Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  demaree avläggare.  (läst 1184 gånger)

hofboss

  • Inlägg: 428
  • Centrala Skåne
    • Skåne
demaree avläggare.
« skrivet: 27 jan-23 kl 17:45 »
Ang Demaree avläggare/ svärmförhindring utan att göra avläggare under drag.
På en ordinarie Demaree så har man skattlådor mellan det nya yngelrummet och det gamla ,om man sätter det gamla yngelrummet med öppet yngel och ägg ovanför spärrgallret med skattlådor emellan det nya och gamla yngelrummet så får man viceceller, helt ok om man vill göra avläggare, men om man vill slippa viceceller räcker det att sätta det gamla yngelrummet ovanför det gamla med spärrgaller emellan?

https://www.youtube.com/watch?v=AnIQpmqmE84&ab_channel=BlackMountainHoney

https://www.youtube.com/watch?v=58Ah3p2TlFA&ab_channel=PhillyBeeGuild
« Senast ändrad: 27 jan-23 kl 19:24 av hofboss »

 

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: demaree avläggare.
« Svar #1 skrivet: 30 jan-23 kl 20:44 »
Ang Demaree avläggare/ svärmförhindring utan att göra avläggare under drag.
På en ordinarie Demaree så har man skattlådor mellan det nya yngelrummet och det gamla ,om man sätter det gamla yngelrummet med öppet yngel och ägg ovanför spärrgallret med skattlådor emellan det nya och gamla yngelrummet så får man viceceller, helt ok om man vill göra avläggare, men om man vill slippa viceceller räcker det att sätta det gamla yngelrummet ovanför det gamla med spärrgaller emellan?

https://www.youtube.com/watch?v=AnIQpmqmE84&ab_channel=BlackMountainHoney

https://www.youtube.com/watch?v=58Ah3p2TlFA&ab_channel=PhillyBeeGuild

Biodlare är som regel mästare i att krångla till saker och ting.  :)  Den bekväma vägen att välja är istället att enbart syssla med svärmtröga bra bin.  ;)
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

hofboss

  • Inlägg: 428
  • Centrala Skåne
    • Skåne
SV: demaree avläggare.
« Svar #2 skrivet: 18 feb-23 kl 14:45 »
Då mycket av min genetik bland bina härstammar från Thomas så vet han hur svärmvilliga min bin är ;)

Jag har dadant som yngelrum och 3/4 lang som skattlåda så "normal" yngel uppflyttning är inget jag gör.
Det som jag vill veta är om man kan utnyttja fördelarna med en demaree utan att få nackdelarna (massa nödceller).
Det jag är ute efter är att bygga ut nya yngelramar på salix draget och på så sätt förhindra att yngelrummet fylls med honung ,dvs låter honungen omvandlas till bin och vax.
Den tänkta setupen lyder: yngel låda med drottningen, två ramar med yngel och 8 ramar mellan väggar, sedan spärrgaller med det gamla yngelrummet med 2 mellanväggar ovanpå.


 

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: demaree avläggare.
« Svar #3 skrivet: 19 feb-23 kl 19:29 »
Jag har dadant som yngelrum och 3/4 lang som skattlåda så "normal" yngel uppflyttning är inget jag gör.
Det som jag vill veta är om man kan utnyttja fördelarna med en demaree utan att få nackdelarna (massa nödceller).
Det jag är ute efter är att bygga ut nya yngelramar på salix draget och på så sätt förhindra att yngelrummet fylls med honung ,dvs låter honungen omvandlas till bin och vax.
Den tänkta setupen lyder: yngel låda med drottningen, två ramar med yngel och 8 ramar mellan väggar, sedan spärrgaller med det gamla yngelrummet med 2 mellanväggar ovanpå.

Det finns ett par faktorer som jag tror kommer att påverka:

För det första så spelar drottningens ålder roll när det kommer till hur väl hennes feromoner kommer kännas i båda Dadantlådorna. Ju äldre drottning/svagare feromondoft dess större risk för nödceller.

För det andra så befarar jag att med så stora mellanväggar som Dadant utgör, vid tiden för salix-blomningen med eventuellt kalla nätter så kommer samhällena tvingas backa i utveckling, och risken för övergivet/kylt yngel finns.

Jag hade gjort så att jag testat med 2 mlv uppe och 8 nere i några samhällen, 4 mlv uppe och 6 nere i några, samt 6 mlv uppe och 4 nere i ytterligare några andra, men i en och samma bigård. Skriv noga anteckningar om datum, max- och min-temp de kommande dygnen, väderlek och utveckling. Dessa anteckningar och erfarenheter ger goda ledtrådar inför att eventuellt göra om övningen året därpå.

När man testar nya övningar är det oftast väldigt klokt att dela upp samhällena för att testa mot varann.

Det finns väldigt mycket både bra och dåliga filmklipp inom biodling, tex från USA. Att vid tillämpning här på andra sidan pölen ha med sig att det inte går att jämföra rakt av är sunt, inte minst då breddgrader skiljer sig åt. Exempelvis klimatet eller bina i Kalifornien går aldrig att jämföra med vårt land.
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

322 gäster, 3 användare (2 dolda)
xaelanar

* Forum

* Om tidningen Åter



- Som vanligt ett mångfacetterat och informativt nummer om mycket som hör självhushållningen till.
/Håkan

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser