Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  altan på marken  (läst 1515 gånger)

Akuma no Kuro

  • Inlägg: 47
    • -
altan på marken
« skrivet: 11 jan-19 kl 21:44 »
Funderar att gå bakom min mors rygg lite grann och bygga altan på nedervåningen av lägenheten. vi har full tillåtelse att göra detta då andra har gjort det, så länge den inte sticker ut utanför balkongen. vilket den inte kommer att göra. Är bara jag som utnyttjar altandörren och vill höja min tillvaro lite grann xD
hursomhelst. Jag har aldrig byggt altan så vad ska man tänka på om det nu blir av. Altanen blir som mins 3x 1,5 meter och som mest 6x 1,5 meter. vi har marksten där nu så funderar på om man kan lägga direkt på dem eller ska man ha nåt i mellan? vilket sorts virke ska man använda sig av? ska/ kan man måla altanen typ med lasyrfärg.

Akuma no Kuro

  • Inlägg: 47
    • -
SV: altan på marken
« Svar #1 skrivet: 12 jan-19 kl 02:32 »
är nåt i den här stilen jag vill bygga

xlab

  • Gäst
SV: altan på marken
« Svar #2 skrivet: 12 jan-19 kl 10:06 »
du kan anv tryckt virke för att bygga upp till rätt höjd och sen lägga ut bärlinor med mellan rum på 600 mm och fästa dom med balkskor och sen spika trall

Akuma no Kuro

  • Inlägg: 47
    • -
SV: altan på marken
« Svar #3 skrivet: 12 jan-19 kl 20:59 »
du kan anv tryckt virke för att bygga upp till rätt höjd och sen lägga ut bärlinor med mellan rum på 600 mm och fästa dom med balkskor och sen spika trall
vad är bärlinor?

Postat med Alternativ.nu´s app


Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: altan på marken
« Svar #4 skrivet: 12 jan-19 kl 21:14 »
Hur högt vill du ha upp altanen från marken? Skall den ligga direkt på markstenen eller vill du ha den upphöjd som på bilden?

 

Akuma no Kuro

  • Inlägg: 47
    • -
SV: altan på marken
« Svar #5 skrivet: 12 jan-19 kl 22:57 »
Hur högt vill du ha upp altanen från marken? Skall den ligga direkt på markstenen eller vill du ha den upphöjd som på bilden?
själva stommen vill jag ha direkt på markstenen och själva altanen upp till altandörren(46cm från markstenen)

Postat med Alternativ.nu´s app


Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: altan på marken
« Svar #6 skrivet: 12 jan-19 kl 23:47 »
I såna fall skulle jag nog köpa några lecablock att ställa regelstommen på, bärlinorna. Om man köper byggmax block som är 9x19x58cm och knäcker dom på mitten och lägger ena biten ned och ställer den andra uppepå så blir det 28cm. På det tryckimpregnerade reglar 45x145cm så är du på 42,5cm. Då blir det lagom när du får på 22 eller 28mm trall

Palle500

  • Inlägg: 116
SV: altan på marken
« Svar #7 skrivet: 13 jan-19 kl 01:04 »
Tycker du skall titta tex på denna video från Byggmax hur man bygger en altan. Sen åker till Byggmax och har med dig måtten på uteplatsen och några bilder i mobilen. Sen är det på G.
https://youtu.be/nrqY_f4AP9s

,

xlab

  • Gäst
SV: altan på marken
« Svar #8 skrivet: 13 jan-19 kl 16:27 »
vad är bärlinor?

Postat med Alternativ.nu´s app


Bärlina är den delen du kommer att spika/skruva trallen på (Trallen är golvet)
O = stolpe
I = bärlina
- = trall

O---O
I ----I
I-----I
O----O
I-----I
I-----I
O----O

Vet inte om detta hjälper men hoppas det, men lite taskig konstnärlig förmåga så är det ungefär det skall se ut

malarmaster

  • Inlägg: 5256
    • Småland
SV: altan på marken
« Svar #9 skrivet: 13 jan-19 kl 19:45 »
digitaliserat? ettor o nollor?

Palle500

  • Inlägg: 116
SV: altan på marken
« Svar #10 skrivet: 13 jan-19 kl 20:18 »
Lite fel där xlab.
Bärlinorna håller bjälklaget som man skruvar trallen på.
Ett tips till TS sök på nätet du hittar precis hur du skall göra och då är alla ettor o nollar på rätt plats.

xlab

  • Gäst
SV: altan på marken
« Svar #11 skrivet: 15 jan-19 kl 09:25 »
digitaliserat? ettor o nollor?

dålig fantasi

xlab

  • Gäst
SV: altan på marken
« Svar #12 skrivet: 15 jan-19 kl 09:27 »
Lite fel där xlab.
Bärlinorna håller bjälklaget som man skruvar trallen på.
Ett tips till TS sök på nätet du hittar precis hur du skall göra och då är alla ettor o nollar på rätt plats.

om man vill slösa med virke så kan man ju göra så. jag gör så här och det blir stabilt så

xlab

  • Gäst
SV: altan på marken
« Svar #13 skrivet: 15 jan-19 kl 09:48 »
digitaliserat? ettor o nollor?

varning för barn!

Palle500

  • Inlägg: 116
SV: altan på marken
« Svar #14 skrivet: 15 jan-19 kl 23:22 »
varning för barn!
Varning för byggfusk


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

837 gäster, 3 användare (2 dolda)
von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Bästa tidning jag någonsin har läst!
/Jeya M

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser