Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  cream of tartar?  (läst 33205 gånger)

Annika.B

  • Inlägg: 9
  • Man har det bra på landet!
    • Södermanland
cream of tartar?
« skrivet: 18 feb-11 kl 15:56 »
Vad är cream of tartar???Svenska översättningen är Kaliumvätetartrat i andra ord vinsten, eller? Ska göra en "öl" på maskrosblad/brännässlor i sommar och har ett engelskt recept men lite förvirrad över cream of tartar. Det jag minns ska man inte förtära vinsten som man använder till garn... kanske helt ute och cyklar. Känns dumt att beställa från England om det finns i Sverige! Tacksam till svar
Nature does not hurry, yet everything is accomplished.  ~Lao Tzu

Mata

  • Inlägg: 1706
    • Södermanland
SV: cream of tartar?
« Svar #1 skrivet: 18 feb-11 kl 16:32 »
Vinsten kan förtäras:

http://www.recepthjalpen.se/vinsten.html

Citera
Vinsten (uttal: vin-sten) förekommer nästan aldrig i svenska recept, men är inte ovanligt utomlands. Framförallt används det tillsammans med bikarbonat som jäsmedel (syran reagerar med bikarbonaten och ger jäsningseffekten).


Citera
Vinsten kan ersättas med något syrligt, t.ex. citronjuice eller vinäger. Vid bakning kan denna vätska ställa till andra problem dock, så ersätt hellre bikarbonat + vinsten med bakpulver.

Om vinsten inte används för jäsning går det ofta bra att utesluta den, ev. kan konsistensen påverkas något.


Citera
Finns att köpa på Grays butiker (butikskedja med importerade amerikanska produkter)


Jag trodde man kunde köpa det i vanliga butiker? Eller apoteket? Men det kanske inte finns längre om det står som det gör.


KULLA41

  • Inlägg: 3
    • Dalarna
SV: cream of tartar?
« Svar #2 skrivet: 21 feb-11 kl 19:04 »
Vinsten finns att köpa i "Essencefabriken" Stockholm. De har både affär och postorder.
http://www.essencefabriken.se/     Jag anväder vinsten när jag bakar änglakaka.     

Annika.B

  • Inlägg: 9
  • Man har det bra på landet!
    • Södermanland
SV: cream of tartar?
« Svar #3 skrivet: 25 feb-11 kl 17:31 »
Tackar! mvh
Nature does not hurry, yet everything is accomplished.  ~Lao Tzu

Cackling Cockerel

  • Inlägg: 1
    • Skåne
SV: cream of tartar?
« Svar #4 skrivet: 25 apr-11 kl 23:00 »
...annars tror jag att det finns på city gross och de andra matbutikskedjor. Häromdan köpte jag vinsyra och vill minnas att det också fanns vinsten vid sidan om.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

803 gäster, 4 användare (2 dolda)
kretslopp, Tur-Johan

* Forum

* Om tidningen Åter



- Fantastiskt inspirerande
/Catarina L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser