Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Spastic crop / pendulous crop - uttänjd kräva  (läst 674 gånger)

Lotta Stålberg

  • Inlägg: 6
    • -
Spastic crop / pendulous crop - uttänjd kräva
« skrivet: 16 maj-23 kl 13:58 »
Hej!
Jag har en Croad Langshan-höna - Tyra - på snart två år som har en s k spastic eller pendulous crop, dvs en uttänjd kräva.

Vi har tillsammans med en fantastisk veterinär listat ut vad hon lider av, och under resans gång behandlat henne för övre luftvägsbesvär, parasiter, svamp och dessutom gjort en kirurgisk tömning av krävan. (Ja, det har varit en oerhört dyr historia!).
Nu försöker vi lära oss att hantera hennes tillstånd, och har anpassat omgivningen till hennes behov. Hon bor inne i en stor inredd bur nattetid och när vi är på jobb/skola, är ute hos sina hönskompisar ett par timmar om dagen, beroende på hennes dagsform, och övrig tid är hon inomhus med oss. Lite som en flaxig hund som springer oss i hälarna. :-)
Hennes kost består förutom av Grani 3 Mix, maggrus och snäckskal, även av havregröt med banan, probi mage och catmalt (paraffin), samt en hel del extra olja, solrosfrön och torkade mjölmaskar för att motverka viktnedgång. Hon får även massage av krävan i omgångar, ca en timme om dagen. När hon har besvär behandlar vi med antiinflammatoriskt/smärtlindrande (Metacam), men det behövs tack och lov inte så ofta längre.

Nu är jag nyfiken på om det finns fler som har höns med denna diagnos? Vore intressant att utbyta erfarenheter, då det verkar som om det inte finns många som behåller höns med denna defekt.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

529 gäster, 3 användare (2 dolda)
Dot

* Forum

* Om tidningen Åter



- Otroligt mycket läsvärda artiklar. Jag väntar alltid med spänning på nästa nummer, en otroligt bra tidning!
/ Pia Elldalen

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser