Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  "Tillverka" ruvhöna (kycklingar kläckta)  (läst 6045 gånger)

Träsktrollet

  • Inlägg: 560
    • -
SV: "Tillverka" ruvhöna
« Svar #20 skrivet: 28 jul-09 kl 14:12 »
Du behöver nog inte tänka på kylan. Min granne upptäckte endag, mitt i kalla vintern, att en av hennes hönor kom fram sprinades med ett gäng kycklingar. Så kylan bör inte vara några problem;D

Tack då vet jag  :D Men man gruvar sig alltid... Hur många kycklingkullar man än har varit med om  :-[  Hönsmamma som man är ::)
Har hönsraserna:
Appenzeller Spetshättad, Svarthöns och Isbar/Lohmanblandras.

Träsktrollet

  • Inlägg: 560
    • -
SV: "Tillverka" ruvhöna
« Svar #21 skrivet: 09 aug-09 kl 14:53 »
Gissa vad jag hittade i morse... Jag kan knappt tro det :o
En liten grå kyckling och hon har flera ägg som det är hål i!
Vilken känsla, mycket roligare än maskin kläckning ;D
Har hönsraserna:
Appenzeller Spetshättad, Svarthöns och Isbar/Lohmanblandras.

Gamina

  • Inlägg: 914
SV: "Tillverka" ruvhöna
« Svar #22 skrivet: 16 aug-09 kl 22:10 »
Träsktrollet vilken vacker höna  :)

Jag puttar tråden för att tala om att min unga dam som la sitt första ägg den 1 juli idag har lagt sig att ruva, frivilligt. Hon har just nu 4 ägg men jag ska åka ut imorgon och lägga dit minst 1 till. Tyvärr har jag bara ett ägg från min andra höna eftersom hon har börjat rugga något rent otroligt. Stackarn har svårt med balansen eftersom hon tappat nästan alla sina stjärtfjädrar. Hoppas att det enda ägg jag har från henne lever (drygt 2 veckor gammalt) och att det är en höna. Håll tummarna för mig och min lilla höna :)
Genbank för Gotlandshöns

Träsktrollet

  • Inlägg: 560
    • -
SV: "Tillverka" ruvhöna
« Svar #23 skrivet: 16 aug-09 kl 22:37 »
Grattis!!!
Önskar dig och dina hönor all lycka :D
Tyvärr så dog kycklingan som är på bilden här ovanför :-\
Men hon har 4 kycklingar nu ;D

Lägg gärna upp någon bild på dina sötingar ;)
Har hönsraserna:
Appenzeller Spetshättad, Svarthöns och Isbar/Lohmanblandras.

Gamina

  • Inlägg: 914
SV: "Tillverka" ruvhöna
« Svar #24 skrivet: 17 aug-09 kl 08:34 »
Damen låg i morse också. Hon knorrade argt då jag kom och störde henne ;D. Det blev tre ägg till som jag gav henne 1 från den äldre hönan och två av hennes egna, hon har nu 7 ägg och ett redägg (som ska bort snarast).
Det tråkiga i situationen är att det är den äldre hönan jag vill ha flest kycklingar ifrån eftersom hon inte är släkt med de andra djuren. Funderar på att chansa med de ägg jag försökte få den äldre damen att ruva på tidigare har av någon anledning sparat dem. De har legat under höna ett tag och är ganska gammla men lyser jag dem om några dagar kan det väl inte skada? Jag får givetvis räkna ut när jag ska lägga under dem så jag får kläckning samtidigt ifall de, mot förmodan, lever.
Genbank för Gotlandshöns

Träsktrollet

  • Inlägg: 560
    • -
SV: "Tillverka" ruvhöna
« Svar #25 skrivet: 17 aug-09 kl 08:50 »
Det är värt att prova med de äldre äggen :D
Lys dem bara efter ca 7 dagar så får du se om det ger något.
Förhoppningsvis kommer nog din höna att ruva även nästa år ;)
Då kanske du har fler ägg av den äldre hönan :)
Har hönsraserna:
Appenzeller Spetshättad, Svarthöns och Isbar/Lohmanblandras.

Amanda

  • Inlägg: 444
  • Djuren är åtminstone mänskliga!
    • Västmanland
SV: "Tillverka" ruvhöna
« Svar #26 skrivet: 24 aug-09 kl 23:16 »
Skaffa en hedemorahöna vetja  ;)

Genbank i lantrasen Hedemorahöns sedan 1992. Umgås dagligen med mina 'Lyckliga Hönor' och deras småttingar.

Amanda

  • Inlägg: 444
  • Djuren är åtminstone mänskliga!
    • Västmanland
SV: "Tillverka" ruvhöna
« Svar #27 skrivet: 24 aug-09 kl 23:20 »
Jag får göra som jag nyss gjort,,, för jag kan inte lägga in bilder hur jag än försöker, hahaaa, men jag är väl stendum antagligen  >:( :(
Varför kan alla utom jag??? Har aldrig lyckats här på alternativ!!!!
Genbank i lantrasen Hedemorahöns sedan 1992. Umgås dagligen med mina 'Lyckliga Hönor' och deras småttingar.

Träsktrollet

  • Inlägg: 560
    • -
SV: "Tillverka" ruvhöna
« Svar #28 skrivet: 25 aug-09 kl 10:11 »
Jag har oxå haft problem, men jag har lärt mig att jag kan öppna bilden i "paint" (genom Windows fotogalleri, hos mig...) och sen ändra bilden genom att gå in i "bild" i verktygsfältet och sen går jag in på "Ändra storlek/snedställ". Där skriver jag i "40" i ändra storlek både lodrätt och vågrätt i %.
Sen sparar du bara bilden...
När man öppnar den i "paint" minskas den ner så att den går att lägga in i ett inlägg  ;)

Hoppas att du förstår... ::)

Babbla och gorma kan jag iaf ;)
Har hönsraserna:
Appenzeller Spetshättad, Svarthöns och Isbar/Lohmanblandras.

Amanda

  • Inlägg: 444
  • Djuren är åtminstone mänskliga!
    • Västmanland
SV: "Tillverka" ruvhöna
« Svar #29 skrivet: 25 aug-09 kl 11:20 »
Provar väl igen då  8)
Genbank i lantrasen Hedemorahöns sedan 1992. Umgås dagligen med mina 'Lyckliga Hönor' och deras småttingar.

Amanda

  • Inlägg: 444
  • Djuren är åtminstone mänskliga!
    • Västmanland
SV: "Tillverka" ruvhöna
« Svar #30 skrivet: 25 aug-09 kl 11:24 »
Jahaa, nu fick jag till det  :o men för stora bilder  :( och förhandsgranskningen fungerade inte  ??? så det blev att skicka lite "grisen i säcken".

Men vad jag menar är, att hedemoror är ena riktiga ruvmadamer,,, nästan i överkant  ;)
Genbank i lantrasen Hedemorahöns sedan 1992. Umgås dagligen med mina 'Lyckliga Hönor' och deras småttingar.

Gamina

  • Inlägg: 914
SV: "Tillverka" ruvhöna
« Svar #31 skrivet: 25 aug-09 kl 11:30 »
Nu har jag ju en höna som har börjat ruva. Damen ligger dock inte på sina ägg som alla andras hönor gör utan min lilla tjej trycker in huvudet längst in i redet och har stjärten ut genom öppningen  ??? Jaja det viktigaste är att hon är lycklig och hon är överkär i sina ägg.
Angående byte av ras så jag har två (2) hönor och oavsett vilken ras man har så kan man råka ut för att de två hönorna skulle kunna vara ruvningsovilliga. Bland Gotlandshönsen är det 30-40% som ruvar så det är inte alls omöjligt att man inte har någon ruvhöna om det bara är två stycken.

Angående de äldre äggen verkar tyvärr alla vara döda men de får ligga några dagar till för jag tyckte det var svårt att se något även på de nya äggen. Vet inte om jag hade för svag lampa eller för ljust runtomkring. Kröp in i hästens box (torvbädd) utan fönster men ytterdörren stod öppen och det var sol ute.
Genbank för Gotlandshöns

Träsktrollet

  • Inlägg: 560
    • -
SV: "Tillverka" ruvhöna
« Svar #32 skrivet: 25 aug-09 kl 11:57 »
Prova lämna dem kvar... Det är riktigt svårt att lysa ägg, så det kan vara något i dem  :)

Håller tummarna :D
Har hönsraserna:
Appenzeller Spetshättad, Svarthöns och Isbar/Lohmanblandras.

Träsktrollet

  • Inlägg: 560
    • -
SV: "Tillverka" ruvhöna
« Svar #33 skrivet: 25 aug-09 kl 12:00 »
Va fina höns du har Amanda :)
Fina bilder oxå ;)
Har hönsraserna:
Appenzeller Spetshättad, Svarthöns och Isbar/Lohmanblandras.

Gamina

  • Inlägg: 914
SV: "Tillverka" ruvhöna
« Svar #34 skrivet: 29 aug-09 kl 12:40 »
Idag fick jag en trevlig överaskning. Damen gick ut och åt medans jag var där så jag passade på att låna de fyra gammla äggen av henne + ett "nytt" som jämförelse. Ett av de gammla äggen lever ser det ut som :D. Jag gick faktiskt in och lånade det sista ägget från den hönan för att kolla så jag inte blandat ihop dem men det levde det också. Om allt går som det ska så får jag två kycklingar efter den obesläktade hönan. Nu är det bara att hoppas på att det är hönor.
Det ser så roligt ut hos dem nu. Mina höns brukar alltid vara ute men nu ligger den äldre hönan bredvid redet och tuppen framför redet stora delar av dagen.
"Bara" en vecka kvar till kläckning nu, det känns som en evighet :P.
Genbank för Gotlandshöns

Träsktrollet

  • Inlägg: 560
    • -
SV: "Tillverka" ruvhöna
« Svar #35 skrivet: 29 aug-09 kl 13:08 »
HURRA!!!  :D
Gud vad roligt att det lever i de "äldre" äggen :)
Tiden brukar gå sakta när man väntar ::)

I natt har det kläcks 3 st faverolle och 3 st blandiskycklingar i min kläckare ;)
Var bara tvungen att berätta det...  :)
Har hönsraserna:
Appenzeller Spetshättad, Svarthöns och Isbar/Lohmanblandras.

Gamina

  • Inlägg: 914
SV: "Tillverka" ruvhöna
« Svar #36 skrivet: 29 aug-09 kl 13:45 »
Grattis till kläckningen :)
Genbank för Gotlandshöns

Gamina

  • Inlägg: 914
SV: "Tillverka" ruvhöna
« Svar #37 skrivet: 06 sep-09 kl 17:07 »
Inatt började kläckningen  ;D
Tyvärr tänkte jag mig inte för igår så jag flyttade inte hönan till ett eget krypin. Det betydde att jag strax efter 10 fick ett SMS där det stod. "Det har blvit kycklingar men en är död". Jag skyndade mig ut i bilen och åkte ut till dem. En var mycket riktigt död :'( och en annan var på god väg. Den var hackad bakom ögonen och totalt nerkyld men jag värmde liv i den och stoppade in den under hönan. Lite orolig var jag för synen eftersom den blundade men några timmar senare så hade den bara ett par små torkade blodfläckar i ögonvrårna och tittade fram ur fjädrarna med pigga ögon :D.
När jag åkte ifrån dem nyss så var det 5 kläckta+ den döda så det kan bli 3 till. Hönan ligger kvar på äggen trots sin låga ålder och pratar konstant med sina små. Hon har äntligen börjat fösvara dem lite också. Tidigare har jag kunnat plocka ägg från henne och hon har bara knorrat lite men när jag skulle stoppa in kycklingen under henne så hackade hon mig lite försiktigt på handen (jag skyddade kycklingen).
Genbank för Gotlandshöns

Rakadero

  • Inlägg: 3188
    • Västergötland
    • Reflections of Rachel
SV: "Tillverka" ruvhöna (kycklingar kläckta)
« Svar #38 skrivet: 06 sep-09 kl 21:20 »
Det var inte hönan själv som pickat kycklingarna då? Det gjorde min australorp första gången hon fick kycklingar, andra gången hon ruvade fattade hon bättre.
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

Gamina

  • Inlägg: 914
SV: "Tillverka" ruvhöna (kycklingar kläckta)
« Svar #39 skrivet: 06 sep-09 kl 21:32 »
Jag tror inte det. Hon har inte visat några aggresiva tendenser sedan jag köpte henne. Den döda kyckklingen låg dessutom ungefär 1 m från redet. Den skadade låg något närmare. Sedan jag flyttade henne har ingen mer blivit skadad.
Jag tror att antingen tuppen eller den andra hönan har funderat på vad det är de sett och pickat på det för att undersöka det och träffat på ett fatalt ställe. En kyckling smet sedan ut ur buren eftersom jag slarvat med att stänga till den och då hade de inte gett sig på den så jag hoppas på att ifall de får bo bakom nät en vecka så ska det gå bra sedan (viket även är praktiskt ur fodersynpunkt). Min förra kull rymde ur buren efter 1 vecka och då gick det bra men då fanns inte tuppen där utan han kom när de var 3 veckor men visade inte några aggresiva tendenser då .
Genbank för Gotlandshöns


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

498 gäster, 4 användare (2 dolda)
fylgja, Knudan

* Forum

* Om tidningen Åter



- Bästa tidningen!
/Gabriella S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser