Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

 

Författare Ämne:  Välja kaminfläkt. Finns det stora kvalitetsskillnader?  (läst 5388 gånger)

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Välja kaminfläkt. Finns det stora kvalitetsskillnader?
« Svar #20 skrivet: 31 jan-23 kl 09:43 »
Jag har kört på elektriska fläktar då jag nyttjat dom. Men kanske ska satsa på en biltema. Föräldrarna hade en dyrare en ovanpå deras braskamin men den har gått sönder, höll två år kanske.

Systersonen har ett gammalt hus från 1880 med en gammaldags öppenspis i köket som byggts om med en keddy insats.

Varm luft går in i den gjutna gamla kåpan och värms av keddyn och rökröret. Luften kommer ut på toppen vid två hål, där är monterade biltemafläktar som blåser den vidare ut i köket. Funkar ganska bra.

Svart

  • Inlägg: 594
  • tills jag hittar något mörkare
    • Västergötland
SV: Välja kaminfläkt. Finns det stora kvalitetsskillnader?
« Svar #21 skrivet: 01 feb-23 kl 15:13 »
Jag har provat några olika kaminfläktar. Från Clas Olsson, från Biltema och från nånstans som jag inte minns. Biltema var klart billigast och funkar efter ett drygt år ungefär som de andra. En bra sak med Biltemafläkten är att det sitter en liten metallbit under som jag TROR ändrar sig med temperaturen så den inte blir överhettad. Jag har den i alla fall stående på vedspisen och det funkar fint. Per krona är det nog den bästa av mina tre fläktar. Köper hellre två såna än en dyr.

Bra idé! Jag har bytt termoelementet (eller vad nu den platta biten som alstras strömmen heter) i en dyr fläkt men till ett billigt element eftersom de inte verkar sälja reservelar till den dyra. Blev klart mer känslig för överhettning nu. Kanske blir en biltema också :)

Vi märker skillnad i rummet där kaminen står, om fläkten går eller inte alltså. Det blandar om luften så det inte blir varmare uppe under taket på samma sätt när fläkten fungerar.
Idag har jag inte sett en enda fotgängare som saknade reflex. Tänk på det.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

370 gäster, 4 användare
xaelanar, Hönshjärna, peterm, Be

* Forum

* Om tidningen Åter



- Jättenöjd och glad över tidskriften Åter!
/ Märit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser