Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  en sund bank? finns den?  (läst 14451 gånger)

pappi747

  • Inlägg: 397
    • Blekinge
en sund bank? finns den?
« skrivet: 25 nov-08 kl 19:25 »
Jag skulle vilja byta till en bank som endast ägnar sig åt det en bank traditionellt ska ägna sig åt, alltså att låna in till ränta x och låna ut till ränta Y och leva på mellanskillnaden..
Alltså inget säljsnack om fonder och pensionssparande och inga utsvävningar på börsen som vi sen får hjälpa dom ur.. inte heller absurda bonusar till styrelsen eller abnorma tillväxtplaner som kräver att banken lånar ut till osunda projekt med höga kreditrisker..

Finns en sådan gammal hederlig bank? Vad heter den isåfall, jag vill byta!!

bokmalen

  • Inlägg: 56
SV: en sund bank? finns den?
« Svar #1 skrivet: 25 nov-08 kl 20:12 »
Den sundast bank som jag har hittat är JAK. Det är en ekonomisk förening som funnits i en massa år och blivit medlemsbank för ett par år sedan.
Eftersom de inte betalar ut någon ränta på pengar du har innestående vet jag inte om det är rätt sorts bank för dej.
Ring dem och fråga om en folder eller nåt som kan presentera dem och deras idé. Tel nr 0500-464500.
De har aldrig behövt statligt stöd, den enda banken i Sverige som haft torrt på fötterna? :)
Den som aldrig gör något fel, den gör inte mycket annat heller.

jojjo

  • Inlägg: 1
SV: en sund bank? finns den?
« Svar #2 skrivet: 26 nov-08 kl 17:12 »
Titta på ekobanken.

trädman

  • Inlägg: 1272
SV: en sund bank? finns den?
« Svar #3 skrivet: 27 nov-08 kl 23:50 »
Vissa av de fristående sparbankerna och landshypotek

pappi747

  • Inlägg: 397
    • Blekinge
SV: en sund bank? finns den?
« Svar #4 skrivet: 28 nov-08 kl 16:04 »
tack för tipsen! Jag har hittills bara hunnit kolla upp ekobanken. Address "Järna" fick mig att ana Antroposofisk inblandning vilket visade sig stämma. Dock fann jag inga länkar från Ekobankens sida, vill dom frigöra sig från kopplingen månne? Annars verkar det vara en mycket sund och transparent verksamhet...

alltså inget fel alls på antroposofi och dess anhängare, dock lite för mycket "dansa på en äng med blommor i håret"-stuk för min smak...

take

  • Inlägg: 4823
    • Östergötland
    • De Klomp
SV: en sund bank? finns den?
« Svar #5 skrivet: 28 nov-08 kl 18:33 »
Ekobanken är en frontend för antroposofin, ja. Därmed utesluten för min del.

Riktiga sparbanker tycker jag är ganska sympatiskt, där vinster stannar inom den lokala sparbanken och används för regionens bästa. Det finns inte många kvar, men kanske någon nära dig.

Annars finns ju de ömsesidiga försäkringsbolag med bankverksamhet, typ länsförsäkringar, som ägs av försäkringstagarna.
Jag undrar hur livet är på vänstersidan av klockkurvan?

Neiklot

  • Gäst
SV: en sund bank? finns den?
« Svar #6 skrivet: 30 nov-08 kl 10:39 »
En annan fråga där: Jak-banken, kan man använda den som en vanlig "lönebank" för lönekonto och sådant också? Eller är det enbart för spara/låna?

bokmalen

  • Inlägg: 56
SV: en sund bank? finns den?
« Svar #7 skrivet: 30 nov-08 kl 20:50 »
På den tiden då jag lade upp mina lån, kunde man inte det. I medlemstidningen har lönekonto - med eller utan kort -  diskuterats flitigt i flera års tid för önskemål finns även bland medlemmarna. Men hur landet ligger just nu, det vet inte jag. Ring! De är jättetrevliga!
Den som aldrig gör något fel, den gör inte mycket annat heller.

Nässelhäxan - babsan

  • Inlägg: 439
  • Nässlor - naturens gåva
    • -
    • Nässelhäxan
SV: en sund bank? finns den?
« Svar #8 skrivet: 01 dec-08 kl 12:39 »
Jag kanske kan uppdatera dig angående JAK.
Om du har e-legitimation så ska du just nu kunna:
1, sätta in pengar från vilket konto som helst
2, skicka pengar till ett förvalt konto (typ bankomat-kontot)
3, få in din lön
4, skicka fakturor till kunder med OCR-betalningskod

inom en snar framtid (de testar det just nu) kommer man även att kunna skicka pengar till vilket konto/giro som helst (d.v.s. betala räkningar).
Jag väntar otåligt! Men som företagare så är det en stor fördel att kunna få in kundfordringarna på JAK utan omvägen över Nordea eller ICA eller SEB eller IKANO-banken eller ...
Det har varit en lång resa hit, men snart är vi framme vid målet. Bankomat-kort kommer vi antagligen aldrig att få kopplat till JAK beroende på att det är de stora affärsbankerna som kontrollerar den infrastrukturen och de vet att ta rejält betalt (vem är villig att betala 15-20 kr/uttag?). Men, det finns gott om gratis uttagskort så den delen ser inte jag som något problem utan det stora lyftet kommer när jag kan betala räkningarna via JAK!

älvalina

  • Inlägg: 10
  • jag vill tro på små, blå hästar
    • -
    • Älvalina
SV: en sund bank? finns den?
« Svar #9 skrivet: 05 dec-08 kl 23:34 »
Hej!

Jag har själv länge känt att det har varit fel att stödja de trad. bankerna, men inte gjort något åt det förrän alldeles igår. Har tänkt "det tar jag när jag måste ta ett huslån", men igår fick mitt hjärta nog! Tog kontakt med jak och beställde broschyrer. Fick dem redan idag! :) De har lite sundare värderingar än min nuvarande bank. Tyvärr måste man ha ett annat konto också, men det är iaf en början.

Lycka till med sundabankletandet :)
älvalinan

Troy McClure

  • Inlägg: 553
    • Västmanland
SV: en sund bank? finns den?
« Svar #10 skrivet: 09 dec-08 kl 13:24 »
Jag hade inte tänkt på det på det sättet, men jag kanske omedvetet har gjort ett sundare val iom att jag i våras bytte helt från SEB till Bergslagens Sparbank.

Och hej, Älvalina, välkommen hit!

Leifharald

  • Inlägg: 17
    • Västergötland
SV: en sund bank? finns den?
« Svar #11 skrivet: 22 jan-09 kl 19:56 »
Min erfarenhet av Ekobanken är att de är superproffsiga och seriösa! Inget kvar av flum eller otydlighet, de är även betydligt mer intresserade av sociala och eko-entreprenörer än JAK. De är även mer flexibla och kreativa för att hitta lösningar. Så ni ska absolut ringa och PRATA med dem, hemsidan är okej men ett samtal ger mer!
Magiska Trädet - fogar samman himmel och jord med händerna
Jag o min kvinna bor utanför Alingsås, utan djur men
Vi längtar efter ett stadsnära boende med förutsättningar för spirituell planetskötsel -inom pendlingsavstånd från Göteborg.

jaktfalk

  • Inlägg: 77
    • Jämtland
SV: en sund bank? finns den?
« Svar #12 skrivet: 05 maj-09 kl 11:56 »
Är det någon som har personlig erfarenhet av Ekobanken och kan direkt säga om det fungerar bra och så?

//Markus

Parzival

  • Gäst
SV: en sund bank? finns den?
« Svar #13 skrivet: 10 jun-09 kl 00:06 »
JAK arbetar för en räntefri ekonomi vilket ingen annan bank gör. JAK är också lite mer inriktat på privatpersoner än Ekobanken, även om organisationer också är medlemmar och kan låna och spara pengar.  Snart kommer man att kunna betala räkningar på JAK också.

Suresh

  • Inlägg: 14101
    • -
SV: en sund bank? finns den?
« Svar #14 skrivet: 21 jun-09 kl 10:39 »
Den sundast bank som jag har hittat är JAK. Det är en ekonomisk förening som funnits i en massa år och blivit medlemsbank för ett par år sedan.
Eftersom de inte betalar ut någon ränta på pengar du har innestående vet jag inte om det är rätt sorts bank för dej.
Ring dem och fråga om en folder eller nåt som kan presentera dem och deras idé. Tel nr 0500-464500.
De har aldrig behövt statligt stöd, den enda banken i Sverige som haft torrt på fötterna? :)

Tyvärr uppfyller inte JAK kravspecifikationen, eftersom banken inte ger X procents ränta och sysslar med en hel del annat än att låna ut till Y procents ränta, som att bedriva information och ge ut skrifter om räntefri ekonomi.

Men Sveriges sundaste bank är den, med en skyhög kapitaltäckning jämfört med övriga.

Och - inte minst viktigt - fri från separata pengaslukande ägarintressen.

Huggorm

  • Gäst
SV: en sund bank? finns den?
« Svar #15 skrivet: 21 jun-09 kl 11:00 »
Man får alltså ingen ränta på pengar man sparar i JAK-banken? Det vill säga att man förlorar pengar på att "spara" där eftersom inflationen kommer tära på värdet?

Suresh

  • Inlägg: 14101
    • -
SV: en sund bank? finns den?
« Svar #16 skrivet: 21 jun-09 kl 11:09 »
Man får alltså ingen ränta på pengar man sparar i JAK-banken? Det vill säga att man förlorar pengar på att "spara" där eftersom inflationen kommer tära på värdet?

Så är det. Noll procent. Zip. Zero.

Själv har jag 250 000 kr stående där.

Huggorm

  • Gäst
SV: en sund bank? finns den?
« Svar #17 skrivet: 21 jun-09 kl 11:13 »
Så är det. Noll procent. Zip. Zero.

Själv har jag 250 000 kr stående där.

Har du räknat på hur mycket dom tappat i värde sedan du satte in dom, kontra hur mycket du hade tjänat på att ha dom på en vanlig bank i stället?

Suresh

  • Inlägg: 14101
    • -
SV: en sund bank? finns den?
« Svar #18 skrivet: 21 jun-09 kl 11:17 »
Har du räknat på hur mycket dom tappat i värde sedan du satte in dom, kontra hur mycket du hade tjänat på att ha dom på en vanlig bank i stället?

Jag tänker inte på sånt. Jag arbetar för en större sak.

Huggorm

  • Gäst
SV: en sund bank? finns den?
« Svar #19 skrivet: 21 jun-09 kl 11:24 »
Du hade kunnat bekosta alla parkeringsböter med räntan om du satt in pengarna på ett vettigt sparkonto


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

480 gäster, 2 användare
Tiomilaskogen, Hantverkaren

* Forum

* Om tidningen Åter



- Precis som flera andra skriver så är det här en tidning som aldrig tycks bli inaktuell. Det senaste numret är precis lika intressant som det som kom för flera år sen. Att varje nummer har ett sorts register på baksidan som ger en snabb överblick av vad tidigare nummer sedan många år tillbaka har handlat om, gör det lätt att hitta precis vad man vill läsa om just nu.

Har man läs-svårigheter kan man dock ha lite invändning mot det lilla typsnittet och den täta texten, speciellt annonserna och baksidorna med extra liten text mot en flerfärgad bakgrundsbild.
/Jennifer

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser