Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Gotlandsfår eller Gutefår?  (läst 3781 gånger)

Skogsra

  • Inlägg: 96
  • Lev med naturen.
    • Småland
Gotlandsfår eller Gutefår?
« skrivet: 04 feb-07 kl 13:10 »
Vi funderar på att skaffa får. :D Har precis beställt Erik Sjödins fårbok. De raser vi har pratat om är Gutefår och Gotlandsfår. Har tänkt att ha 4 st tackor, eventuellt något lamm. Hur är det med får, vill dom gärna ha lamm varje år? Måste man ha en bagge? Hur är Gutefårets ull jämfört med Gotlandsfåret? Vilket staket rekommenderas? Vi vill ha fåren för ull, skinn och sällskap.
Har mark runt huset, mestadels skogsmark. Men på ett ungefär: hur mycket mark behövs för 4 st får?
Det mesta kanske jag kan läsa mig till i boken. Men kul att få lite kontakt med fårägare.  :)

/Emelie  

leifhh

  • Gäst
Re:Gotlandsfår eller Gutefår?
« Svar #1 skrivet: 04 feb-07 kl 14:16 »
Personligen så tycker jag att man skall gå på individer inte raser när man pratar om så små flockar som 4 tackor..... Testa 2 gutar och 2 gotlandsfår och se vilka individer du trivs bäst med. Låt dem få en omgång lamm och behåll djur efter de tackor du trivs bäst med. Slakta av de djur som blir för många i förhållande till den mängd du vill ha....

Jag har just nu halvgutar och renrasiga gotlandsfår (och lite andra blandningar), de 6 tackor jag har har jag behållit pga deras individuella egenskaper. Det är den fårhållning jag trivs med just nu. Kanske agerar jag annorlunda framigent men ännu så länge passar den mig. Pälsen är betydligt mycket lenare och mjukare på pälsfåren, men jag gillar fläckigheten hos många gutar....

Stängsel.... Jag skulle köra fårnät nästa gång med, men det är personligt vad man trivs med (och vad djuren accepterar).

Men som sagt det är min personliga syn på fårhållning. Du får nog nästan lika många svar som fårägare skulle jag tro  ;)


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

565 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- En tidning med djupa rötter.
/Margit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser