre tid.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Balbina

  • Inlägg: 957
    • -
Re:Trillingår i år???
« Svar #7 skrivet: 15 apr-07 kl 19:16 »
Säg inte det.  Får hon bara näring så borde hon kunna växa till sin "genetiska" storlek.  Även om det kan ta lite längre tid.


Tror du hon kan komma att bli ok och ta ungar på sedan?
Hon är nämligen fruktansvärt söt. Och med bra benstomme annars.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
Re:Trillingår i år???
« Svar #8 skrivet: 15 apr-07 kl 19:22 »
Ja, nu gäller ju mina erfarenheter lantras, och vi har ju märkt att det kan vara skillnad, men när jag fick en sån där liten en, det hände att de vägde under kilot, så brukade jag försöka få henne att fylla två år själv innan hon killade.  Då fick hon två somrar på sig att växa.  På vintern växer de ju inte speciellt mycket.

Du kan väl se hur hon artar sig, och bestämma senare om Du ska betäcka henne eller inte?

PS I den mångomtalade Mackenzies bok finns en bild på en söt ung get, och biildtexten lyder i översättning:  "Hon är en ljuvlig påminnelse om att uppfödarens uppgift är att bygga upp ben, inte kött."
« Senast ändrad: 15 apr-07 kl 19:26 av Trollmor »
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Balbina

  • Inlägg: 957
    • -
Re:Trillingår i år???
« Svar #9 skrivet: 19 apr-07 kl 12:45 »
Min mini dog igår morse. :'( Saknar henne så.
Ginetta mamma älskar dig för alltid  :-*

Anette Ö

  • Inlägg: 612
  • Livet blir inte alltid som man tänkt sig..
    • Närke
Re:Trillingår i år???
« Svar #10 skrivet: 19 apr-07 kl 17:16 »
Sänder en kram till dig. Jag vet vad saknad av killing är :'(
anette
Följande 2-benta och 4-benta betydelsefulla varelser finns i mitt liv: Sju barn, ett barnbarn, en svärson, en svärdotter, min älskade pappa 2 katter och en hund.

Torptomten

  • Inlägg: 916
  • Ljuset lyser i mörkret ...
    • -
Re:Trillingår i år???
« Svar #11 skrivet: 19 apr-07 kl 20:51 »
Hur gör Du med stödmjölk(extra mjölk i flaska) till trillingarna och särskilt den lilla? Har Du gett killingarna fri tillgång till helt Havre (fast ännu nosar de väl bara på det)?
Vill gärna veta och lära av Din erfarenhet även om vi har olika getter?

Lycka till!!!
PS:
 Har Du möjlighet att ge "mor och getingarna" några knippen blåbärsris?
Djurägare, medmänniska på landsbygden och en liten del av den oändliga Skapelsen.

Motto: Ora et Labora!

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
Re:Trillingår i år???
« Svar #12 skrivet: 20 apr-07 kl 21:19 »
 :'(  Igen.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Balbina

  • Inlägg: 957
    • -
Re:Trillingår i år???
« Svar #13 skrivet: 21 apr-07 kl 21:19 »
Hur gör Du med stödmjölk(extra mjölk i flaska) till trillingarna och särskilt den lilla? Har Du gett killingarna fri tillgång till helt Havre (fast ännu nosar de väl bara på det)?
Vill gärna veta och lära av Din erfarenhet även om vi har olika getter?

Lycka till!!!
PS:
 Har Du möjlighet att ge "mor och getingarna" några knippen blåbärsris?

Den lilla tog jag från mamman och hade henne inne, hon fick mat i flaska (mjölkade ur geten åt henne) så ofta hon pep. Sedan föredrar jag att använda mjölkbaren då jag tror att fri tillgång mår de bäst av.
Trillingar på dvärgar ska man alltid stödmata då de inte själva klarar tre. men oftast stöter de ju bort en av dem så det blir matning ändå...

mina getter brukar aldrig få kraftfoder. det rekommenderas inte till dvärgar Riskerna att de växer för fort och blir för stora är alldeles för stora. det är bara magra djur eller verkligt små killingar som får extra. fri tillgång på hö (helst halminblandat) är det bästa och mina djur är aldrig magra så de mår bra av utfodringen. OBS att jag har ett mycket fint hö med bra analysvärden.
Njae jag tror inte här finns blåbärsris (de gillar tydligen inte kalk) eller tallris (förutom tallen i trädgården men den ka minnsann inga getter käka på  >:( ) så det får de inget av. Vad är blåbärsriset bra för??? Med löv eller bara grenarna? Funderade på att plantera amerikanska buskblåbär men marken här visad sig innehålla alldeles för mycket kalk  :(
« Senast ändrad: 21 apr-07 kl 21:21 av Gôskottan farm aka. Balbina »

Torptomten

  • Inlägg: 916
  • Ljuset lyser i mörkret ...
    • -
Re:Trillingår i år???
« Svar #14 skrivet: 26 apr-07 kl 09:26 »
Jo, nog är det så att både tall och i synnerhet blåbär föredrar lite surare jordar. Blåbärsriset är 1) gott, ja- jättegott. Det innhåller det mesta i näringsväg och även ämnen som stärker imunförsvaret. Om getterna får kan de även dra upp blåbärsrisets
rötter för de "är oxå så mummsiga". Det verkar på mina getter som att det stimmulerar aptiten oxå på grovfoder.

// Egentligen fel ämne men ändå. Kan Du inte göra en våtbädd och  fylla den med 2 delar torvmull, en del sand - ganska finkornig och en del kompostjord till blåbären? Fast det är mycket jobb!
Djurägare, medmänniska på landsbygden och en liten del av den oändliga Skapelsen.

Motto: Ora et Labora!

 

Balbina

  • Inlägg: 957
    • -
Re:Trillingår i år???
« Svar #15 skrivet: 26 apr-07 kl 11:20 »
Jo, nog är det så att både tall och i synnerhet blåbär föredrar lite surare jordar. Blåbärsriset är 1) gott, ja- jättegott. Det innhåller det mesta i näringsväg och även ämnen som stärker imunförsvaret. Om getterna får kan de även dra upp blåbärsrisets
rötter för de "är oxå så mummsiga". Det verkar på mina getter som att det stimmulerar aptiten oxå på grovfoder.

// Egentligen fel ämne men ändå. Kan Du inte göra en våtbädd och  fylla den med 2 delar torvmull, en del sand - ganska finkornig och en del kompostjord till blåbären? Fast det är mycket jobb!

jodå, jag har på G att plantera Amerikanska buskblåbär i Trädgården. Blir en del grävande och byte av jord. kommer gräva ner antingen en större tunna med sand och småhål i botten eller gräva en grop och lägga någon typ av markmatta i botten och på med rätt jord uppepå. Lutar mest mot en tunna faktiskt. ättare att byta jord och så vid behov..


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

* Forum

* Om tidningen Åter



- Otroligt mycket läsvärda artiklar. Jag väntar alltid med spänning på nästa nummer, en otroligt bra tidning!
/ Pia Elldalen

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser