Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Namn till gården  (läst 1030 gånger)

Namn till gården
« skrivet: 07 mar-23 kl 18:49 »
Hej alla alternativaner!

Jag behöver hjälp att hitta namn eller inspiration till ett namn till våran gård. Det drivs jordbruk på gården men namnet är bara en sifferkombination på papper..

Vi vill inte ha något personligt till oss då vi planerar att gården ska gå i arv till nästa generation, så vi är på jakt efter något som hedrar gården och områdets förflutna.
Byn vi bor i heter Dombäcksmark och det känns svårt att hitta ett namn som klingar rätt. Men här är vad jag luskat fram om lite historia.

”Dombäcksmark betyder ungefär ´nyodlig, utäga´ innanför eller tillhörande Dombäck. Dombäcksmark ligger i ett stort skogsområde innanför Dombäck. Sista ledet -mark betyder ´nyodling i skog, utäga´. Jmf Eldsmark i Arnäs sn samt Godmark, Kasamark, Lakamark och Skademark i Grundsunda sn. Dombäck betyder ungefär ´den stumma, dova bäcken´ och syftar på att bäcken har ett lugnt lopp. Första ledet tolkas som fsv dumber ´stum, dov´. Jmf Domsjö i Själevad sn.”

Jag har snuddar lite på något i stil med:
-Nygårdabäcks bruk
-Dova bäckens gård

Det kanske bara är jag som övertänker men jag tycker inte namnen klingar rätt.

Är tacksam för alla tips och idéer    :D
Vad vi förtjänar och vad vi får lever aldrig I harmoni, vänta aldrig på att någon annan ska ge dig din rätta avans! 🤠

torbjorn

  • Inlägg: 13745
    • Medelpad
SV: Namn till gården
« Svar #1 skrivet: 07 mar-23 kl 18:53 »
Är det en gammal gård? I så fall, undersök om den har haft ett namn någon gång för länge sedan och återta det i så fall!

Ofta användes gårdsnamnet som postadress i början-mitten av 1900-talet, men ersattes av postlådenummer fram på 1960-70-talet.
Om det finns kvar gamla handlingar på gården, t ex adresserade kuvert, kan de ge svar på sådana frågor. Känner man någon släktforskare kan man ha hjälp av henom för att kolla kyrkböcker mm. Lantmäteriets eller kommunens arkiv kan också säga ett och annat.

SV: Namn till gården
« Svar #2 skrivet: 07 mar-23 kl 20:25 »
Ja, det är en gammal gård. En gammal känd centerpolitiker vid namn Erik Molin ägde gården på tidigt 1900 tal. Det var den större gården av 2 eller 3 innan den delades upp I flera tomter senare emot slutet av 1900 talet. Vi har letat i gamla arkiv och det lokala museet hade ångra ljudfiler från Molin som hade spelat in ett gäng "poddar" under 1950 talet. Där dök upp en del kuriosa men inget om själva gården (mer om hur livet var och hur istiden har präglat landskapen), det äldsta arkivet vi hittade var från slutet av 1800 talet där gården fanns med i något register. Men där framgår inget annat än "Dombäcksmark N:N" och de folk som fanns bokförd. Jag har även kontaktat den lokala hembygdsföreningen, det blev lite samma tema där -> en del spännande kuriosa men inget nyttigt för att namnge gården då "dombäcksmark" var uttrycket för platsen där gården fanns.

När jag säger spännande kuriosa så var det exempelvis att Nejonöga var en särskild fisk som var mycket viktig för folket kring gideälven då den innehöll mycket näring kontra slaktvikt och det gick att fånga stora mängder endast några få dagar om året.

Men gideälven är 23 mil lång och är inget som gör just platsen vid gården speciell.
Vad vi förtjänar och vad vi får lever aldrig I harmoni, vänta aldrig på att någon annan ska ge dig din rätta avans! 🤠

Vasa

  • Inlägg: 318
    • -
SV: Namn till gården
« Svar #3 skrivet: 07 mar-23 kl 22:13 »
Nygårdabäcksbruk borde ju vara ett ord när s et är där i mellan bäck och bruk :) alltså tror jag det enligt Svensk grammatik men kan mycket väl ha fel också, uppenbarligen :) Men det låter fint när man säger namnet högt.. 

Dovabäckensgård låter ännu finare när man säger namnet högt men vet inte hur det är med skriftligt då det är samma s situation även där och då blir ordet lite alltför långt..   

Men å andra sidan är Dombäcksmark inte heller ett så himla kort namn, 12 bokstäver där jämfört med Dovabäckensgård med 15 och Nygårdabäcksbruk med 16

         

LottaLuvin

  • Inlägg: 828
    • Östergötland
SV: Namn till gården
« Svar #4 skrivet: 07 mar-23 kl 22:27 »
Dovbäcksgården, kan det va nåt?

Kalla den 'nygård'-osv skulle jag göra om den hetat det tidigare, men inte ta som ett egenvalt namn på en gammal gård. Även om det är en korrekt tolkning/översättning av området.
Det är känt att några av oss inte uteslutande väljer sådant som är bra. Det är inte motsägelsfullt, bara man kommer ihåg att vi är idioter.
/von tratt

Vasa

  • Inlägg: 318
    • -
SV: Namn till gården
« Svar #5 skrivet: 08 mar-23 kl 04:46 »
Om man går över från bestämd form Dovbäcksgården till obestämd form Dovbäcksgård blir det lika många bokstäver som i Dombäcksmark.
Och det samma gäller för Dovbäcksbruk
« Senast ändrad: 08 mar-23 kl 05:09 av Vasa »

SV: Namn till gården
« Svar #6 skrivet: 08 mar-23 kl 10:04 »
 Dovbäckagård?  ??? :)
Vad vi förtjänar och vad vi får lever aldrig I harmoni, vänta aldrig på att någon annan ska ge dig din rätta avans! 🤠

Vasa

  • Inlägg: 318
    • -
SV: Namn till gården
« Svar #7 skrivet: 08 mar-23 kl 12:32 »
För mig känns det som du har det nu och det lät också bäst så här långt och jag röstar på det. Efter en snabb googlande fann också Bäckagård som ett ortsnamn lite varstans på olika ställen men med Dov framför det blir namnet förmodligen unikt.       

lena melin

  • Inlägg: 31
SV: Namn till gården
« Svar #8 skrivet: 08 mar-23 kl 21:09 »
Dovbäckagård låter vackert och ligger väl i munnen tycker jag.
Ska du skaffa en sån där vacker smidesskylt vid infarten och en smides vindflöjel med årtal på hustaket, hade blivit fint tror jag. När det nu är en äldre gård? Vi har här i närheten en några mil lång väg där gårdarna har byggt nya mjölkpallar och ställt ut mjölkkannor, den är så mysigt att åka där.

SV: Namn till gården
« Svar #9 skrivet: 08 mar-23 kl 22:03 »
Sambon gillade inte Dovbäckagård  :( Efter mycket vridande fram och tillbaks så bestämde vi oss för att behålla namnet som det är helt enkelt. I och med att Dombäcksmark inte bara är ett påhittat namn utan är ett namn som faktiskt beskriver byns typsika landskap så fick det bli:

"Dombäcksmark Småbruk"

Men jag tänker definitivt inte släppa idén med en smidesskylt vid infarten med lite dekorativa kannor  ;D
Vad vi förtjänar och vad vi får lever aldrig I harmoni, vänta aldrig på att någon annan ska ge dig din rätta avans! 🤠

lena melin

  • Inlägg: 31
SV: Namn till gården
« Svar #10 skrivet: 09 mar-23 kl 19:35 »
Lycka till!


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

737 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har tidigare prenumererat. Var så nöjd att jag gav bort en prenumeration. Nu gör jag det igen. En jättebra present tycker jag!
/Margareta Mattsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser