Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Halm eller spån (sammanfogad tråd)  (läst 2068 gånger)

Leva mer

  • Inlägg: 202
    • Jämtland
Halm eller spån (sammanfogad tråd)
« skrivet: 31 maj-22 kl 13:32 »
Står å väljer mellan halm å strö på golvet till hönsen.
Vad är billigast?
Enklast att hantera vid städning?
Bäst för hönsen?

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Halm eller spån
« Svar #1 skrivet: 31 maj-22 kl 15:37 »
Fråga på något snickeri om du kan få köpa kutterspån som du fyller i vanliga sopsäckar, eller skottar direkt på kärran med en presenning över som håller fast lasset. (se till bara att det inte är tryckimpregnerat eller plast med).
Halm bör du kunna köpa av någon bonde som har köttkor, se till att det inte är mögligt bara då fåglar är mer känsliga för mögel än kor, de kan få luftvägsirritation av mögeldamm.
Torv kan du också köpa i lösvikt om du vill bottna med torv, torv är antiseptiskt och suger upp fukt.

Det är väl mest i redena de tycker om halm eller gräs bättre, till golvet tror jag att det kvittar bara det håller torrt.



Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

Leva mer

  • Inlägg: 202
    • Jämtland
SV: Halm eller spån
« Svar #2 skrivet: 31 maj-22 kl 21:26 »
Sågverket går att hämta spån i säckar, men det lär nog inte vara dammfritt....
Bonden har halm men i stora rundbalar på 450 kilo. Inte plats för en sådan bal.
Tänkte halm i redena och kutterspån på golvet, men kan tänka mig halm även på golvet om det är billigare.
Tycker dock med erfarenhet från häst, bättre om att mocka i spån än halm.
quote author=Nordic Vargtand link=topic=200159.msg1867633#msg1867633 date=1654004229]
Fråga på något snickeri om du kan få köpa kutterspån som du fyller i vanliga sopsäckar, eller skottar direkt på kärran med en presenning över som håller fast lasset. (se till bara att det inte är tryckimpregnerat eller plast med).
Halm bör du kunna köpa av någon bonde som har köttkor, se till att det inte är mögligt bara då fåglar är mer känsliga för mögel än kor, de kan få luftvägsirritation av mögeldamm.
Torv kan du också köpa i lösvikt om du vill bottna med torv, torv är antiseptiskt och suger upp fukt.

Det är väl mest i redena de tycker om halm eller gräs bättre, till golvet tror jag att det kvittar bara det håller torrt.
[/quote]

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Halm eller spån
« Svar #3 skrivet: 31 maj-22 kl 22:55 »
Kutterspån är hyvelspån det är större och mjukare än sågspån, ibland blåser man detta för sig och säljer som hästströ.
Dock är det som sagt bra om man då har ett tunt lager torv underst då hyvelspån inte absorberar lika bra som vanligt sågspån.
Om det hade varit någorlunda dammfritt hade nog vanlig sågspån också fungerat, men innehåller det stora mängder fint trämjöl skulle jag nog välja någonting annat.
Om de sågar upp råtimmer där direkt från stockar så är det spånet bättre än det från torkat virke då det är grövre och inte innehåller fint damm på samma sätt.
En del bönder har löshalm till foder och strö.

Jag körde med gamla tidningar som jag plockade bort häftstiften ur, men jag kunde hämta hästhö och lägga in till dem så att de kunde dona med det själva på tiden det begav sig.
Nackdelen är att tidnignarna är svåra att få bort när man städar sedan.


Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

Leva mer

  • Inlägg: 202
    • Jämtland
SV: Halm eller spån
« Svar #4 skrivet: 02 jun-22 kl 14:51 »
Jag kan få 15kg bal halm för 80 kr st
Å kutterspån 20 kil för 60 kr st.

Vad blir billigast att fylla en 12 kvadrat stor hästbox. Halm är ju luftigare, så går det åt lika mycket då som spån?

Jag är efter det billigaste alternativet i längden

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Halm eller spån
« Svar #5 skrivet: 02 jun-22 kl 15:30 »
Jag skulle räkna på kanske 6-7 cm tjockt lager fördelat över golvet med sådant material de kommer att trampa ned något, du behöver dock bara byta sådant som blivit vått eller för äckligt sedan fram till våren.
Som sagt så utgör ett tunt lager vanlig torvströ/löstorv (eller tätare sågspån) på ett par centimeter en extra säkerhet mot bakterier, detta lager behöver du dock bara byta en gång om året om det håller sig torrt.
Då de kommer att riva och gräva mycket i det som ligger löst på golvet så slipper du få bajs direkt på golvet, som sagt fungerar gamla tidningar också som du eventuellt lägger strö på men de är svårare att få ut.







Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

Leva mer

  • Inlägg: 202
    • Jämtland
Kutterspån eller halm- billigast?
« Svar #6 skrivet: 02 jun-22 kl 21:15 »
Ställer frågan här också, eftersom det är en hästvox på 12 kvadratmeter jag ska fylla (fast höns ska bo i boxen)
Jag kan få 15kg bal halm för 80 kr st
Å kutterspån 20 kig för 60 kr st.

Går det år mer eller mindre halm än spån? I längden vad blir billigast?

fri

  • Inlägg: 2547
  • Fråga inte om du inte vill veta
    • Östergötland
SV: Kutterspån eller halm- billigast?
« Svar #7 skrivet: 02 jun-22 kl 23:17 »
Jag förstår inte varför du utgår från att strö till hushållshöns ska köpas, är inte detta ett självhushållningsforum?

Billigast är väl att du samlar ditt eget strö, om det blir torv, löv, blast, halm, spån eller något annat beror väl på vad du har för fastighet, kontakter och transportmöjligheter men efter som du verkar höra hemma i Jämtland bör såväl råghalm, torv och sågspån vara möjliga att odla/producera/ta till vara i dina trakter.
"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"

LottaLuvin

  • Inlägg: 828
    • Östergötland
SV: Kutterspån eller halm- billigast?
« Svar #8 skrivet: 02 jun-22 kl 23:25 »
Jag förstår inte varför du utgår från att strö till hushållshöns ska köpas, är inte detta ett självhushållningsforum?

Billigast är väl att du samlar ditt eget strö, om det blir torv, löv, blast, halm, spån eller något annat beror väl på vad du har för fastighet, kontakter och transportmöjligheter men efter som du verkar höra hemma i Jämtland bör såväl råghalm, torv och sågspån vara möjliga att odla/producera/ta till vara i dina trakter.

Javisst är detta ett självhushållningsforum. Men inte ett där alla avkrävs att vara helt självförsörjande på allt. Och inte ens måste vilja det. Jag hoppas att vi fortsätter hjälpa varandra att hitta bra sätt att balansera självhushållandet med ork, liv, råd och lust.

Till TS: Jag har inte en susning om vad som är billigast, men hoppas att du får bra svar snart. :)
Det är känt att några av oss inte uteslutande väljer sådant som är bra. Det är inte motsägelsfullt, bara man kommer ihåg att vi är idioter.
/von tratt

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Kutterspån eller halm- billigast?
« Svar #9 skrivet: 02 jun-22 kl 23:41 »
Jag skulle inte välja halmen. Inte för priset, utan för bekvämligheten för både hönor och skötare. Väljer du att plocka bort skit så är det mycket lättare med spån än med halm.

Lars på Solbacken

  • Inlägg: 538
    • Västergötland
SV: Kutterspån eller halm- billigast?
« Svar #10 skrivet: 03 jun-22 kl 13:58 »
Hej!
Jag har använt spån från vedkapningen och sand som har varit bra i alla år till både höns, ankor och duvor.
/Lars
Ajdå läste inte att det var till häst  8)
Använder man halm till häst då får man den värmen i stacken på vintern som man kan ta vara på om man vill göra varmbänk att odla i tidigt med kutterspån har jag aldrig fått den värmen ..
« Senast ändrad: 03 jun-22 kl 14:09 av Lars på Solbacken »
Jobbar för mångfald har Vadsbohöns, duvor,  hund "springer spaniel/wachtel" och bin, Trädgård, odling, blommor, fågelskådning, husbehov mm.
www.hovabrevduveklubb.n.nu     https://www.facebook.com/LarsiSolbacken/

Leva mer

  • Inlägg: 202
    • Jämtland
SV: Halm eller spån
« Svar #11 skrivet: 03 jun-22 kl 14:33 »
Ah så du tänker torv i botten och uppepå kutterspån eller halm?

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Halm eller spån
« Svar #12 skrivet: 03 jun-22 kl 14:52 »
Exakt, men som sagt så är det kanske inte alldeles nödvändigt, det går nog att köra rent strö också, men till däggdjur eller Ankor som producerar mer vätska hade jag definitivt gjort det (till får och getter gör jag det alltid efter som de kissar i halmen så att det rinner igenom), höns är litet mer torra av sig men de dräller med vatten och sådant vid automaten som sedan blandas med bajs och skräp på golvet när de trampar runt, så det kan vara värt att fundera över av det skälet också.
De kommer alltid att riva runt i ströet eftersom det är en del av deras naturliga beteende. De behöver också en låg balja med torr sand ute om de inte redan har sand i hagen så att de kan tvätta sig ordentlig.


Vill ni inte kompromissa så kan man nog ha spån på golvet och litet halm/hö eller nyslaget gräs man hämtar själv med lie bara i själva redet.

Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3924
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Halm eller spån (sammanfogad tråd)
« Svar #13 skrivet: 03 jun-22 kl 17:41 »
Jag har sammanfogat (klippt ihop) de här två trådarna, eftersom de är startade av samma person och handlar om samma ämne. Därför ser tråden lite konstig ut. Det blir hursomhelst bättre att ha hela diskussionen och alla tipsen samlade på ett ställe.
/skräptanten, moderator
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

javill

  • Inlägg: 11387
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Halm eller spån (sammanfogad tråd)
« Svar #14 skrivet: 03 jun-22 kl 18:03 »
Jag har provat både halm och spån till hönsen och föredrar spån då det är mer lättmockat. I redena lägger jag halm eller hö.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Leva mer

  • Inlägg: 202
    • Jämtland
SV: Halm eller spån (sammanfogad tråd)
« Svar #15 skrivet: 07 jul-22 kl 22:01 »
Ja nu har jag haft dessa underbara varelser i 1 månad och jag föredrar spån. Väldigt lättmockat. Halm i reden och ibland lägger jag ut halm med korn i som de får sprätta runr, men det känns som att skiter de i halmen, följer mer halm med än om de skiter i spånet.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

779 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Precis som flera andra skriver så är det här en tidning som aldrig tycks bli inaktuell. Det senaste numret är precis lika intressant som det som kom för flera år sen. Att varje nummer har ett sorts register på baksidan som ger en snabb överblick av vad tidigare nummer sedan många år tillbaka har handlat om, gör det lätt att hitta precis vad man vill läsa om just nu.

Har man läs-svårigheter kan man dock ha lite invändning mot det lilla typsnittet och den täta texten, speciellt annonserna och baksidorna med extra liten text mot en flerfärgad bakgrundsbild.
/Jennifer

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser