Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Föryngra schersminer  (läst 1476 gånger)

lauralisa

  • Inlägg: 145
    • -
Föryngra schersminer
« skrivet: 03 apr-22 kl 11:25 »
Hej
Förra hösten (hösten 2021) hade vi en trädgårdsfirma här som bl.a fick i uppdrag att föryngra överväxta fjärilsbuskar och schersminer. De jobbade väldigt snabbt och jämnade schersminerna med marken, i princip. Jag litade på att detta var rätt då de som jobbade var arborister. Hur ska man annars föryngra schersmin?

Nu när vi kollar på schersminerna så verkar de stendöda. Det finns inga tecken på nya skott eller liknande. Fjärilsbuskarna börjar dock skjuta skott (men jag är övertygad om att de skulle klara ett kärnvapenkrig)

Så nu är maken arg och upprörd och ger mig skulden för att buskarna är döda. Som att jag kunde gjort något annorlunda.
Buskarna var ett insynsskydd från gatan, men extremt höga, risiga, täta och yviga innan de klipptes ned.

Så kort sagt, är de körda eller hur länge ska man ge dem innan man ger upp beställer rotfräsning?
Om man anar vart man vill, kan man färdas dit man ska.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16939
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Föryngra schersminer
« Svar #1 skrivet: 03 apr-22 kl 11:42 »
Växtsässongen har knappt börjat och du har gett den där busken rätt mycket stryk så ha inte så brått att slutligen expediera den
Vänta minst till det är helt uppenbart att den inte vill vara med på årets fest då den inte klär upp sig likt grannen.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

anne-li

  • Inlägg: 2191
  • Vegan (en etisk fråga) ekologi-klimatsmarta val!
    • -
SV: Föryngra schersminer
« Svar #2 skrivet: 03 apr-22 kl 11:45 »
Hej
Förra hösten (hösten 2021) hade vi en trädgårdsfirma här som bl.a fick i uppdrag att föryngra överväxta fjärilsbuskar och schersminer. De jobbade väldigt snabbt och jämnade schersminerna med marken, i princip. Jag litade på att detta var rätt då de som jobbade var arborister. Hur ska man annars föryngra schersmin?

Nu när vi kollar på schersminerna så verkar de stendöda. Det finns inga tecken på nya skott eller liknande. Fjärilsbuskarna börjar dock skjuta skott (men jag är övertygad om att de skulle klara ett kärnvapenkrig)

Så nu är maken arg och upprörd och ger mig skulden för att buskarna är döda. Som att jag kunde gjort något annorlunda.
Buskarna var ett insynsskydd från gatan, men extremt höga, risiga, täta och yviga innan de klipptes ned.

Så kort sagt, är de körda eller hur länge ska man ge dem innan man ger upp beställer rotfräsning?

Det bästa du kan göra är att gallra schersmin under vårvinter/ vår för att stimulerar busken till att producera nya skott:
Man tar bort grova äldre risiga grenar och lämnade de som är friska (skrap på en gren ifall att du tvivlar)
och klipper ner till önskad höjde.
De är högst sannsynlig döda efter en olämplig behandling!
Jag skulle ta kontakt med företaget som du anlitade om tala om att buskarna är döda
och avvakta: Ge dom några veckor till.
« Senast ändrad: 03 apr-22 kl 11:54 av anne-li »
A free spirit-independent straight female som älskar livet!
Sko-storlek 42!

lauralisa

  • Inlägg: 145
    • -
SV: Föryngra schersminer
« Svar #3 skrivet: 03 apr-22 kl 12:09 »
Tack! Efter lite googling verkar det som att det vedertagna är att gallra dem
På våren. Klippa bort döda gamla grenar men inte alla.
Andra vittnar faktiskt om att buskarna tål det mesta och rekommenderar t.o.m jämning med markhöjd med några års mellanrum.
Dessa var nog en fyra meter höga och därför kala ända upp i ögonhöjd, så jag höll väl med om att det inte var så mycket att ”gallra” där.

Kom på att det fortfarande är minusgrader på nätterna så det kan ju vara lite vädret som håller dem tillbaka?
Om man anar vart man vill, kan man färdas dit man ska.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16939
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Föryngra schersminer
« Svar #4 skrivet: 03 apr-22 kl 12:11 »
Tack! Efter lite googling verkar det som att det vedertagna är att gallra dem
På våren. Klippa bort döda gamla grenar men inte alla.
Andra vittnar faktiskt om att buskarna tål det mesta och rekommenderar t.o.m jämning med markhöjd med några års mellanrum.
Dessa var nog en fyra meter höga och därför kala ända upp i ögonhöjd, så jag höll väl med om att det inte var så mycket att ”gallra” där.

Kom på att det fortfarande är minusgrader på nätterna så det kan ju vara lite vädret som håller dem tillbaka?

Precis, ha is i magen och vänta på att det blir varmt och gott även i jorden så finns alla möjligheter för dom att pigga till sig igen.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

anne-li

  • Inlägg: 2191
  • Vegan (en etisk fråga) ekologi-klimatsmarta val!
    • -
SV: Föryngra schersminer
« Svar #5 skrivet: 03 apr-22 kl 12:17 »
Tack! Efter lite googling verkar det som att det vedertagna är att gallra dem
På våren. Klippa bort döda gamla grenar men inte alla.
Andra vittnar faktiskt om att buskarna tål det mesta och rekommenderar t.o.m jämning med markhöjd med några års mellanrum.
Dessa var nog en fyra meter höga och därför kala ända upp i ögonhöjd, så jag höll väl med om att det inte var så mycket att ”gallra” där.

Kom på att det fortfarande är minusgrader på nätterna så det kan ju vara lite vädret som håller dem tillbaka?

Det kan vara minusgraderna som hindra att de sätter nya skott: Ge dom några veckor.
Jag tycker inte att de tåler en en rejäl ner klippning och det är helt onödigt att vänta en lång tid på nya skott
däremot går det att formklippa schersminbuskarna med fördel ifall att du gillar former på buskar
(mina är rätt så store och klotformat).
« Senast ändrad: 03 apr-22 kl 12:34 av anne-li »
A free spirit-independent straight female som älskar livet!
Sko-storlek 42!

malarmaster

  • Inlägg: 5256
    • Småland
SV: Föryngra schersminer
« Svar #6 skrivet: 03 apr-22 kl 12:37 »
normalt gallrar man de flesta buskar med att ta bort 1/3 av de grenar som kommer nerifrån. Man tar alltid de äldsta(grövsta). Schersmin brukar bryta om efter en hård nerskärning . Det kan dock ta ända fram till midsommar innan det händer något beroende på hur långt ner man kapat grenarna. Har man tagit ända till marknivå kan det vara kris då det måste finnas ""ögon" kvar som kan bryta. Har själv skurit ner schersmin av riktigt gamla o risiga buskar och då lämnar man c.a 15 -20 cm kvar. Men det tar sedan flera år för busken att få fart igen. Första året brukar det bara vara några enstaka skott.
För att undvika total nersågning av sina buskar o undvika att de blir risiga rekommenderas årlig beskärning med 1/3 av de äldsta grenarna.
Firman ni hade,jag förutsätter att de hade trädgårdsutbildning, skulle kanske nöjt sig med en gallring på 1/3 samt beskurit övriga grenar på höjden ner till en halvmeter. Då hade man även första året fått en skaplig grönska .

javill

  • Inlägg: 11387
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Föryngra schersminer
« Svar #7 skrivet: 03 apr-22 kl 19:58 »
Vi kapade vår schersminbuske för några år sedan då den var bedrövligt ful. Klippte den rakt av ca en dm över marken. Det kom skott första året efter och andra året började den bli riktigt fin så misströsta inte.  :)
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

lauralisa

  • Inlägg: 145
    • -
SV: Föryngra schersminer
« Svar #8 skrivet: 03 apr-22 kl 21:59 »
Vi kapade vår schersminbuske för några år sedan då den var bedrövligt ful. Klippte den rakt av ca en dm över marken. Det kom skott första året efter och andra året började den bli riktigt fin så misströsta inte.  :)

Aha, så det går ;) Tack för hopp! Hur menar du första året? Var det ett år efter att du klippte ned den som skotten kom?
Om man anar vart man vill, kan man färdas dit man ska.

lauralisa

  • Inlägg: 145
    • -
SV: Föryngra schersminer
« Svar #9 skrivet: 03 apr-22 kl 22:01 »
Vill förtydliga att det inte är vi som
Misskött buskarna, utan de fanns här när vi flyttade in för 2,5 år sedan. Att döma av utseendet hade de aldrig gallrats eller klippts sen de planterades för kanske 15 år sedan. För mig framstod det inte heller som att det fanns så mycket att göra med dem, annat än att klippa.
Om man anar vart man vill, kan man färdas dit man ska.

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Föryngra schersminer
« Svar #10 skrivet: 03 apr-22 kl 22:20 »
Vi är ju nätt och jämnt inne i april, det är alldeles för tidigt att börja kolla efter nya skott på en nedklippt buske. Om en månad kanske du kan börja se något. Jag tror inte för en sekund att buskarna är döda.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16939
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Föryngra schersminer
« Svar #11 skrivet: 03 apr-22 kl 22:42 »
Vi är ju nätt och jämnt inne i april, det är alldeles för tidigt att börja kolla efter nya skott på en nedklippt buske. Om en månad kanske du kan börja se något. Jag tror inte för en sekund att buskarna är döda.
Min åsikt också.
Växter är betydligt tuffare än man vill tro.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

anne-li

  • Inlägg: 2191
  • Vegan (en etisk fråga) ekologi-klimatsmarta val!
    • -
SV: Föryngra schersminer
« Svar #12 skrivet: 04 apr-22 kl 14:25 »
Aha, så det går ;) Tack för hopp! Hur menar du första året? Var det ett år efter att du klippte ned den som skotten kom?

Skriv gärna i tråden: Hur det gick om det kom nya skott på schersminbuskarna.
A free spirit-independent straight female som älskar livet!
Sko-storlek 42!

javill

  • Inlägg: 11387
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Föryngra schersminer
« Svar #13 skrivet: 04 apr-22 kl 17:55 »
Aha, så det går ;) Tack för hopp! Hur menar du första året? Var det ett år efter att du klippte ned den som skotten kom?

Det kom skott redan första året.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

lauralisa

  • Inlägg: 145
    • -
SV: Föryngra schersminer
« Svar #14 skrivet: 02 maj-22 kl 05:38 »
Uppdatering: alla fyra ”ris-stubbar” till schersminer har nu små skott på sig. Förväntar mig inte blomning i år, men de överlevde.
Om man anar vart man vill, kan man färdas dit man ska.

javill

  • Inlägg: 11387
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Föryngra schersminer
« Svar #15 skrivet: 02 maj-22 kl 12:27 »
Uppdatering: alla fyra ”ris-stubbar” till schersminer har nu små skott på sig. Förväntar mig inte blomning i år, men de överlevde.

Det var ju skönt i alla fall.  :laugh:
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

745 gäster, 4 användare
Lillskiten, addebadde, Be, Linnea H

* Forum

* Om tidningen Åter



- Rotade fram denna då ja nyss fått barn. Bra förklarat i "från tröja till blöja" som sagt.. gott o blandat!!!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser